Sanne78 Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hei. Jeg er en jente på 28 år.Jeg har i flere år vært plaget med hode smerter.grunnet høyt trykk i hypofysen.startet opp med medisinen topimax for ca 3 mnd siden.for ca 2 mnd siden fikk jeg prikkninger i venstre lille finger og ring finger.så begynte venstre arm å dovne bort.og har nå den siste mnd hatt mye smerter rundt hjerte område.stikninger,hjertebank,og det klemmer.og smertene går over i venstre arm. jeg har også hatt problemer med å puste.i dag har jeg hatt vondt i hovedpulsåren i venstre arm. jeg er blitt kjempe redd,redd for hva det kan være. jeg har vært hos legen å tatt EKG og blodprøver. bla kolestrol. Legen sa at alle prøvene var bra! men jeg klarer ikke roe meg med det... jeg har ikke hatt slik angst før..men nå er jeg redd for hva som kan skje,dersom det er hjertet..jeg er urolig i hele kroppen.klarer ikke slappe av.kan disse plagene komme av topimax tablettene?hadde ikke disse plagene før start av topimax. og topimax har mange bivirkninger,som kan stemme med mine plager.eller tror du det kan være hjertet mitt det er noe galt med? jeg leste litt om revmatisk hjerteklaffeil.. det sto noe om streptokokker.. jeg hadde streptokokker i 1999. Min far og bestefar har hatt hjerteinfarkt. min far var 50 da han fikk det. vet at det er veldig sjelden unge jenter får hjerte problemer,men jeg blir redd når jeg får slike smerter,som dette.jeg er overvektig,og røyker noe. å forandre på det sist nevnte minsker jo risikoen for mye. Eller kan det være muskel smerter? kan det gjøre så vondt?! Hilsen engstelige sanne28. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238279-er-det-hjertet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Svar til Sanne78. Dette har neppe noe med ditt hjerte å gjøre. Du beskriver nesten lærebokmessig de plager man får når angsten for sykdom tar overhånd. Sannsynligheten for at du er hjertesyk er forsvinnende liten, selv om du har en viss familiebelastning på farssiden. Hvis man skulle tilby deg noen form for ekstra undersøkelse måtte det bli en arbeidsbelastning (arbeids-EKG på ergometersykkel), for på den måten å sannsynliggjøre at du er hjertefrisk. Du anfører "høyt trykk i hypofysen". Det må være en misforståelse, og du bør be din lege om en presisering av dette. Topimax brukes i ditt tilfelle sannsynligvis som forsøk på forebyggelse av migrene, hvis du da virkelig har det (?). Som regel brukes det som et epilepsimiddel. Det har imidlertid et stort bivirkningspanorama, og for en jente som deg, som utvilsomt har endel plager av angstkarakter, vil et slikt stoff kunne gi deg en rekke uønskete effekter, og de vil kunne gi deg ytterligere plager. Indikasjonen skal være udiskutabel og meget sterk for at du skal fortsette med den medisinen. Ta situasjonen opp med din lege igjen. Det synes å kunne være all grunn til at situasjonen blir revurdert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/238279-er-det-hjertet/#findComment-1863839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.