Gå til innhold

Hau du giftet deg i utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Da vil jeg gjerne høre din historie :o)

Vi og sambo blir rett og slett ikke enige, men jeg innser nå så smått at jeg blir nok den tapende part her.

Men igrunnen så gjør det ikke så mye :o) Men du vet, kan jo ikke innrømme med engang at han skal få viljen sin ;-)

Vel, han vil til utlandet, og nå skal jeg snuse litt på det, stille og rolig uten at jeg har sagt noe til han enda.

Så kom med tips og råd!

Gjest Shira12
Skrevet

Ops da, der hadde det sneket seg inn en aldri så liten skriveleif *rødme* Jaja...

Skrevet

Jeg traff noen på Chios nå, et norsk par, som giftet seg borgerlig der. Den gresk-ortodokse kirken er jo en litt annen enn vår kirke, så et kirkelig bryllup der hadde nok ikke gått.

Men det er jo mange steder man kan gifte seg i sjømannskirken eller ved norske ambassader. Ikke alle ambassader/sjømannskirker som har tilbud om vigsel, men du kan jo sjekke det ut.

Skal se om jeg kan finne igjen en link om akkurat det der, hvilke steder man kan gifte seg "norsk" i utlandet, for det er vel det du er mest interessert i.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg traff noen på Chios nå, et norsk par, som giftet seg borgerlig der. Den gresk-ortodokse kirken er jo en litt annen enn vår kirke, så et kirkelig bryllup der hadde nok ikke gått.

Men det er jo mange steder man kan gifte seg i sjømannskirken eller ved norske ambassader. Ikke alle ambassader/sjømannskirker som har tilbud om vigsel, men du kan jo sjekke det ut.

Skal se om jeg kan finne igjen en link om akkurat det der, hvilke steder man kan gifte seg "norsk" i utlandet, for det er vel det du er mest interessert i.

Jeg har funnet ut hvor vi kan gifte oss, fant det inne på sjømannskirken sine sider.

Chios høres jo flott ut da :o)

Var mange plasser man kunne, bl.a Paris, der måtte man først på ambassaden, og så kunne man i kirken etterpå om man ville ha en kirkelig sermoni.

Jeg har jo aller mest lyst til og gifte meg i min hjembygd da, men man kan jo ikke alltid få det som man vil ;-)

For aller mest vil jeg jo dele livet med han! Og det er det jo tross alt det vigtigste :o)

Skrevet

Jeg har funnet ut hvor vi kan gifte oss, fant det inne på sjømannskirken sine sider.

Chios høres jo flott ut da :o)

Var mange plasser man kunne, bl.a Paris, der måtte man først på ambassaden, og så kunne man i kirken etterpå om man ville ha en kirkelig sermoni.

Jeg har jo aller mest lyst til og gifte meg i min hjembygd da, men man kan jo ikke alltid få det som man vil ;-)

For aller mest vil jeg jo dele livet med han! Og det er det jo tross alt det vigtigste :o)

Håper dere blir enige. Litt leit når man egentlig vil ha to så vidt forskjellige bryllup. Men det blir vel en løsning, enten her eller der :-)

De som feiret bryllup på Chios virket kjempefornøyde. De hadde med seg søsken med partnere. Bare en i følget som var uten partner, og han ville komme tilbake dit en annen gang, men da med en dame! hehe

:)

Gjest Shira12
Skrevet

Håper dere blir enige. Litt leit når man egentlig vil ha to så vidt forskjellige bryllup. Men det blir vel en løsning, enten her eller der :-)

De som feiret bryllup på Chios virket kjempefornøyde. De hadde med seg søsken med partnere. Bare en i følget som var uten partner, og han ville komme tilbake dit en annen gang, men da med en dame! hehe

:)

Får håpe han finner ei som vil bli med han da :o)

Vi blir nok enige om ett eller annet, tror han freaker litt ut med tanken på at en masse folk skal stå og se på han...

Hadde du en fin ferie forresten?

Skrevet

Får håpe han finner ei som vil bli med han da :o)

Vi blir nok enige om ett eller annet, tror han freaker litt ut med tanken på at en masse folk skal stå og se på han...

Hadde du en fin ferie forresten?

Ja, kjempefin! Masse opplevelser av forskjellig slag, langt ut over en ordinær ferie... :-)

Skrevet

Gifta meg i Reno i Nevada (USA). Reno er "miniatyr-Las-Vegas". Altså en gamblingby.

Ikke så romantisk, men relativt uformelt. Det passet meg bra.

Skrevet

Jeg giftet meg i utlandet for en del år tilbake (17 år siden), og det var en kjempefin opplevelse.

Vi dro til Florida, ble viet av sjømannspresten i Miami ombord på et norsk registrert cruiseskip mens det lå til havn i Miami (sjømannsprestens kontor lå et par hundre meter fra skipet).

Rett etter at presten gikk i land igjen startet bryllupsreisen vår ved at skipet kastet loss for en ukes cruise i Caribien.

Så fortsatte vi ferien etter cruiset med 2 uker på kryss og tvers i Florida med bil.

Våre foreldre var med på vielsen og cruiset. Det ble uansett billigere for dem enn å arrangere et stort bryllup i Norge:-)

Desverre ble vi av ulike årsaker skilt etter et antall år, men den som intet våger intet vinner.....

Så nå planlegger min samboer og jeg også et bryllup. Hun vil også gifte seg i utlandet, noe jeg er meget glad for.

