Gjest P-pille-avvikeren. Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Da jeg begynte på folkehøgskole høsten 2003 hadde jeg fått utskrevet resept på p-piller siden jeg hadde kjæreste. Resepten fikk jeg noen mnd før jeg dro på folkehøgskole, men ombestemte meg og lot den bare ligge. Jeg traff ei jente på skolen som aldri hadde brukt p-piller før. Hun spurte om ikke jeg kunne ta med pillene til henne så hun kunne prøve. Så da jeg var hjemme en helg, gikk jeg å hentet 3 mnd's forbruk på p-piller samtidig at jeg tok med meg resten av resepten (9mnd forbruk). Jeg ga alt dette til henne og sa at jeg ikke kom til å bruke dem likevel. Jeg ga henne en god forklaring på hvordan hun skulle bruke dem. Kan dette få konsekvender for meg? på hvilken måte isåfall? Føler meg plutselig litt dumsnill. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239077-resept-p%C3%A5-avveie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jumps Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Du skal aldri gi bort resepter til andre, men det skjer ingenting med mindre hun er en av de få som blir syk av pillene. Da vil legen sikkert lure på hvor hun har fått tak i medisinen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239077-resept-p%C3%A5-avveie/#findComment-1845105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Det er veldig dumt. Det er en grunn til at man skal til lege for å få p-piller!! En del sykdommer er arvelige og p-piller kan forårsake det. Man skal f.eks. ikke bruke p-piller hvis man har blodpropp eller brystkreft i familien. Det kan være mange grunner til at man ikke skal bruke p-piller. Be henne gå til en lege straks! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239077-resept-p%C3%A5-avveie/#findComment-1845134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Vi som foreskriver p-piller oftest leger eller helsesøstre, gjør alltid en helsesjekk først, OG vi forhører oss litt om seksualvaner eller -planer. Helsesjekken gjør vi for å forikre oss om at det ikke er unormal risiko for f.eks. blodpropp og hjertesykdom, noe som kan være svært individuelt eller arvelig. Vi snakker om seksualvaner for å prøve å forhindre smittsomme sykdommer ( f.eks clamydia og HIV). Vi bør også prøve å finne ut om unge jenter tenker på seg selv, eller om de er "styrt" av f.eks en eldre gutt/mann. Dessverre er det slik at noen unge jenter presses til å bruke p-piller av egoister. Da "slipper" de sistnevnte å bruke kondom, og de mener å få større egennytelse. At de kan smitte den unge jenta ved å ikke buke kondom, kan enkelte menn "drite i ". Noen unge jenter har også mentale problemer, og de har ikke et sunt forhold til sex eller egen kropp. Enkelte unge forelskede mennesker tør ikke kontakte helsepersonell for å få sikker prevensjon. Det er mange årsaker. Fordommer mot sex, f.eks i enkelte religiøse miljøer ( både helsepersonell og i samfunnet) kan gjøre det vanskelig for de unge. Du har prøvd å hjelpe en venninne, og du har skjønt at det ikke var helt riktig gjort. Sannsynligvis går det bra med henne, men du kan jo spørre henne litt om det jeg har nevnt her. Be henne gjerne ta en helsesjekk hos en grei fastlege til høsten. PS; du betaler ikke for dette svaret; ditt spørsmål kom inn akkurat MENS vi her i DOL koplet fra betaltjenesten pga sommerferie sist uke. Så "oppdaget" jeg spørsmålet ditt og syntes det var av allmenn interesse. God sommer! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239077-resept-p%C3%A5-avveie/#findComment-1850465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikkefrø Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Vi som foreskriver p-piller oftest leger eller helsesøstre, gjør alltid en helsesjekk først, OG vi forhører oss litt om seksualvaner eller -planer. Helsesjekken gjør vi for å forikre oss om at det ikke er unormal risiko for f.eks. blodpropp og hjertesykdom, noe som kan være svært individuelt eller arvelig. Vi snakker om seksualvaner for å prøve å forhindre smittsomme sykdommer ( f.eks clamydia og HIV). Vi bør også prøve å finne ut om unge jenter tenker på seg selv, eller om de er "styrt" av f.eks en eldre gutt/mann. Dessverre er det slik at noen unge jenter presses til å bruke p-piller av egoister. Da "slipper" de sistnevnte å bruke kondom, og de mener å få større egennytelse. At de kan smitte den unge jenta ved å ikke buke kondom, kan enkelte menn "drite i ". Noen unge jenter har også mentale problemer, og de har ikke et sunt forhold til sex eller egen kropp. Enkelte unge forelskede mennesker tør ikke kontakte helsepersonell for å få sikker prevensjon. Det er mange årsaker. Fordommer mot sex, f.eks i enkelte religiøse miljøer ( både helsepersonell og i samfunnet) kan gjøre det vanskelig for de unge. Du har prøvd å hjelpe en venninne, og du har skjønt at det ikke var helt riktig gjort. Sannsynligvis går det bra med henne, men du kan jo spørre henne litt om det jeg har nevnt her. Be henne gjerne ta en helsesjekk hos en grei fastlege til høsten. PS; du betaler ikke for dette svaret; ditt spørsmål kom inn akkurat MENS vi her i DOL koplet fra betaltjenesten pga sommerferie sist uke. Så "oppdaget" jeg spørsmålet ditt og syntes det var av allmenn interesse. God sommer! Tusen takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239077-resept-p%C3%A5-avveie/#findComment-1850628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.