Gjest affe Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Gutten er 6 og en halv måned. Da vi begynte med grøt for 2 måneder siden, fikk han elveblest (konstatert av lege litt senere). Vi sluttet med grøt fordi han ikke likte det, og begynte igjen da han var 6 måneder. Han fikk igjen elveblest. Vi kjøpte så inn Nutramigen for å blande med maisgrøten, og syntes han ble bedre. Men nå - etter en uke med nutramigen - har han fått noen utslett igjen: røde områder med hvite hevelser på. Kan gutten være allergisk mot maisgrøten? De siste to ukene har han også fått litt pærejuice, i går fikk han vel 40 ml (mye mer enn vanlig). Men han fikk kun maisgrøt og morsmelkerstatning da elveblesten dukket opp første gang, og jeg tror derfor ikke det er pærejuicen. (Selv er jeg forresten litt allergisk mot pære.) I påska kan jeg forsøke med morsmelk fra meg i grøten, men det er uansett ingen god løsning da jeg er begynt i jobb, og strever med å få pumpet nok melk til alle guttens måltider. Er maisallergi veldig uvanlig, eller kan det være det? Hvor lang tid tar det fra gutten får i seg noe han er allergisk mot, til elveblesten dukker opp? (Virker som det kan ta flere dager - og så flere dager før han blir bra igjen.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23769-kan-babyen-v%C3%A6re-allergisk-mot-maisgr%C3%B8t/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 2. april 2001 Del Skrevet 2. april 2001 Kjære affe Allergi mot maisgrøt er uvanlig, men jeg kan ikke si at det ikke forekommer. Allergi mot kumelk er nok mye vanligere i den alderen gutten din er. Hvis han reagerer allergisk mot maisgrøt burde han få elveblest i løpet av relativt kort tid etter han har fått grøten, ikke mer enn noen timer. Reaksjon på eple og pærejuice forekommer absolutt - så det kan det vel også ha vært. En annen ting er at det ofte tar litt tid før baby venner seg til nye matvarer og i tilvenningsperioden kan de godt få utslett uten at det betyr allergi. Men ordentlig elveblest som kommer rett etter de har spist noe tyder veldig på en allergisk reaksjon. Kan du ikke prøve risgrøt uten melk og blande Nutramigen i den? Det burde han tåle. Du burde også få undersøkt om han er allergisk for kumelk, hvis han er det kan du få Nutramigen på blå reaept. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23769-kan-babyen-v%C3%A6re-allergisk-mot-maisgr%C3%B8t/#findComment-100275 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.