Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har vert plaget av disse smertene i snart ett år. Det hele startet med att eg følte meg trett og sliten hele tiden. Så kom smertene i brystet, først på venstre side, deretter i heile brystet. i tilegg hadde eg ujevn hjerterytme, hjertebank og pulsøkning. Var etter dette på sjukehus for utredning og tok EKG, EKG belastningstest, røntgen og masse blodprøver. Har og vore igjennom flere EKG-tester, MR og CT undersøkelse uten at det er funnet noe galt. Føler meg trang i brystet, spesielt etter et måltid, og til tider litt tungpustet. Smertene kjennes som stikkende, sviende og verk som kommer og går. Smertene sprer seg ut i armene og den siste tiden følt det mest i midten av brystet og ned mot magen. Er veldig sår i brystmuskulaturen. Går til behandling hos fysioterapaut for sår og spent muskulatur. Føler at dette hjelper litt men blir ikke helt bra. Desse smertene er verst når jeg sitter i ro. Når jeg anstrenger meg hardt så kjenner jeg nesten ingenting, men dette kan skille seg frå gang til gang. Etter fysisk aktivitet føler jeg meg av og til tung og trang i brystet. Har alltid vert frisk og i god form, har aldri røkt. Det ligger litt hjerteproblem i familien på morsiden. Mine foreldre er blitt sjekket for hjerteproblemer, og ingen av de har symptomer for dårlig hjerte. Har en ansvarsfull jobb der det er mye stress og høgt arbeidspress. Har siste 3mnd vert 50% sjukmeldt men no 100%. Er anbefalt å roe helt ned og komme meg på fjellet for å få fred og ro. Føler liten framgang, smertene er der som tidligere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237893-brystsmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 5 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Koo29.

Jeg mangler endel opplysninger for å kunne bli mer spesifikk i mitt svar, bl.a. kjønn, alder, evt. tidligere plager, medisinering, etc.

Generelt må man si du er svært godt undersøkt rent hjertemessig, det eneste som mangler i en generell, cardiologisk gjennomgang er en ultralyd av hjertet.

Imidlertid er det slett ikke sikkert at det er fra hjertet ditt disse plagene kommer. Det er snarere ganske usannsynlig.

Det du beskriver gir meg umiddelbart mistanke om at plagene kommer fra spiserør/mavesekk. Egentlig kunne man raskt anta at du har det vi kaller "reflux". D.v.s. at mavesaft og syre flyter litt tilbake fra mavesekk til nederste del av spiserøret, og således kan gi deg massive plager av den karakter du beskriver.

Det er hvertfall grunn til at du får dette vurdert. Ta det opp med din lege.

Selvsagt kan det være andre grunner til slike plager, ikke minst psykogene sådanne, men det er ønskelig at du får alle mulige organiske årsaker vurdert. Husk at det er mange strukturer som kan gi plager i denne regionen, i tillegg til at smertelokalisering slett ikke er enkelt.

Spør din lege om årsaker utenfor hjertet er tatt med i vurderingen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/237893-brystsmerter/#findComment-1863807
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...