Gå til innhold

Allergisk eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest Monica

Min sønn å 8 måneder var for en tid tilbake hos en barnespesialist pga noe utslett. Han ble testet for en del forskjellige allergier og han reagerte ganske kraftig på egg. Reagerte ikke på noe annet. Men blodprøven de tok viste at han ikke hadde noe generelt anlegg for allergi. Betyr dette at vi ikke trenger å være spesielt forsiktig ved innføring av nye matsorter? Jeg ser at mange begynner tidlig med f.eks. yoghurt, melk, fisk, sitrus osv så lenge det ikke er allergi i familien. Kan vi også gjøre dette siden blodprøven ikke viste noe anlegg for allergi, selv om det er allergi i familien?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23917-allergisk-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Monica

Hvis allergitesten viste et klart utslag på egg som legen mente var til å stole på så er sønnen din disponert for allergi.

Vi anbefaler å vente med fisk, egg og kumelk til 1 årsalder - men hvis du trenger annen melk enn morsmelk til grøt eller annen matlaging så bruk en morsmelkerstatning. Etter 1 år kan du langsomt innføre vanlig melk, yoghurt og fisk. Hvis han har eksem ville jeg vente med citrus - det irriterer huden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23917-allergisk-eller-ikke/#findComment-100685
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...