Gå til innhold

Sikker sex med herpes

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann i tyveårene som har genital herpes, HSV-2, med relativt sjeldne utbrudd (4-6 årlig).

Håper du kan svare utfyllende og konsist på mine spørsmål.

1a. Er det forsvarlig å motta ubeskyttet munnsex når man ikke har utbrudd?

1b. Hvor lang tid varer et utbrudd, dvs. etter de siste lesjoner er synlige?

1c. Hvor stor er sannsynligheten for smitte i denne perioden?

1d. Hvor stor er sannsynligheten for å bli smittet av HSV-2 ved ubeskyttet heteroseksuell munnsex hvis den mottagende partneren aldri har hatt symptomer - dvs. med en tilfeldig partner som ikke vet om han har herpes eller ikke (aldri har hatt utbrudd).

2a. Er det forsvarlig å ha ubeskyttet samleie i samme periode?

2b. Hvor stor er sannsynligheten for smitte i samme periode?

3. Vil jeg kunne få sjeldnere og svakere utbrudd hvis jeg styrker immunsystemet mitt? (Ernæring, trening.)

På forhånd takk,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238856-sikker-sex-med-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det er ikke absolutt sikkert at virus ikke er tilstede når det ikke er utbrudd, selv om sjansene er betydelig mindre.

Derfor:

1a med et lite forbehold, tja

1b, varierer fra individ til individ, det vanligste er ca en uke.

1c, det er vanskelig å angi nøyaktig i %, menspesielt i tidlig fase av utbruddet kan det være mye virus og sjansene til overføring er relativt store.

1d, sjansene er minimale

2a/b, sjansene for smitteoverføring er sannsynligvis noe større ved samleie enn ved oral sex

3,. Hvis du har et immunsystem som er i utganspunktet normal er det lite du kan oppnå ved ytterligere tiltak. Har du mistanke om nedsatt immunforsvar blir det et spørsmål om en vurdering hva som er årsaken til svekkelse. Det er en relativt omfattende sak å undersøke det. De fleste ab oss har normalt immunsystem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...