Gå til innhold

barn med kraftig eksem i ansiktet!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en gutt på 10 mnd med eksem i kinnene og rundt ledd. Kinnene blir såre og veskende. bruker hydrokortison 1%og A krem. Har også prøvd mildison, vitapan og HTH. kortison roer ned men fjerner ikke, blusser raskt opp på ny. Hvor lenge kan jeg bruke kortisonsalver og har du noen andre råd? hilsen Pia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237536-barn-med-kraftig-eksem-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kortisonsalve skal ikke brukes mer enn en uke av gangen, mener jeg det står på tuben.

Hva med å kontakte helsestasjonen og få henvisning til hudlege? Akkurat nå er det sommerferie, så dere kan kanskje ta en tur på legevakta. Væskende sår hørtes ikke godt ut.

Kortison-salver skal kun brukes i korte perioder av gangen (inntil 1-2 uker kanskje, jeg husker ikke eksakt), og med like lang pause før neste gangs bruk. Det er i alle fall utgangspunktet, når ikke annet er angitt av lege.

Men om du har kjøpt en reseptfri variant av kortisonkrem på apoteket som ikke har ønsket effekt, så er det kanskje på tide å ta en tur til lege, og evt. få en henvisning til hudspesialist, dersom legen ikke har tilstrekkelig kunnskap til å hjelpe dere. Det finnes fx andre og sterkere kortison-kremer, som kun fåes på resept. Eller kanskje også helt andre forslag til løsning.

Men aller først, hvis du ikke allerede bruker Neutral vaskepulver/flytende vaskemiddel, samt Neutral tøymykner, så bytt med en gang. (evt. andre merker om det finnes, som er HELT parfymefrie og anbefalte av Norges Astma og Allergi Forbund NAAF).

Gjest togli

Datteren min var plaget av atopisk eksem på ermer og i knehasene. Når hun sluttet å drikke melk ble hun noe bedre. Først når hun begynte å ta Udo's Choice (fettsyrer fra Helsekost) forsvant eksemen!

Nå tar hun ikke lengre Udo's Choice, men eksemen har likevel vært fraværende det siste året (hun er ni år gammel nå).

Per Helsing, hudspesialist

Hei!

Ved hissige eksemer i ansiktet må du nok bruke et gruppe 2 steroid som Locoid eller Apolar. Hydrokortison og Mildison er gruppe 1, milde og reseptfrie. Det er bedre å bruke noe som virker, og kunne gjøre opphold i behandlingen. Be om gruppe 2 steroid og smør inntil 2 uker i strekk, og ha etter dette 1 ukes opphold. Dette kan gjentas så lenge det er behov.

Er ikke dette tilstrekkelig, bør en vurdere å bruke en av de nye kortisonfrie midlene som Protopic. Du bør nok til hudlege for dette, unntaksvis brukes disse hos barn under 2 år.

Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...