Gå til innhold

Mekanisk/elektronisk termostat


petter smart

Anbefalte innlegg

petter smart

Er det noen som kan forklare meg lettfattelig den praktiske forskjellen mellom en mekanisk og en elektronisk termostat på en varmeovn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mekanisk termostat består stort sett kun av en bimetall fjær som beveger seg av temperatur forskjeller og som bryter og slutter en kontakt.

En elektronisk termostat har kune elektroniske komponenter som føler på temperaturen.

Det finnes også en kobinasjon av dette, slik at det er både bimetall og elektroniske komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk termostat består stort sett kun av en bimetall fjær som beveger seg av temperatur forskjeller og som bryter og slutter en kontakt.

En elektronisk termostat har kune elektroniske komponenter som føler på temperaturen.

Det finnes også en kobinasjon av dette, slik at det er både bimetall og elektroniske komponenter.

Hehe... noe slikt tenkte jeg også å svare...men så så jeg at Petter'n ville vite hva den _praktiske_ forskjellen var. Altså: fordeler/ulemper. Og så lot jeg være å skrive noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... noe slikt tenkte jeg også å svare...men så så jeg at Petter'n ville vite hva den _praktiske_ forskjellen var. Altså: fordeler/ulemper. Og så lot jeg være å skrive noe.

Hmm, misforsto jeg spørsmålet jeg da? Jeg får lese en gang til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, misforsto jeg spørsmålet jeg da? Jeg får lese en gang til:-)

Neida, kan godt hende det var det han var på jakt etter. Jeg må innrømme at det var det faktum at det var petter som spurte som gjorde at jeg trodde han visste dette selv.

Hvis det var skrevet under med "Blondie" hadde det vært anderledes...

Likestillingsforkjemper, jeg? Jada - særlig i teorien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer en gang til.

Den praktiske forskjellen er ikke noe å snakke om. Du vil ikke merke noen forskjell.

Hvis det betyr noe så reagerer den elektroniske litt raskere, det betyr at temperatur-forskjellen er litt mindre når den reagerer.

En mekanisk temp føler kan bli litt slapp i fisken etterhvert og vil reagere tregere.

Men samtidig vet du aldri når elektronikken går amok heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, kan godt hende det var det han var på jakt etter. Jeg må innrømme at det var det faktum at det var petter som spurte som gjorde at jeg trodde han visste dette selv.

Hvis det var skrevet under med "Blondie" hadde det vært anderledes...

Likestillingsforkjemper, jeg? Jada - særlig i teorien...

Likestilling eller ei, ikke så mange som vet dette tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Svarer en gang til.

Den praktiske forskjellen er ikke noe å snakke om. Du vil ikke merke noen forskjell.

Hvis det betyr noe så reagerer den elektroniske litt raskere, det betyr at temperatur-forskjellen er litt mindre når den reagerer.

En mekanisk temp føler kan bli litt slapp i fisken etterhvert og vil reagere tregere.

Men samtidig vet du aldri når elektronikken går amok heller.

Takk for (praktisk) svar. Det forrige suste rett over hodet mitt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for (praktisk) svar. Det forrige suste rett over hodet mitt :-)

Hehe, det gjorde kanskje det, men bimetallfjær er bare ei fjær av metall som beveger seg ved temperatur forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Neida, kan godt hende det var det han var på jakt etter. Jeg må innrømme at det var det faktum at det var petter som spurte som gjorde at jeg trodde han visste dette selv.

Hvis det var skrevet under med "Blondie" hadde det vært anderledes...

Likestillingsforkjemper, jeg? Jada - særlig i teorien...

Det var nok en mer praktisk tilnærming (som i svar 2) jeg var ute etter.

Høy intelligens er ikke å vite alt, men å vite hva man vet og hva man ikke vet, og spørre andre om det man ikke vet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...