Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Min datter på 15 år har gått på p-pillen Feminil noen uker (Det som tideligere het Diane), kun for å for å få bukt med kviseproblemer. Dette har ikke hjulpet og i dag fikk hun noe annet av legen som het tetracyklin eller noe i den dur. P-pillene skal kuttes helt. Men så er det slik at hun reiser på hytta til en venninne nå og vil gjerne slippe mensen når hun er der, da det blir bading hver dag. Jeg glemte å spørre legen om dette, men kanskje noen kloke sjeler her kan svare meg. Kan hun kombinere disse to tabletttypene i en uke, eller bør hun vente med de andre tablettene til ferien er over? 0 Siter
Babette Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Ja, det skulle ikke være noe problem å kombinere p-piller og antibiotika. En annen sak er at hvis hun skal ta tetracyklin over en lengre periode, bør hun sørge for å få i seg yoghurt eller andre ting for å unngå ubalanse i tarmfloraen. 0 Siter
vilma Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Mener å ha lest at tetracyklin ikke bør tas når en samtidig skal være mye i sola...? Bortsett fra det tror jeg ikke det er noe problem p ta p-piller og tetracyklin samtidig. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Ja, det skulle ikke være noe problem å kombinere p-piller og antibiotika. En annen sak er at hvis hun skal ta tetracyklin over en lengre periode, bør hun sørge for å få i seg yoghurt eller andre ting for å unngå ubalanse i tarmfloraen. Takk for raskt svar. Nå blir hun glad tenker jeg. Takk for tipset du kom med også. Blir hun som jeg var, regner jeg med at hun vil ha behov for dette frem til hun er 19-20 år. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Mener å ha lest at tetracyklin ikke bør tas når en samtidig skal være mye i sola...? Bortsett fra det tror jeg ikke det er noe problem p ta p-piller og tetracyklin samtidig. Vi fikk høre at hun lett kan bli solbrent og bør bruke høy faktor, så det skal hun. Nå har vi heldigvis vært 2 uker i Frankrike og Itali og hun er allerede sjokoladebrun. 0 Siter
vilma Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Vi fikk høre at hun lett kan bli solbrent og bør bruke høy faktor, så det skal hun. Nå har vi heldigvis vært 2 uker i Frankrike og Itali og hun er allerede sjokoladebrun. Sakset fra felleskatalogen: Forsiktighetsregler: Kan pga. sin affinitet til kalsium i voksende benvev, tenner og tannanlegg gi irreversible forandringer i emalje og tannsubstans, og reversible forandringer av benvev. Effekten er størst i siste halvdel av svangerskapet og hos barn under 12 år, hvor preparatet bare må brukes unntaksvis og på klare indikasjoner. Forsiktighet med soling under og noen dager etter avsluttet behandling pga. muligheten for økt fotosensibilitet. Etseskader i øsofagus kan forekomme. Risikoen for slike skader reduseres hvis tablettene tas sammen med rikelig drikke (ikke melk). Ønsk henne god tur fra meg da. Skulle gjerne vært et annet sted enn på jobb... 0 Siter
Gjest se det an Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Ville ventet med tetracyclinen til soling og ferie er over. Man skal helst ikke være i sola mens man bruker denne, da huden blir overømfintlig. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Sakset fra felleskatalogen: Forsiktighetsregler: Kan pga. sin affinitet til kalsium i voksende benvev, tenner og tannanlegg gi irreversible forandringer i emalje og tannsubstans, og reversible forandringer av benvev. Effekten er størst i siste halvdel av svangerskapet og hos barn under 12 år, hvor preparatet bare må brukes unntaksvis og på klare indikasjoner. Forsiktighet med soling under og noen dager etter avsluttet behandling pga. muligheten for økt fotosensibilitet. Etseskader i øsofagus kan forekomme. Risikoen for slike skader reduseres hvis tablettene tas sammen med rikelig drikke (ikke melk). Ønsk henne god tur fra meg da. Skulle gjerne vært et annet sted enn på jobb... Takk for utfyllende svar. Skal hilse fra Vilma:) Skulle gjerne vært et annet sted enn på jobb jeg også, men om noen dager er det ny ferie 0 Siter
