morteamu Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Vi har kjøpt et hus, det har en flekk på muren inne på vaskerommet i 1.etg, som er boetasje som er delvis under bakkenivå, Det må dreneres bak huset. Badet har også en vegg ut her, der er det plater innvendig så vi vet ikke hvordan muren er under. Sansynligvis er denne ganske bra. Det er soverom i samme etg, men uten vegg ut denne vegen, og ingen fukt. Jeg fikk hetta da entreptenøren for drenering kom og blant annet la ut om hvor farlig dette var for barnas lunger, de kom til å få astma, og det ville fyke sopp ut i rommet bare en dør ble åpnet, sa han. Vi må jo flytte inn, men har jo tenkt å begynne å grave/drenere så snart som mulig. Men jeg har fått dårlig samvittighet ovenfor barna, utsettes de for store helseproblemer tror du ? Den ene på femten har endel allergier, men ikke astma. Pluss en på fem år uten allergier. Dette er jo snakk om en flekk på 1 ganger 1 meter, i mur. Det er jo ikke vegg på vegg fulle av sopp. Hva tror du, kan vi flytte inn med god samvittighet, og bo der under dreneringen? (Jeg blir så lite klok når jeg orienterer meg i blader og internett) Hilsen en bekymret mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239354-fukt-i-mur-og-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Vi bodde i en sokkel leilighet fra gutten vår var baby til han var tre år. Leiligheten var ødelagt av råte og guttungen fikk store problemer med astma og krupp. Etter at vi flyttet derifra tok det et par år så var han helt fri astma så det var ingen tvil om hva som forårsaket astmaplagene. Nå er det bare en liten flekk hos dere som du sier så jeg vet ikke hvor stor faren er da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239354-fukt-i-mur-og-barn/#findComment-1847724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ørkenvandreren Skrevet 25. juli 2006 Del Skrevet 25. juli 2006 Har du kjøpt hus uten tilstandsrapport fra takstmann? Det er ikke spesielt lurt.... Der ville nok den problemstillingen du tar opp vært omtalt. Men til det du spør om; Du kan bare flytte inn allerede nå. Den evt. helseplagen du utsetter ungene for vil være kortvarig siden dreneringen er på gang, ihvertfall mht den fuktrosen dere kan observere (se dog min kommentar ang. badet nedenfor). Entreprenøren dramatiserer nok dette noe. Så noen generelle kommentarer. Kombinasjonen kjeller (hel/delvis) og beboelsesrom skal man ha stor respekt for, dette er desverre et hyppig sted for sopp-/muggskader! Første bud er at det må være skikkelig (og moderne) drenering rundt hele huset. Når dette er gjort, må kjellerveggene få tørke ut (slik at restfuktigheten i dem får avdampet inn i huset). Når dette er ferdig kan man begynne å tenke på etablere rommet innvendig, med skikkelige fuktsperrer, isolasjon, etc. Når det gjelder den "flekken" du har i vaskerommet, vil jeg anta det er et saltutslag - som indikerer at det er fuktgjennomgang, men som forøvrig er harmløst nok så lenge vaskerommet er et "kaldt" rom som ikke er kledd. Men siden det da åpenbart er fukt i veggene, deler jeg ikke din antagelse når det gjelder badet. Badet er et varmt rom, og i overgangen mellom dette og den fuktige kjellermuren vil det kondensere. Mitt stalltips er desverre at bak baderomsplatene er nok tilstanden ikke særlig god.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239354-fukt-i-mur-og-barn/#findComment-1849436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Det er klart at fukt i boliger er uheldig med tanke på astma og lungeplager. Men da er det snakk om hele rom som er fuktbelastet og ikke en flekk som den du beskriver. Det burde ikke være problemer å bo i huset under utbedring - spesielt siden det ikke er fukt i barnas soverom. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239354-fukt-i-mur-og-barn/#findComment-1869041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.