Gå til innhold

Småe prikker - vortelignende

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en kvinne på 40 år, som har vortelignende småe utvekster, klumper på halsen og like under brystet. Disse er hudfargede, enkelte av dem er litt mørkere. Er disse farlige, og fins det behandling for disse?

Spørsmål 2: Jeg har to vorter i øyepartiet. Den ene er like under øyet, i øyekroken, og er stilkformet, avlang. Den andre ligger på venstre øyelokk, på våtlinjen, like under øyevippene. Må jeg oppsøke lege for å bli henvist til hudlege, eller?

Hva sier din naturlege kollega om disse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239068-sm%C3%A5e-prikker-vortelignende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
Per Helsing, hudspesialist

Hei,

dette høres ikke farlig ut, og mest sannsynlig er det seborroiske vorter (ikke egentlige virusvorter) og/eller papillomer, begge snille forandringer som utgår fra overhuden. Behandlingen er enkel; skraping av bredbasede eller klipping av eventuelle stilkede forandringer.

De aller flest hudleger må ha henvisning. Det har med penger å gjøre. Vi har ikke lov å kreve refusjon for utgifter, hvis det ikke foreligger en henvisning. Hudleger uten avtale med helseforetak, trenger ikke henvisning, men der er det som regel dyrere å gå der.

Hva naturmedisinere mener om hudforandringer vet jeg dessverre lite om. Det greieste for deg er nok å be om en henvisning til hudlege.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...