Ingrid21 Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hei! Jeg har de siste tre dager hatt noen merkelig smerter i nedre hals/øvre bryst - det er litt vanskelig å lokalisere det helt eksakt. Det begynte en kveld etter middag hvor det gjorde vondt og føltes som om noe hadde satt seg fast. Neste dag var det fremdeles like vondt, og når jeg ler, hoster eller trekker pusten dypt forsterkes smertene. I dag fikk jeg i tillegg smerter i den venstre delen av brystkassen. Drikker jeg f.eks cola light må jeg ta en liten slurk om gangen for at det ikke skal svi. Hva kan det være? Er ikke typen som drar til legen uten at det merkbart er noe galt, men nå er jeg litt bekymret. Kanksje det bare er et sår. På forhånd tusen takk. Mvh Ingrid, 21 år =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239051-smerter-i-halsbryst/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
trenger hjelp nå! Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hei Ingrid21 Bruker du p-piller? Røyker du? Er det spesielt vondt dersom du trekker pusten dypt inn? Dersom du svarer ja på disse spørsmålene, vil jeg absolutt anbefale deg å komme deg til legen! Har du vurdert om du kan ha blodpropp? La meg vite hvordan det går! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239051-smerter-i-halsbryst/#findComment-1845053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Høres ut som smerter som skriver seg fra spiserøret. Kan dette ha blitt "sårt" f.eks etter oppkast, svelging av skarp/stor matbit eller veldig sterk mat?. Noen får oppgulp av syre fra magesekken til spiserøret. Dette gir oftere en brennende smerte bak brystbenet, som ofte er værst om natten, eller ved tom mage. Syresmerter lenger ned i magesekken er oftere mest vondt rett ettermåltider med sterk mat. Du kan i tilfelle kjøpe syre-nøytraliserende medisiner av ulik type på apotek. I og med at det er BEVEGELSER av spiserør/strupe som utløser smerten ( i motsetning til murrende "hvilesmerter"), er det neppe noe alvorlig; dvs infeksjon eller svulster. Trolig blir du gradvis bra av deg selv. Ta kontakt med fastlegen din dersom dette ikke er tilfelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239051-smerter-i-halsbryst/#findComment-1845357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid21 Skrevet 20. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2006 Høres ut som smerter som skriver seg fra spiserøret. Kan dette ha blitt "sårt" f.eks etter oppkast, svelging av skarp/stor matbit eller veldig sterk mat?. Noen får oppgulp av syre fra magesekken til spiserøret. Dette gir oftere en brennende smerte bak brystbenet, som ofte er værst om natten, eller ved tom mage. Syresmerter lenger ned i magesekken er oftere mest vondt rett ettermåltider med sterk mat. Du kan i tilfelle kjøpe syre-nøytraliserende medisiner av ulik type på apotek. I og med at det er BEVEGELSER av spiserør/strupe som utløser smerten ( i motsetning til murrende "hvilesmerter"), er det neppe noe alvorlig; dvs infeksjon eller svulster. Trolig blir du gradvis bra av deg selv. Ta kontakt med fastlegen din dersom dette ikke er tilfelle. Tusen takk for svar. Dette beroliget meg veldig, og var i tråd med hva jeg trodde selv. Jeg sliter desverre med bulimi og ved oppkast gjør det selvfølgelig ekstra vondt pga syren (tror jeg i allefall selv). Når jeg kaster opp gjør det 10 ganger vondere enn når jeg svelger, så det er vel nesten litt logisk at syren er årsak til dette. Den kvelden jeg fikk vondt hadde jeg spist knekkebrød nokså fort, og kan hende jeg derfor har svelgt en bit som har forårsaket et sår i halsen/spiserøret. Takker for veldig informativt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239051-smerter-i-halsbryst/#findComment-1845360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.