petter smart Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Er det noen som kan forklare meg lettfattelig den praktiske forskjellen mellom en mekanisk og en elektronisk termostat på en varmeovn? 0 Siter
mrxx Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Mekanisk termostat består stort sett kun av en bimetall fjær som beveger seg av temperatur forskjeller og som bryter og slutter en kontakt. En elektronisk termostat har kune elektroniske komponenter som føler på temperaturen. Det finnes også en kobinasjon av dette, slik at det er både bimetall og elektroniske komponenter. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Mekanisk termostat består stort sett kun av en bimetall fjær som beveger seg av temperatur forskjeller og som bryter og slutter en kontakt. En elektronisk termostat har kune elektroniske komponenter som føler på temperaturen. Det finnes også en kobinasjon av dette, slik at det er både bimetall og elektroniske komponenter. Hehe... noe slikt tenkte jeg også å svare...men så så jeg at Petter'n ville vite hva den _praktiske_ forskjellen var. Altså: fordeler/ulemper. Og så lot jeg være å skrive noe. 0 Siter
mrxx Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hehe... noe slikt tenkte jeg også å svare...men så så jeg at Petter'n ville vite hva den _praktiske_ forskjellen var. Altså: fordeler/ulemper. Og så lot jeg være å skrive noe. Hmm, misforsto jeg spørsmålet jeg da? Jeg får lese en gang til:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Hmm, misforsto jeg spørsmålet jeg da? Jeg får lese en gang til:-) Neida, kan godt hende det var det han var på jakt etter. Jeg må innrømme at det var det faktum at det var petter som spurte som gjorde at jeg trodde han visste dette selv. Hvis det var skrevet under med "Blondie" hadde det vært anderledes... Likestillingsforkjemper, jeg? Jada - særlig i teorien... 0 Siter
mrxx Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Svarer en gang til. Den praktiske forskjellen er ikke noe å snakke om. Du vil ikke merke noen forskjell. Hvis det betyr noe så reagerer den elektroniske litt raskere, det betyr at temperatur-forskjellen er litt mindre når den reagerer. En mekanisk temp føler kan bli litt slapp i fisken etterhvert og vil reagere tregere. Men samtidig vet du aldri når elektronikken går amok heller. 0 Siter
mrxx Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Neida, kan godt hende det var det han var på jakt etter. Jeg må innrømme at det var det faktum at det var petter som spurte som gjorde at jeg trodde han visste dette selv. Hvis det var skrevet under med "Blondie" hadde det vært anderledes... Likestillingsforkjemper, jeg? Jada - særlig i teorien... Likestilling eller ei, ikke så mange som vet dette tror jeg:-) 0 Siter
petter smart Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Skrevet 11. juli 2006 Svarer en gang til. Den praktiske forskjellen er ikke noe å snakke om. Du vil ikke merke noen forskjell. Hvis det betyr noe så reagerer den elektroniske litt raskere, det betyr at temperatur-forskjellen er litt mindre når den reagerer. En mekanisk temp føler kan bli litt slapp i fisken etterhvert og vil reagere tregere. Men samtidig vet du aldri når elektronikken går amok heller. Takk for (praktisk) svar. Det forrige suste rett over hodet mitt :-) 0 Siter
mrxx Skrevet 11. juli 2006 Skrevet 11. juli 2006 Takk for (praktisk) svar. Det forrige suste rett over hodet mitt :-) Hehe, det gjorde kanskje det, men bimetallfjær er bare ei fjær av metall som beveger seg ved temperatur forskjeller. 0 Siter
petter smart Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Skrevet 11. juli 2006 Neida, kan godt hende det var det han var på jakt etter. Jeg må innrømme at det var det faktum at det var petter som spurte som gjorde at jeg trodde han visste dette selv. Hvis det var skrevet under med "Blondie" hadde det vært anderledes... Likestillingsforkjemper, jeg? Jada - særlig i teorien... Det var nok en mer praktisk tilnærming (som i svar 2) jeg var ute etter. Høy intelligens er ikke å vite alt, men å vite hva man vet og hva man ikke vet, og spørre andre om det man ikke vet :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.