Gå til innhold

utvikling av allergi

Anbefalte innlegg

Gjest gudrun

Tusen takk for svar på forrige henvendelse. Sønnen min på ett år er allergisk mot melk og egg, og reagerer stort sett med forkjølelsessymptomer på disse matvarene. I tillegg har han eksem, men den ser ut til å påvirkes mest av 'utvendige irritanter' som f.eks. tomat. Jeg ammer og har kuttet ut alt som inneholder melk og egg fra mitt kosthold. Spørsmålet er hvor langt skal jeg gå i å beskytte ham mot allergerner?

Kan det være gunstig for ham å få i seg små mengder med allergener (f.eks. via morsmelk ) eller vil dette kunne forverre allergien på sikt? Vil det å bli jevnlig utsatt for disse allergenene kunne fremskynde det at han vokser allergien av seg?

-svaret på disse spørsmålene kan påvirke min hverdag i stor grad :-)

I svar på mit spørsmål tidligere om kosthold for melkeallergiker så ble jeg rådet til å gi ham morsmelkserstatning som bygger på soya protein, men ikke sojamelk kjøpt i helsekostforretning. Hva er grunnen til det? er pulveret hydrolysert og dermed mindre allergifremkallende? - jeg selv drikker vanlig sojamelk.

Hva med soja jogurt og liknende? -jeg vet han liker det, men har ikke turt å gi ham det mer en en gang - men han er så tynn...

Til slutt vil jeg takke for detta forumet og muligheten til å få kyndig svar. Det er så mange spørsmål...

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23797-utvikling-av-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære gudrun

Det er en fordel om barnet ditt får i seg litt egg og melk gjennom morsmelken så lenge han ikke reagerer på det. Så hvis du kan spise egg og melk uten at han får mer eksem eller reagerer med forkjølelsessymptomer synes jeg du skal gjøre det - han vil lettere opparbeide toleranse da.

Det er vanlig å vokse av seg melkeallergien - og ofte skjer det allerede i 1 - 2 årsalder. Eggallergien forsvinner også hos ca 70 %, men noe senere - rundt skolealder. Matallergien vil ikke forverres hvis han får litt gjennom morsmelken.

Soyamelken fra helsekost er ikke like næringsrik som den du får på apotek - derfor anbefaler jeg den ikke. Det er viktig at han får tilskudd av tilstrekkelig næring når du etterhvert slutter å amme, eller i alle fall ammer mindre, og soyaprodukter er gode erstatninger hvis han tåler dem. Så hvorfor ikke gi ham litt soyayoghurt?

Vanlig Soyamelk er ikke hydrolysert, men det finnes et melkeerstatningsprodukt som bygger på hydrolysert soya - det heter Pep-dite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23797-utvikling-av-allergi/#findComment-100278
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...