Gå til innhold

Halsbetennelse eller HIV?!

Anbefalte innlegg

hei,Jeg er ei jente på 24 år og for første gang i mitt liv har jeg fått halsbetennelse (fjernet mandlene som liten). Det begynte med å gjøre vondt i halsen et par dager, før det plutselig hovnet opp på halsen. Har nå store klumper på hver side av halsen, og bak øret, samt nedover mot skuldren på den ene siden. Var hos legen, og begynte på penicilin for tre dager siden, uten at det er noe virkning enda. Har hatt litt feber, er veldig slapp, og er også noe stiv i nakken. Tok en blodprøve hos legen, og den viste lav senking.Tenkte jeg skulle lese litt om halsbetennelse, og da ble jeg overlesset med HIV-symptomer. Jeg begynte da selvfølgelig å tenke tilbake og da dette brøt ut, var det akkurat 20 dager siden jeg hadde seksuellkontakt med en gutt.(Når kommer eventuelt symptomene på HIV smitte?) Vi hadde ikke samleie, men var mye kyssing og jeg mastruberte han, til han kom. Jeg husker jeg hadde et skrubbsår på fingeren (ca 8timer gammelt), hvor da sæden hans kom over. Hvis han har HIV, hvor stor sjanse er det da for at jeg har blitt smittet? Rett før jeg var med han, tok jeg en HIV test, som var negativ. Og jeg kvier meg litt for å ta enda en test.. Men, eventuelt hvor lenge må jeg vente? Jeg er livredd nå, og klarer ikke å sove om natten...Og det er skummelt hvor en slik angst kan ødelegge dagene!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237824-halsbetennelse-eller-hiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett i det du skriver om hvordan denne angsten kan ødelegge dagene. Det er nok desverre mange andre i samme båt som deg, og denne angsten kan være helt grusom å leve med.

Utfra det du skriver kan det være interessant å vite om bakgrunnen til denne gutten du var sammen med. Hva hans historie er..fortid osv?

Den beste medisin mot denne angsten er at du allerede tar kontakt med din lege mandag. Jeg kan umulig si hva sjansene dine er for at du kan være smittet, men jeg tør å våge meg innpå at sjansen er heller liten.

Halsbetennelse "uten mandler" er langt fra enbetydiget med HIV infeksjon, det kan jeg selv skrive under på;-)

Så ta en test...så slipper du å tenke mer over denne saken!

Lykke til:-)

• 2 uker senere...
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

hei,

Når jeg leser din beskrivelse av din sexkontakt, synes jeg at det er svært lite sannsynlig at du ble påført HIV infeksjon ved dette. Man kan aldri si aldri i medisin, men sjansene er meget,meget små. De flestefleste tester som brukes blir positive innen 5-6 uker etter HIV smitte.

Halsinfeksjon forekommer som regel med virus eller bakterier. Symptomene du beskriver passer kanskje best ved bakterieinfeksjon (noen av bakteriene som kan være aktuelle responderer ikke på penicillin. Jeg ville foreslo en vanlig halsprøve på bakterier, supplert med CRP. Hva med kyssesyke? Det kan gi liknende symptomer og kan diagnostiseres greit med blodprøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...