Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et problem som har vart i mange år, men forverret seg de siste 2 årene: Øyet renner for den minste ting: sterkt lys, vind eller make-up. Jeg må altid ha med meg papir for å tørke bort tårer.Innerst i øyekroken har jeg oppdaget en geleaktig klump: det er ikke tårer, for når jeg kjenner på den gir den etter og er fast. Øverst på øyelogget (inne ved våtkanten) har jeg en liten cyste som kan være rolig, altså krympet, i lange perioder (har hatt den i mer en 20 år), for så å hovne opp innimellom og er da veldig plagsom. Det føles som jag har noe rusk i øeyet hele tiden og kjenner at den skraper på øyet. Men nå er det altså den geleaktige klumpen som bekymrer meg mest. Jeg oppdaget den etter en liten episode jeg hadde: jeg satt i sofaen og så på TV da noe plutselig traff øyet mitt, det sved stakk og brant, og jeg hadde fryktelig vondt i 2 dager etterpå. Legen min kikket på meg men fant ingenting. Hun kommenterte ikke geleklumpen.Det er veldig plagsomt og ha dette problemet: Synet blir ofte tåkete og øynene svir, brenner og renner stadig (begge øynene, men venstre er verst). Vær så snill å gi meg råd om hva jeg skal gjøre, eller si hva du tror dette er :(

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Gele-klumpen du merker er sannsynligvis en helt ufarlig "boble" på bindevevshinnen; såkalt "pterygon". De fleste får slik med alderen, kommer lettere ved mye irritasjon; allergier, lys-eksponering etc. Rennende øye kan faktisk bety at du har problem med tåreproduksjon; tørt øye. Da kommer tåreflod ved vind/sol etc. Synes du kan bestille time hos en øyelege, og så få en henvisning fra fastlegen din. Kanskje har du et bittelite arr på underside av øyelokk, eller en liten skade på hornhinnen. Så kan øyeleen måle tåreproduksjonen. Trykket i øyet bør også måles. Du kan evt. i mellomtoden prøve kunstig tårevæske; eks Artelac/Oculac ( reseptfritt). Bruk gode briller som beskytter mot vind/sol, også fra sidene. Sørg for riktig fuktighet i inneluft, og ikke se lenge på dataskjerm om gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...