Men denne gang blir det på andre siden av kloden og på en strand i solnedgangen. Det er en norsk sjømannsprest som også denne gang står for vielsen - og det er ikke så lenge til:-)

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, kjempefin! Masse opplevelser av forskjellig slag, langt ut over en ordinær ferie... :-)

Hørtes supert ut!

Gjest Shira12
Skrevet

Gifta meg i Reno i Nevada (USA). Reno er "miniatyr-Las-Vegas". Altså en gamblingby.

Ikke så romantisk, men relativt uformelt. Det passet meg bra.

Hørtes spennendes ut! :o)

Var det mye som måtte ordnes på forhånd av papirer o.l?

Skrevet

Hørtes spennendes ut! :o)

Var det mye som måtte ordnes på forhånd av papirer o.l?

Vi ordnet ingenting. Vi møtte opp på "the wedding chappel" noen dager før for å booke tid. De kjørte oss i limosin for å få ordnet papirene før vi hadde sermonien.

Da vi kom hjem tok vi med "Wedding sertificate" til folkeregisteret (?) for å få registrert dette her.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg giftet meg i utlandet for en del år tilbake (17 år siden), og det var en kjempefin opplevelse.

Vi dro til Florida, ble viet av sjømannspresten i Miami ombord på et norsk registrert cruiseskip mens det lå til havn i Miami (sjømannsprestens kontor lå et par hundre meter fra skipet).

Rett etter at presten gikk i land igjen startet bryllupsreisen vår ved at skipet kastet loss for en ukes cruise i Caribien.

Så fortsatte vi ferien etter cruiset med 2 uker på kryss og tvers i Florida med bil.

Våre foreldre var med på vielsen og cruiset. Det ble uansett billigere for dem enn å arrangere et stort bryllup i Norge:-)

Desverre ble vi av ulike årsaker skilt etter et antall år, men den som intet våger intet vinner.....

Så nå planlegger min samboer og jeg også et bryllup. Hun vil også gifte seg i utlandet, noe jeg er meget glad for.

Men denne gang blir det på andre siden av kloden og på en strand i solnedgangen. Det er en norsk sjømannsprest som også denne gang står for vielsen - og det er ikke så lenge til:-)

Dette hørtes jo sikikkelig romantisk ut! Begge deler!

Og det er sant som du sier, man må våge litt :o)

Nå fikk jeg jo masse ideer her. Jeg får lufte tanken med sambo og høre hva som frister han. Det kommer jo litt an på lommeboka også da, dessverre ikke noen foreldre som vil betale gildet for oss ;-)

Var det noe problemer i forkant med ordning av papirer? Eller var det enkelt og greitt og få ordnet papirarbeid?

Skrevet

Nå fikk jeg jo masse ideer her. Jeg får lufte tanken med sambo og høre hva som frister han. Det kommer jo litt an på lommeboka også da, dessverre ikke noen foreldre som vil betale gildet for oss ;-)

Var det noe problemer i forkant med ordning av papirer? Eller var det enkelt og greitt og få ordnet papirarbeid?

I Florida så må man gifte seg etter den statens regler.

Det betyr at dere må oppsøke et offentlig kontor der (husker ikke helt navnet på det nå) med gyldig legitimasjon (pass). Og så lover dere på tro og ære at dere ikke er gift fra før (trenger/trengte ikke dokumentasjon på det når vi var der).

Da får dere et "license to marry" sertifikat som dere tar med til presten. Det tar bare en snau time.

Så sender dere bare inn de papirene dere får fra presten etter vielsen, til folkeregisteret i Norge, og det blir "bokført" der. Men det er mulig at disse regler er noe endret siden den gang. Uansett er det bare å kontakte den som skal stå for vielsen, og så få instrukser derfra.

For de fleste andre land er det litt annerledes om man skal gifte seg hos sjømannspresten eller i ambasaden.

Det du først må gjøre er å sende inn søknad til folkeregisteret om "prøving av ekteskap". Skjemaene (erklæring fra brudefolkene og forlovererklæring)og "bruksansvisning" finner du i link i neste melding (roter til innlegget om jeg legger det her).

Da mottar dere en "prøvingsattest" som dere må ta med til sjømannspresten/ambasaden når dere møter opp for å gifte dere (hvor det nå blir:-). Mulig dere også må sende/maile en kopi på forhånd (det må vi dit vi skal).

Det samme gjelder for ørig om dere gifter dere i Norge også nå.

Det er ganske så enkelt, men husk at behandlingstiden for å få prøvingsattesten kan være så lang som 4 uker (avhengig av når på året det er).

Skrevet

http://odin.dep.no/bld/norsk/publ/blanketter/004071-100002/dok-bn.html

Skrevet

http://www.sjomannskirken.no/dt_front.asp?gid=48

Her kan du selv lese litt om hva mulighetene er rundt om i verden. Finn de steder som kan være av interesse, og se hva de selv skriver om vielser der.

Gjest Shira12
Skrevet

http://www.sjomannskirken.no/dt_front.asp?gid=48

Her kan du selv lese litt om hva mulighetene er rundt om i verden. Finn de steder som kan være av interesse, og se hva de selv skriver om vielser der.

Takk for linker!

Sitter og ser litt på København, det frister ganske mye.

*venter spent på at sambo skal komme hjem*

• 1 måned senere...
Skrevet

Har du noen mailadresse du kan nås på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...