Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en mann på 30 år som har slitt med synsforstyrrelser siden høsten 05. Er forøvrig frisk og i fin form. Bruker briller, -5 på det ene øyet, -1 på det andre. Ble vellykket operert for sjeling for 2.5 år siden. Ser i utgangspunktet svært godt med briller, forstyrrelsene er i hovedsak merkbare i mørket og fremtrer i forskjellige former:

- Jeg ser ringer rundt lyskilder i mørket, eks lyspærer, billys og gatelys. Dette fortoner seg som bølger som flommer ut av lyset. Her er det ikke snakk om stråler, men mer "skyer" som flommer ut fra lyset. Ringene kan til tider være voldsomt store, med radius omlag tre til fire ganger lyskildens. Klare, skarpe lys gir enkelte ganger også regnbue- mønster rundt lyset.

- Lyskilder kan i tillegg gi stråler i form av rette streker i mørket, som når barn tegner en sol med lange solstråler rundt om. Dersom jeg eksponerer øynene for lys, eks tenner lyset inne mens jeg ser på naboens utelys, trekker strålene fra utelyset seg sammen og lyset blir normalt. Så snart jeg slukker innelyset, kommer strålene ut igjen.

- Dobbeltsyn, på hvert enkelt øye. Om jeg lukker et øye er det fortsatt dobbelt på det andre. Dette er mest fremtredende på nært hold, eks lesing, PC, teksten på TV, displayer som feks klokkeradioer, neonskilt på butikker, bensinstasjoner ol. Disse tekstene/ skiltene blir fordoblet, noe ovenfor det jeg ser på. Jeg må myse/ knipe øynene for å kontrollere denne "kopien".

- Jeg har "flytende fluer" i synsfeltet som nå virker å være konstante, før kom og gikk de. Vet at dette er normalt, men det synes som det er hele større, grå felt som flyter omkring. Dette merkes godt når jeg står inne i låven og ser på dagslyset utenfor gjennom panelet, som står med en par cm mellomrom. Da er det tydelige grå felt som flyter over hele synsfeltet.

Jeg oppsøkte øyelege etter jul. Han konkluderte med at jeg hadde noe trang kammervinkel og antydet at jeg kunne være disponibel for grønn stær. Synet forøvrig var perfekt, anskffet nye briller før jul. Jeg ble henvist til videre undersøkelse ved øyeavd, St.Olavs hospital.

Her ble jeg svært grundig undersøkt. Trykket i øynene var helt normalt, både ved liten og stor pupille. Synsnervene var helt perfekte og synsfeltprøven helt grei. Alt i alt var alt i skjønneste orden iflg legen. Hva angikk det øyelegen hadde anslått til trang kammervinkel, var det antydning til noe sammenvoksing ifbm kammervinkelen, men langt ifra noe alarmerende.

Man konkluderte med at alt var i orden, uten at man kunne forklare forstyrrelsene. En stor lettelse at alt var bra, men dog, problemene er jo her ennå.. I ettertid har jeg jo også funnet ut at man kan ha grønn stær uten at trykket er høyt. Dette må men vel ha tatt høyde for ved kontrollen?

Synsforstyrrelsene opptrer konstant i mørket, med unntak av to enkeltstående kvelder siden problemene startet.. Vet ikke hva det skyldtes, men disse kveldene var synet som før.

På oppfordring fra legen ved øyeavd. foretok jeg blodsukkerprøve hos fastlegen. Tok da også en "helsjekk" forøvrig, og intet unormalt ble funnet.

Vel og bra at alt synes å være helt bra med meg, men jeg ser nå med gru på den mørke tida som kommer etterhvert, og må foreta meg noe for å fungere normalt. Jeg har en relativt stressende jobb, kan det være sammenheng her? Jeg har i flere år vært stiv i nakke og skuldre, går nå til kiropraktor for dette. Ellers fikk jeg for et par år siden en pigmentflekk rundt det ene øyet, uten at jeg tror at dette er av betydning, men..

Det har aldri vært syns- sykdommer i slekta. Jeg har for ordens skyld aldri vært i kontakt med narkotika, som jeg vet kan gi slike symptomer.

Uansett, ellers frisk og rask som sagt, foruten synsproblematikken som har blitt en stor belastning.

Takknemlig for all hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...