Gå til innhold

Resept på avveie.

Anbefalte innlegg

Gjest P-pille-avvikeren.

Da jeg begynte på folkehøgskole høsten 2003 hadde jeg fått utskrevet resept på p-piller siden jeg hadde kjæreste. Resepten fikk jeg noen mnd før jeg dro på folkehøgskole, men ombestemte meg og lot den bare ligge. Jeg traff ei jente på skolen som aldri hadde brukt p-piller før. Hun spurte om ikke jeg kunne ta med pillene til henne så hun kunne prøve. Så da jeg var hjemme en helg, gikk jeg å hentet 3 mnd's forbruk på p-piller samtidig at jeg tok med meg resten av resepten (9mnd forbruk). Jeg ga alt dette til henne og sa at jeg ikke kom til å bruke dem likevel. Jeg ga henne en god forklaring på hvordan hun skulle bruke dem.

Kan dette få konsekvender for meg? på hvilken måte isåfall?

Føler meg plutselig litt dumsnill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/239077-resept-p%C3%A5-avveie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig dumt. Det er en grunn til at man skal til lege for å få p-piller!! En del sykdommer er arvelige og p-piller kan forårsake det. Man skal f.eks. ikke bruke p-piller hvis man har blodpropp eller brystkreft i familien. Det kan være mange grunner til at man ikke skal bruke p-piller. Be henne gå til en lege straks!

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Vi som foreskriver p-piller oftest leger eller helsesøstre, gjør alltid en helsesjekk først, OG vi forhører oss litt om seksualvaner eller -planer. Helsesjekken gjør vi for å forikre oss om at det ikke er unormal risiko for f.eks. blodpropp og hjertesykdom, noe som kan være svært individuelt eller arvelig. Vi snakker om seksualvaner for å prøve å forhindre smittsomme sykdommer ( f.eks clamydia og HIV). Vi bør også prøve å finne ut om unge jenter tenker på seg selv, eller om de er "styrt" av f.eks en eldre gutt/mann. Dessverre er det slik at noen unge jenter presses til å bruke p-piller av egoister. Da "slipper" de sistnevnte å bruke kondom, og de mener å få større egennytelse. At de kan smitte den unge jenta ved å ikke buke kondom, kan enkelte menn "drite i ". Noen unge jenter har også mentale problemer, og de har ikke et sunt forhold til sex eller egen kropp. Enkelte unge forelskede mennesker tør ikke kontakte helsepersonell for å få sikker prevensjon. Det er mange årsaker. Fordommer mot sex, f.eks i enkelte religiøse miljøer ( både helsepersonell og i samfunnet) kan gjøre det vanskelig for de unge. Du har prøvd å hjelpe en venninne, og du har skjønt at det ikke var helt riktig gjort. Sannsynligvis går det bra med henne, men du kan jo spørre henne litt om det jeg har nevnt her. Be henne gjerne ta en helsesjekk hos en grei fastlege til høsten. PS; du betaler ikke for dette svaret; ditt spørsmål kom inn akkurat MENS vi her i DOL koplet fra betaltjenesten pga sommerferie sist uke. Så "oppdaget" jeg spørsmålet ditt og syntes det var av allmenn interesse. God sommer!

Solsikkefrø

Vi som foreskriver p-piller oftest leger eller helsesøstre, gjør alltid en helsesjekk først, OG vi forhører oss litt om seksualvaner eller -planer. Helsesjekken gjør vi for å forikre oss om at det ikke er unormal risiko for f.eks. blodpropp og hjertesykdom, noe som kan være svært individuelt eller arvelig. Vi snakker om seksualvaner for å prøve å forhindre smittsomme sykdommer ( f.eks clamydia og HIV). Vi bør også prøve å finne ut om unge jenter tenker på seg selv, eller om de er "styrt" av f.eks en eldre gutt/mann. Dessverre er det slik at noen unge jenter presses til å bruke p-piller av egoister. Da "slipper" de sistnevnte å bruke kondom, og de mener å få større egennytelse. At de kan smitte den unge jenta ved å ikke buke kondom, kan enkelte menn "drite i ". Noen unge jenter har også mentale problemer, og de har ikke et sunt forhold til sex eller egen kropp. Enkelte unge forelskede mennesker tør ikke kontakte helsepersonell for å få sikker prevensjon. Det er mange årsaker. Fordommer mot sex, f.eks i enkelte religiøse miljøer ( både helsepersonell og i samfunnet) kan gjøre det vanskelig for de unge. Du har prøvd å hjelpe en venninne, og du har skjønt at det ikke var helt riktig gjort. Sannsynligvis går det bra med henne, men du kan jo spørre henne litt om det jeg har nevnt her. Be henne gjerne ta en helsesjekk hos en grei fastlege til høsten. PS; du betaler ikke for dette svaret; ditt spørsmål kom inn akkurat MENS vi her i DOL koplet fra betaltjenesten pga sommerferie sist uke. Så "oppdaget" jeg spørsmålet ditt og syntes det var av allmenn interesse. God sommer!

Tusen takk for svar ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...