Gå til innhold

Hevelser i beina

Anbefalte innlegg

Gjest Idawh

Min samboer (52 år) har hevelser i begge beina (tommerstokkbein). Føttene er særlig ille, med store puter av væskeansamlinger på oversiden. Han sier at det klør. Det er et probem hele året, men er verre i sommervarmen. Han er overvektig, veier antakelig ca 40 kg mer enn bmi (han vil ikke veie seg, dette er et anslag). Har utpreget stillesittende arbeid. Han var slank til han var 25 år, har vært enomt overvektig til tider (rundt 35-45 årsalder), men har gått ned kanskje 20 kg de sise fem årene (jeg har bare kjent ham siden 2003). Han spiser sunt, ikke veldig mye, men i overkant i forhold til å ikke mosjonere, mener jeg. Han har vært gjennom masse tester, da broren og faren som også er/var overvektige, har/hadde diabetes. Faren døde i tillegg av hjerteinfarkt. Alle tester var helt ok, påstår han, men det er ca fire år siden han tok dem nå. Jeg mener han bør kontakte lege igjen, primært på grunn av beina. Kan disse hevelsene tyde på at noe er galt? Og kan de helbredes? Det ser usunt ut, og det er plagsomt for ham. Å få ham til å mosjonere er vanskelig: jeg elsker å trene, sykle, gå tur ol, men han har et veldig ulystbetont forhold til trening. Jeg er engstelig for helsen hans, vet at han burde gå ned, men dette har han også et ikke-forhold til. Han synes det er helt ok å være så diger, og blir lett såret nåe dette kommer på tapetet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237075-hevelser-i-beina/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Han bør helt klart kontakte fastlegen sin. Han har et stort helseproblem. Trolig er han deprimert, oppgitt og føler seg hjelpeløs, og han blir sint når du "prøver å hjelpe". Dette krever profesjonell innsats. Fastlegen kan trolig lage et team rundt ham. Han vil med STOR sannsynlighet får både diabetes, hjertesykdom og nyresykdom ( om han ikke har det allerede) dersom ikke noe gjøres raskt og riktig. Ønsker/klarer DU å fortsette å være sammen med ham om han gradvis blir dårligere? Kanskje kan "dette" være en passe motivasjon OG pressmiddel til at han begynner å ta ansvar for egen helse, og DERES fremtid. Men han må ha "drahelp"; kanskje han innerst inne tror det er for sent. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237075-hevelser-i-beina/#findComment-1831660
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...