Gå til innhold

Reaktiv/postinfektsiøs artritt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

For omlag 4 uker siden fikk jeg akutte smerter i v. fot. Tenkte ikke så mye over det da jeg har hatt identiske smerter i samme fot mange ganger før, dog bare momentane. Dette ga seg ikke, 2 natt våknet jeg med intense dunkende smerter fra yttersiden av ankelen og fremover. Fikk bare smertestillende på legevakt. Siden har jeg vært til et utall leger, tatt røntgen og MR 2 ganger, utover bløtdelshevelse finner man ikke noe galt. Foten har vært jevnt hoven nå i over 4 uker, kan ikke stå på den og er avhengig av krykker. Går på voltaren som tilsynelatende holder smertene i sjakk, det er verst om morgenen. Basert på at det ikke finnes noen synlige feil heller man mot en postinfektiøs artritt- dette fordi jeg en uke før smerten satte seg i foten var plaget nesten en hel uke av diaré og magekramper, det spekuleres i om dette er noe jeg hadde med hjem fra et ferieopphold i Hellas ( kom hjem litt over en uke før mageplagene begynte) Høres det plausibelt ut?? Jeg er en mann på 42, aldri hatt noen større helsemessige problemer tidligere.Alle blodprøver er normale. Når jeg søker på temaet kommer jeg bare til barnemedinske sider? Er det slik jeg får høre at det leger seg selv? Hvor lang tid KAN det ta? Bør jeg ta noen hensyn til kosthold? Frustrerende å ikke vite noe

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Postinfeksiøs eller post-traumatisk artritt bør etter min mening tilsees umiddelbart av REUMATOLOG, de fleste sykehus tar pasienter inn til øyeblikkelig hjelp. Dersom hevelsen sitter INNI leddet bør det tappes for sikker diagnose, og du bør kanskje ha cortison for å hindre ledd-destruksjon ( særlig dersom leddet er hovent, rødt, varmt; dvs synovitt). Det bør taes bakterie-prøver fra tarmen, fordi spesielle infeksjoner, særlig salmonella og shigella ( og flere andre), kan gi slike artritter. Det er fritt sykehus-valg; Martina Hansen Hospital i Bærum er "raske/flinke" med slike problemstillinger. Men nå er det sommer... Ha leddet i ro, bruk betennelsesdempende og ta kontakt med lege igjen over helgen.. PS; det er ulike meninger om slike artritter ulike steder i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...