infine Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Har i mange år vært sliten, veldig sliten og hatt masse dårlig samvittighet fordi jeg har hatt behov for mye hvile. I tillegg har jeg hatt en merkelig fot som helst burde bodd i syden, liker seg nemlig best barbent eller i sandaler. Det siste året er jeg blitt betydelig redusert. Det har stadig dukket opp nye fysiske symptomer som er diagnostisert med -isjias,hoven og smertefulle føtter -scenebetennelse grunnet smerter i ledd i venstre arm, -stressnakke grunnet smerter i venstre skulder og nakke. Den fysiske kapasiteten er etterhvert så laber at jeg ikke kan gå i trapper eller bakker uten å bli meget anpusten -fullstendig utmattet etter inntak av lunsj, tungt å gå tilbake til arbeidet. Har gått blant elevene og gjespet og gjespet. har til og med glemt navn av og til. I vinter fikk jeg betydelige hevelser i føttene etter fysisk aktivitet, dette er nå kronisk, samt at jeg ble svimmel og tungpustet. Jeg er en smule skuffet over fastlegen som jeg føler ikke tar meg helt på alvor. Har måttet kjempe for å få utredning med tanke på hjertet. Det har rett og slett vært en kamp, men i dag foreligger det testresultater ultralyd og rtg. som utelukker alt som har med feil i blodårene å gjøre. Samtidig viser EKG'en at jeg har muligens gjennomgått et infarkt. De kaller det stum ischemi Ultralyden viste en noe fortykket vegg i venstre et eller annet. BelastningsEKG bekrefter disse funnene. Jeg skal til hjertekat. og står nå på venteliste for dette. Fortvilelsen er i dag svært stor siden jeg har fått time først i slutten av oktober. Jeg føler at jeg blir dårligere for hver dag, og jeg føler at kroppen min blir mer og mer redusert. Jeg har problemer med flere funksjoner, men vet ikke om dette kan være relatert til mitt hjerteproblem og vet heller ikke om jeg skal ta det opp med fastlegen. Har en følelse av at jeg tror at jeg er dårligere enn legene vet at jeg er. Og de vet jo bes siden de lar meg vente så lenge. De plagene jeg har som jeg kvir meg for å ta opp med fastlegen er følgende -problemer med vannlating ofte, (ikke hver dag) -forstoppelse ofte, (spiser fruktfiber og det hjelper) -ekstrem nattesvette, (er det opphopninger som samler seg i kroppen og kommer ut igjen i form av svette om natten) -de siste dagene er det også som om enkelte deler av venstre side liksom visner litt. I øret kjennes det av og til ut som om jeg har vann som om jeg har badet og det ligger litt vann igjen. Har en merkelig følelse av å være lett bedøvet i venstre del av hodet. Er noe av dette symptomer som kommer fordi jeg er bekymret eller er det reellt og kan settes i sammenheng med at hjertet mitt har redusert kapasitet? Jeg har ikke lyst å vente helt til oktober med behandling og vurderer å skrive brev til fastlegen for å få ham til å purre, eventuelt henvise meg til et annet sykehus. Har hørt at Ullevåll har dyktige folk og god kapasitet. Også Feiringklinikken. Men så blir jeg så forbanna usikker på alt sammen, fordi det er fagfolk som vurderer alle prøvene som er tatt og ut fra det finner ut at det ikke er så viktig med meg. Jeg er kvinne, 44 år og var for inntil fire år siden meget godt trent. I dag har jeg forfalt og det er en stor sorg for meg. Jeg er enslig mor til to barn hvorav den ene har en funskjonsnedsettelse. Har en ekkel følelse av at hvis jeg hadde vært mann så hadde jeg fått behandling mye fortere. Og mange av disse har en kone som gjerne steller godt med de mens de venter. Men, de slipper til før andre får snudd seg. Men jeg har ikke hatt noen lastebil på brystkassen. Bare noen lette muskelsmerter som kommer og går. Og så alt det andre da. Tilbringer veldig mye av tiden på sofaen siden kapasiteten er så dårlig. Naboen som følte seg frisk som en fisk etter et overbelastningsanfall fikk hjelp etter seks uker. Jeg må vente totalt i 21 etter først å ha kjempet fram en utredning i mange mnd. Jeg har fått AlbylE 75mg. Burde jeg ikke fått noe vanndrivende? Er fysioterapi gunstig mens jeg venter? Hvor kan jeg henvende meg for å få tettere oppfølging i forhold til alle mine tusen spørsmål? Fins det hjerteleger/sykepleiere som poliklinisk kan følge opp pasienter mens vi går i det vakuumet av ventetid? Dette føles helt håpløst. Håper du kan svare på noen av spørsmålene mine. Har forresten søkt etter kardiomyopati her inne. Det var heller et magert resultat. Hvor finner jeg mer om det? Til andre hjertepasienter. Legg gjerne inn gode tips og tanker til meg. jeg trenger det. Hilsen infine 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237765-hjertesyk-og-tusen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-mange-plager-men-er-alle-relatert-til-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
infine Skrevet 8. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2006 Og så har jeg lavt blodtrykk og er hypersensitiv mot adrenalin. Reagerer med anafylaksi på bedøvelse. Har hatt sjokk tre gager. Har det noe å si for hjertekapasiteten og eventuelle skader?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237765-hjertesyk-og-tusen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-mange-plager-men-er-alle-relatert-til-hjertet/#findComment-1831571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
infine Skrevet 10. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2006 er 24. Var 20 for fire år siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237765-hjertesyk-og-tusen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-mange-plager-men-er-alle-relatert-til-hjertet/#findComment-1833328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Svar til Infine. Sannsynligheten for at alle dine fysiske plager og fenomèn direkte skal komme fra en evt. hjertesykdom (koronarsykdom) er liten. Derimot kan det godt tenkes at du på grunnlag av en mulig hjertesykdom har reagert psykisk på en slik måte at du får alle tilleggssymptomene. La oss derfor først få sortert ut det som er viktigst for deg : å komme raskt til undersøkelse for å få avgjort om du har reell hjertesykdom eller ikke. Det er litt betenkelig at ditt EKG indikerer at du har gjennomgått et infarkt, og at du har stum ischaemi ved arbeids-EKG. Dette siste er noe hyppigere hos kvinner, i tillegg til at symptomene forøvrig ofte er av en annen karakter hos kvinner med manifest koronarsykdom, sammenlignet med menn. Det er nok en av grunnene til at kvinner i tidligere år ble sjeldnere undersøkt for slik sykdom. Vi er imidlertid blitt klar over dette, og det er aldri noen bevisst "sen-diagnostisering" eller "under-behandling" av kvinner. Det er ikke grunn til at du skal måtte vente så lenge på den ønskede avklaring. Få din lege til å søke deg inn ved et av de andre sykehusene som har tilbud om slik utredning (alle regionssykehusene, Feiring-klinikken, Stavanger, Arendal). Vanlig ventetid har de siste 1-2 år vært 2-3 måneder. Hvis man har mistanke om at du har koronarsykdom vil det være adekvat å gi deg endel forebyggende medisinering. Ta det også opp med din lege. Hvis det viser seg at du ikke har slik tilstand er det enkelt å gjøre en revurdering av medisineringen etter at resultatet foreligger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/237765-hjertesyk-og-tusen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-mange-plager-men-er-alle-relatert-til-hjertet/#findComment-1845375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.