Gå til innhold

Nummen mellom skulderbladene....

Anbefalte innlegg

hei,

For en stund siden (ca 2 år) så plutselig mens jeg satt å så på TV så fikk jeg smerte mellom skulderbladene som da videre utviklet seg til at jeg fikk veldig vondt når jeg pustet. Det har ikke skjedd etterpå, men jeg har en rar følelse der nå, spesielt når jeg trener så er det en rar nummen følelse ved det samme området som for en stund siden gjorde veldig vondt. Den numme følelsen kommer og går men har i sommer vært tilstede en god stund, har du noen forslag på hva dette kan være? Jeg har ellers aldri hatt problemer med rygg, ledd eller andre deler av kroppen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/238890-nummen-mellom-skulderbladene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du nevner ikke alder eller kjønn, da blir det vanskeligere for meg å si hva som er MEST sannsynlig. Umiddelbart høres det ut som et "BRYSTKASSE" - symptom. Kanskje låsning i rygg/ribber. Nummenheten kan skyldes at noen av nervene til hud/muskler har fått klem-skade. At smertene varierer med pusting eventuelt bevegelse av brystkassen rimer bra. MEN; dersom smerten ledsages bl.a av "dyspnoe", dvs følelsen av å få for lite luft, bør man tenke lunger; pneumothorax; dvs sammenklappet lunge, eventuelt atypisk hjerteinfarkt. Kanskje har du sittet i en skjev eller anspent stilling i sofaen den kvelden; og du har fått nevnte låsning. Prøv å bruk kroppen variert, og tren variert; ikke f.eks bare på helsestudio. En kiropraktor kan hjelpe med låsning i akutt fase; 3-4 behandlinger bør være max; videre bør du trene selv. Særlig viktig dersom du har stillesittende arbeid. Dersom du ikke mestrer egentrening, bør en fysioterapeut som f.eks guider deg i SET-slyngebehandling være et godt alternativ.

Du nevner ikke alder eller kjønn, da blir det vanskeligere for meg å si hva som er MEST sannsynlig. Umiddelbart høres det ut som et "BRYSTKASSE" - symptom. Kanskje låsning i rygg/ribber. Nummenheten kan skyldes at noen av nervene til hud/muskler har fått klem-skade. At smertene varierer med pusting eventuelt bevegelse av brystkassen rimer bra. MEN; dersom smerten ledsages bl.a av "dyspnoe", dvs følelsen av å få for lite luft, bør man tenke lunger; pneumothorax; dvs sammenklappet lunge, eventuelt atypisk hjerteinfarkt. Kanskje har du sittet i en skjev eller anspent stilling i sofaen den kvelden; og du har fått nevnte låsning. Prøv å bruk kroppen variert, og tren variert; ikke f.eks bare på helsestudio. En kiropraktor kan hjelpe med låsning i akutt fase; 3-4 behandlinger bør være max; videre bør du trene selv. Særlig viktig dersom du har stillesittende arbeid. Dersom du ikke mestrer egentrening, bør en fysioterapeut som f.eks guider deg i SET-slyngebehandling være et godt alternativ.

når det skjedde var jeg 26 men nå er jeg 28 , hannkjønn :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...