Gå til innhold

Brudd på hovedåren i buken.

Anbefalte innlegg

Hallusinnasjon

Jeg er 70 + og to av mine brødre har hatt brudd på hovedåren i buken men ble reddet ved rask og kyndig hjelp+flaks.

Jeg frykter derfor at nå er det min tur.

Er det noe som kan gjøres for å se om jeg har urposing allerede og hva kan gjøres forebyggende? Jeg har dårlig blodomløp i bena.Har aldri røkt.Er slank og har levd sunt lenge.Ingen alkohol el.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238104-brudd-p%C3%A5-hoved%C3%A5ren-i-buken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

For å undersøke om du har en utposning på hovedpulsåra i buken, kan du be legen din om å henvise deg til ultralyd av magen. I de tilfeller hvor utposningen er stor, kan man kjenne den ved å klemme utenpå på magen også.

For å forebygge slike utposninger er det viktig at du ikke røyker - bra! Du bør også behandle et evt høyt blodtrykk.

Snakk med legen din og luft dine bekymringer.

Lykke til!

• 3 uker senere...
Gjest aneurismet

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/aortaaneurisme.htm: "Hvad kan man gøre selv?

Der er ikke noget man selv kan gøre for at undgå at få en udposning, så vidt det er kendt i dag. Findes der personer i ens nære familie, forældre eller søskende der har fået konstateret en udposning, bør man blive undersøgt selv. Har man en udposning på hovedpulsåren, bør blodtrykket ikke være for højt, ligesom man skal være opmærksom på ovennævnte faresignaler.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Et aorta-aneurisme kan oftest føles, når lægen trykker på maven. For at være sikker, skal der dog udføres en ultralyd- eller CT-skanning. Ultralydsundersøgelsen er som regel tilstrækkelig til at stille diagnosen samt til at vurdere størrelsen. Hos nogle, især overvægtige, giver ultralyd ikke sikre oplysninger, derfor må der udføres CT-skanning. Denne skal også udføres, hvis der påtænkes operation. Det skyldes, at udposningens udstrækning såvel opadtil som nedadtil bedst ses ved en CT-scanning. Udstrækningen er af betydning for operationstypen samt for risikoen ved indgrebet. I de tilfælde hvor man foruden udposningen også har åreforkalkning i benene, vil der oftest tillige blive udført en arteriografi. Det skyldes, at man ved operationen måske tillige kan forbedre blodforsyningen til benene."

• 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Hallusinasjon.

En slik vurdering gjøres enkelt ved hjelp av en ultralydundersøkelse av maven. Man kan der lett fremstille hovedpulsåren, se på veggbeskaffenhet, tykkelse, bredde og eventuelle utposninger.

Snakk med legen din om dette. Slike undersøkelser gjøres ved så godt som alle røntgenavdelinger og institutter.

Rent forebyggende er det litt du kan gjøre : Pass på at vekten, blodsukker og blodtrykket er normalt, sjekk kolesterol (og få evt. et kolesterolsenkende medikament av din lege), og hold deg så godt som mulig i form. Røyking er ikke aktuelt for deg, heldigvis.

Hva du mener med "dårlig blodomløp i bena" er jeg ikke sikker på, men hvis du har dårlig forsyning i ditt pulsåresystem er det grunn til at du ber din lege vurdere det jeg har anført.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...