LA379 Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Mann/far, 56 år, normalt frisk, sykler til jobb, tur i skog/mark. I et par tiår vært plaget av hjerterytmeforstyrrelser. Innlagt med AF for konvertering til sr 4-5 ganger med flere års mellomrom. Undersøkt med ultralyd, frisk. Ingen behandling, ingen medisinering. Siste par måneder endring: Lite eller ingen AF, men HYPPIGE DOBBELTSLAG når jeg slapper av, konsekvent hver kveld når jeg legger meg, ofte med bare sekunders mellomrom, varighet 10-30 min, kanskje lenger. Helt fin om morgenen og om dagen. Litt stresset jobb, men prøver å roe det ned. Hva kan dette komme av - denne endringen med økte dobbeltslag? Er dette noe å bekymre seg for? Kan det gi noen konsekvenser (blodpropp)? Skal til syden i sommer, bør jeg søke lege (fastlegen har ferie) før den tid? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237393-hyppige-dobbeltslag-n%C3%A5r-jeg-slapper-av/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Svar til LA379 Idet du er konvertert 5 ganger for atrieflimmer er det mye som taler for at du har atriale (forkammerutløste) ekstrasystoler (ekstraslag). Slike forkammerslag vil kunne være årsaken til din tendens til atrieflimmer, og det er vist at mange pasienter med recidiverende AF (stadige anfall av AF) har repeterte, atriale ekstrasystoler forut for AF, og det sees ved monitorering av dette ofte serier av raske ekstrasystoler idet AF initieres. Det er ønskelig at du får utført det vi kaller en Holter-monitorering (24-timers EKG- registrering), og gjerne over 2-3 døgn, for bedre å kunne karakterisere dine ekstrasystoler, og også få en oversikt av din hjerterytme forøvrig. Dernest bør du få utført et arbeids-EKG (belastning på ergometer-sykkel) for å få vurdert hjertets reaksjon på fysisk stress. Det at du kjenner dine ekstraslag mest om kvelden når du slapper av er et vanlig fenomèn hos dem som har slike plager, og gir ofte en pekepinn om at det i virkeligheten er en ganske uskyldig tilstand. Du skriver ikke noe om medikamentforbruk, f.eks. blodfortynnende medisinering. Ekstraslagene alene vil ikke representere noen risiko i så måte for deg, forutsatt at det ikke er korte episoder med AF du har. Ta det opp med din lege og får det undersøkt i løpet av ettersommeren/høsten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237393-hyppige-dobbeltslag-n%C3%A5r-jeg-slapper-av/#findComment-1845363 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.