mAd Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Noen uker er jo ikke så lenge da. Jeg fikk også Diane (jøss, visste ikke at den har skifta navn, men nå har jeg jo vært gravid og ammer og sånt, så jeg er ikke akkurat oppdatert;) pga kviser, og det tok ei stund før det funka, men du som det funka når det først slo til 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Noen uker er jo ikke så lenge da. Jeg fikk også Diane (jøss, visste ikke at den har skifta navn, men nå har jeg jo vært gravid og ammer og sånt, så jeg er ikke akkurat oppdatert;) pga kviser, og det tok ei stund før det funka, men du som det funka når det først slo til Takk til deg også. Ja, jeg tror hun kanskje har vært litt utolmodig. Hun har vel brukt dette bare i toppen 6 uker. Men i hele ferien har jeg hørt dette gnålet om hudproblemene hennes og hun greier ikke å tenke på annet, enda jeg synes slett ikke hun er så ille. Synes foresten det har roet seg litt de siste dagene, men hun er ikke fornøyd selv. 0 Siter
mAd Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Takk til deg også. Ja, jeg tror hun kanskje har vært litt utolmodig. Hun har vel brukt dette bare i toppen 6 uker. Men i hele ferien har jeg hørt dette gnålet om hudproblemene hennes og hun greier ikke å tenke på annet, enda jeg synes slett ikke hun er så ille. Synes foresten det har roet seg litt de siste dagene, men hun er ikke fornøyd selv. Hehe ja jeg var også sånn. Trodde det skulle skje et mirakel over natta, og da det var gått flere uker og jeg fortsatt så forferdelig ut, da var jeg ikke helt god å ha med å gjøre Men det kom veldig gradvis da, husker at jeg egentlig ikke merka at kvisene forsvant før de plutselig bare var borte 0 Siter
Gjest Princess Peach Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Noen uker er jo ikke så lenge da. Jeg fikk også Diane (jøss, visste ikke at den har skifta navn, men nå har jeg jo vært gravid og ammer og sånt, så jeg er ikke akkurat oppdatert;) pga kviser, og det tok ei stund før det funka, men du som det funka når det først slo til Hei, kan jeg spørre deg hvor lang tid det tok før de funka mot kviser på deg? Jeg har brukt dem siden februar, men får stadig en og annen kvise. Ble du helt kvisefri, eller hjelper det bare mot det aller verste? 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Hehe ja jeg var også sånn. Trodde det skulle skje et mirakel over natta, og da det var gått flere uker og jeg fortsatt så forferdelig ut, da var jeg ikke helt god å ha med å gjøre Men det kom veldig gradvis da, husker at jeg egentlig ikke merka at kvisene forsvant før de plutselig bare var borte Jeg ble litt i tvil om hva som er lurest å bruke nå. Hva er best/værst for kroppen på sikt? Regner med at hun har behov for hjelp i flere år. 0 Siter
frosken Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Jeg ble litt i tvil om hva som er lurest å bruke nå. Hva er best/værst for kroppen på sikt? Regner med at hun har behov for hjelp i flere år. Kanskje du skulle spørre en hudlege, evt. poste et spørsmål til hudlegen her på dol? Broren min hadde svære problemer med kviser i mange år, og han hadde ingen nytte av tetracyclin selv over lang tid. Når han omsider kom seg til hudlege, fikk han både lokalbehandlingsmidler og helt andre typer medikamenter. Jeg synes det er rart at man ikke forsøker med preparater som er til å smøre på huden før man gir antibiotika. At det gis p-piller er en litt annen sak, da mange leger tenker at man dermed "slår to fluer i en smekk" mht at prevensjon dermed allerede er etablert den dagen det blir aktuelt. 0 Siter
