Gå til innhold

MADRS, Nils H. Dahl


Gjest Huva

Anbefalte innlegg

Hvor høg score pleier pasientene dine å ha på Madrs før du anbefaler dem AD?

Når en svarer, hvor langt tilbake skal en tenke, gjelder det siste uke/måned/år?

Finnes Madrs lagt ut på nettet noe sted?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Huva

Du vil finne MADRS på www.tv2.no

I en kolonne til høgre på hovedsiden velger du emnet helse.

Scroll deg videre til psykiatri og inne på emnet om depresion vil du finne testen.

Jeg husker at score-verdien for AD er ca 20

MVH ico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Huva

Du vil finne MADRS på www.tv2.no

I en kolonne til høgre på hovedsiden velger du emnet helse.

Scroll deg videre til psykiatri og inne på emnet om depresion vil du finne testen.

Jeg husker at score-verdien for AD er ca 20

MVH ico

Nei nå må jeg lære meg forskjellen på høgre og venstre.

Kolonnene for de forskjellige emnene ligger på VENSTRE side.Du hadde nok funnet det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Huva

Du vil finne MADRS på www.tv2.no

I en kolonne til høgre på hovedsiden velger du emnet helse.

Scroll deg videre til psykiatri og inne på emnet om depresion vil du finne testen.

Jeg husker at score-verdien for AD er ca 20

MVH ico

Takk skal du ha!!

Men forskjellige tester stemmer ikke overens med hverandre. ....

I noen er resultatet at man er helt frisk, i ander er man nesten død?

Hva er egentlig hovudforskjellen på Madrs og Goldbergs. Er Madrs mer brukt og mer "gyldig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvor høg score pleier pasientene dine å ha på Madrs før du anbefaler dem AD(antidepressiva)? Når en svarer, hvor langt tilbake skal en tenke, gjelder det siste uke/måned/år?

MADRS skal skåres for siste uke.

Indikasjon for AD avhenger av mer enn MADRS-skåren.

Dette kan være tommelfingerregler:

Grenseverdi for AD = 19. Jo høyere dess viktigere er AD.

Hissigere med AD dess flere tidligere episoder en har hatt. Dvs at dersom en har hatt flere episoder tidligere, vil en gi AD også ved lavere verdier.

Mindre hissig med AD ved første og andre episode der hvor en klar utløsende årsak kan påvises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høg score pleier pasientene dine å ha på Madrs før du anbefaler dem AD(antidepressiva)? Når en svarer, hvor langt tilbake skal en tenke, gjelder det siste uke/måned/år?

MADRS skal skåres for siste uke.

Indikasjon for AD avhenger av mer enn MADRS-skåren.

Dette kan være tommelfingerregler:

Grenseverdi for AD = 19. Jo høyere dess viktigere er AD.

Hissigere med AD dess flere tidligere episoder en har hatt. Dvs at dersom en har hatt flere episoder tidligere, vil en gi AD også ved lavere verdier.

Mindre hissig med AD ved første og andre episode der hvor en klar utløsende årsak kan påvises.

Med en score på mellom 17 og 25 trenger jeg vel ikke være engstelig for varige svekka kognitive funksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...