Gå til innhold

kan jernmangel utløse kraftige hodepiner?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 24 år som aldri før har vært plaget av hodepine, men det siste halve året vært plaget av veldig kraftige smerter nesten en gang i uken.

Smerten sitter foran på venstre side hver gang og varer ca. et døgn før den forsvinner helt igjen og jeg makter ikke å forlate sengen engang mens det pågå. Smertestillende fungerer ikke og ofte kaster jeg opp. Jeg har ellers veldig bra helse og vært veldig beskjeden på å ta medisiner av noen form. Jeg var for noen år siden veldig plaget av besvimelsesanfall og tok jerntabletter en stund, men har sluttet nå. Kan lav blodprosent og jernmangel utløse så kraftige smerter? Jeg må innrømme at hodepinene oftest kommer i forbindelse med helgen, kanskje det er en blanding av alkohol og jernmangel?

På fohånd takk!

Fortsetter under...

Gjest louise79

Hei! Jeg er en jente på 22 år. I de siste ukene har jeg vært plaget med en ekkel hodepine og i tillegg en slags nummen følelse i bena. Tidligere kom nummenheten i løpet av kvelden og da stort sett i den høyre foten, hvor det startet i lysken og sakte spredte seg nedover. Men nå er begge fotene nummen stort sett hele dagen, noe som gjør det ubehagelig både å gå, sitte og ligge! Kan dette i tilleg til hodepinen komme av jernmangel eller er det noen andre årsaker kanskje?

Gjest Psyduck

Selvsagt kan jernmangel utløse hodepine. Hvis du har jernmangel, vel og merke, det kan du få sjekket hos en lege. Obs! Sjekk jernlageret/ferretin, ikke blodprosenten. Hvis du har jernmangel kan du få sprøyer mot dette, de virker fort og gir ingen bivirkninger - jerntabletter har som oftest ingen virkning, men mange bivirkninger.

Hvis du har jernmangel er det ofte en grunn til dette (som du bør gjøre noe med hvis du finner ut hva det er, ofte gjør man ikke det - fordi legene ser ikke hodepine hos kvinner som noe de gidder å forske i og er dermed inkompetente på området). Det kan derfor hende at du mangler andre vitaminer også. Legen kan også sjekke B-12.

Hvis du ikke blir bedre etter å ha fått jernsprøyter og eventuelt B-12 kan du få sjekket om du mangler andre vitaminer hos en kinesiolog (leger gjør det ikke), men dette er antagelig en test med store feilmarginer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...