Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 28, var ferdig med studier og begynte i arbeid i januar d.å. Har det siste året hatt 6 tilfeller av at kjeven låser seg. Dvs. jeg får ikke gapet mer enn 1,5 - 2,5 cm opp, underkjeven vil ikke åpne seg helt. Dette begynte første gang under arbeid med master-oppgaven min. Og har kommet i perioder hvor jeg er stresset eller har mye å tenke på. De tidligere låsningene har har gått over av seg selv. Men for tre uker siden våknet jeg med en kjeve som var låst igjen. Jeg har bittskinne (bruxisme). Kjente at denne låsningen ikke var som de tidligere, var redd for at den var gått ut av ledd og gikk til legen. Der fikk jeg beskjed om at det kun var en musklulær låsning og at det vil gå over av seg selv. Dette er nå tre uker siden (to av dem ferie) og det er ingen bedring. Gape-åpningen er bare 2cm og jeg har problemer med å spise normalt.

Hvor lenge bør jeg vente før det går over av seg selv?

Hvem bør jeg kontakte? Lege, tannlege, kiropraktor, kjevespesialist...?

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238519-muskul%C3%A6r-l%C3%A5sning-av-kjeve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Fastlegen din kan henvise deg til CT eller MR av kjeveledd ( be fastlegen din forhøre seg med aktuelt røntgen-institutt.) Bildet bør taes som "gapebilde". Kanskje har menisken i kjeven løsnet og gir låsninger. Om dette ikke er årsak ( eller selv om dette er årsak), så kan de fleste tannleger gi deg brosjyre med EGEN-øvelser som styrker/stabiliserer muskulatur rundt kjeven, menisken kan da legge seg riktig igjen. Noen utvikler en muskulær "ubalanse"; noen muskler blir sterke, andre svakere og ømme; en ond sirkel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...