Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har skjeling på det venstre øyet - Har visstnok hatt det siden jeg ble født. Det har seg slik at når jeg ser rett frem, står venstre øyet litt mer til høyre enn det andre øyet. Ser jeg mot høyre står faktisk begge øyene symetrisk. Ser jeg helt over til venstre stopper venstre øyeball der det er når jeg ser rett frem. Høyre øye er da helt i øyenkroken, mens venstre øye ser rett frem.

Hvis jeg holder for det høyre øyet mitt ser jeg klart fra midten og utover mot høyre med det venstre øyet, prøver jeg motsatt vei ser jeg bare rett frem, og får et uklart sidesyn!

På grunn av dette står hodet mitt vendt litt mot venstre, mens jeg ser mot høyre, dette gjør kroppen min for å unngå dobbeltsynet.

Jeg er nå blitt 18 år gammel, og er veldig lei av å ha det slik. Det er flere grunner - Jeg blir fort sliten på øyene, jeg liker ikke å se folk rett inn i øyene med skjelingen, føles enormt ubehagelig, og jeg blir lett såret hvis noen plager meg for dette.

Det er ikke noen av dere som vet om noe slikt kan fikses på av noen øyekirurger, om ikke funksjonabelt, så vertfall kosmetisk sett. Er dette en operasjon som dekkes av staten, eller må jeg betale alt selv? Noen som har hatt en slik operasjon og har en pris og komme med?

Må si meg drittlei av denne tilværelsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237831-skjeling-p%C3%A5-ett-%C3%B8ye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest missa n.

Kjenner ei som ble født med skjeling, og hun har hatt flere operasjoner for dette for ikke lenge siden. Det behøver du ikke betale selv. De går inn å på en måte strammer bak øyet. Kan hende det må justeres med flere operasjoner. Ikke noe jeg ville gjort om det var minimalt, men høres jo ut som du virkelig plages. Hør med din fastlege om å bli henvist til utredning for operasjon for skjeling. Det fins iallfall... ;D

Når jeg tenker meg om vet jeg faktisk om et søskenpar som ble operert for skjeling da de var barn, ser ikke at de skjeler nå lenger.

Kjenner ei som ble født med skjeling, og hun har hatt flere operasjoner for dette for ikke lenge siden. Det behøver du ikke betale selv. De går inn å på en måte strammer bak øyet. Kan hende det må justeres med flere operasjoner. Ikke noe jeg ville gjort om det var minimalt, men høres jo ut som du virkelig plages. Hør med din fastlege om å bli henvist til utredning for operasjon for skjeling. Det fins iallfall... ;D

Når jeg tenker meg om vet jeg faktisk om et søskenpar som ble operert for skjeling da de var barn, ser ikke at de skjeler nå lenger.

Takker for svarene =) Skal dra ned til optikeren å få henvisning om ikke så alt for lenge!!

Gjest skjela

Regner med du har sjekket at det ikke er noe i veien med øyet som skjeler som svaksynthet, skjeve hornhinner o.l.?

Sjekk også det "friske" øyet, jeg skjeler når mitt friske øye har for lite korrigering i forhold til sin nærsynthet.

Vurderer uansett operasjon med årene for skjeleøyet begynner å bli slapt i musklene. Det går visstnok an å trene opp med øvelser for musklene, ala fysoiterapi for øynene.

Finnes optikere som kan en del om dette men neppe alle.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...