Sofline Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Takk til deg også. Ja, jeg tror hun kanskje har vært litt utolmodig. Hun har vel brukt dette bare i toppen 6 uker. Men i hele ferien har jeg hørt dette gnålet om hudproblemene hennes og hun greier ikke å tenke på annet, enda jeg synes slett ikke hun er så ille. Synes foresten det har roet seg litt de siste dagene, men hun er ikke fornøyd selv. Hun bør prøve p-pillene lenger enn i seks uker. Selv ville jeg også foretrukket p-piller fremfor antibiotika. :-) 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Kanskje du skulle spørre en hudlege, evt. poste et spørsmål til hudlegen her på dol? Broren min hadde svære problemer med kviser i mange år, og han hadde ingen nytte av tetracyclin selv over lang tid. Når han omsider kom seg til hudlege, fikk han både lokalbehandlingsmidler og helt andre typer medikamenter. Jeg synes det er rart at man ikke forsøker med preparater som er til å smøre på huden før man gir antibiotika. At det gis p-piller er en litt annen sak, da mange leger tenker at man dermed "slår to fluer i en smekk" mht at prevensjon dermed allerede er etablert den dagen det blir aktuelt. Ja,selvfølgelig kan jeg spørre en hudlege. Jeg kan også oppsøke en hudlege. Det som er så fint med dol, er at det så mange her som vet så mye og mange som har forskjellige erfaringer. Og så er det så enkelt å bare spørre her, når jeg likevel sitter forran pc`en. Raskt svar får jeg også "Broren min hadde svære problemer med kviser i mange år, og han hadde ingen nytte av tetracyclin selv over lang tid. Når han omsider kom seg til hudlege, fikk han både lokalbehandlingsmidler og helt andre typer medikamenter" Han fikk kanskje noe som heter Roccutane? Det er siste utvei. Bare de med store problemer får det har jeg hørt. Er visst rene rottegiften. Tørker ut alle slimhinner. Det er helt uaktelt for henne på det nåværende tidspunkt. "Jeg synes det er rart at man ikke forsøker med preparater som er til å smøre på huden før man gir antibiotika. At det gis p-piller er en litt annen sak, da mange leger tenker at man dermed "slår to fluer i en smekk" mht at prevensjon dermed allerede er etablert den dagen det blir aktuelt" Vel, hun har ikke bruk for p-piller i det hele tatt, men jeg kan ikke skylde på legen heller. Han anbefalte tetracyklin fra første legebesøk han. Det var jeg som insisterte på at hun skulle ha det. Hadde lest om det på nettet jeg vet du og var veldig innstilt på å forsøke det, da jeg hadde tro på at det skulle hjelpe. Men noen ganger lønner det seg å høre på legen. Er litt sta jeg skjønner du:) Når det gjelder kremer og den slags, har jeg dårlige erfaringer. Jeg hadde samme problemer selv i den alderen og jeg forsøkte alt mulig. Jeg kastet bort en formue i kremer og den slags. Og det det vil hele tiden oppstå nye kviser uansett hva slags kremer som brukes. Herregud, som jeg styrte i den alderen til liten nytte. Bodde vel omtrent forran speilet. Jeg ønsker ikke at hun skal ha det slik som jeg hadde det. Det er så ødeleggende. Dette kommer jo av hormoner som herjer, og må behandles innenifra, tror jeg;) 0 Siter
Babette Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Jeg ble litt i tvil om hva som er lurest å bruke nå. Hva er best/værst for kroppen på sikt? Regner med at hun har behov for hjelp i flere år. Jeg ville ha vært mest betenkt på å bruke tetracyklin. Man bør være alvorlig plaget med smertefulle byller hvis man gir seg inn på sammenhengende bruk av antibiotika over lengre tid mot kviser. P-piller har jeg ingen betenkeligheter med å bruke. Før hun vet ordet av det, vil hun vel trenge dem til prevensjon også? Ellers kan du jo trøste henne med at de med kviseproblemer i ungdommen bevarer huden rynkefri lenger. 0 Siter
frosken Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Ja,selvfølgelig kan jeg spørre en hudlege. Jeg kan også oppsøke en hudlege. Det som er så fint med dol, er at det så mange her som vet så mye og mange som har forskjellige erfaringer. Og så er det så enkelt å bare spørre her, når jeg likevel sitter forran pc`en. Raskt svar får jeg også "Broren min hadde svære problemer med kviser i mange år, og han hadde ingen nytte av tetracyclin selv over lang tid. Når han omsider kom seg til hudlege, fikk han både lokalbehandlingsmidler og helt andre typer medikamenter" Han fikk kanskje noe som heter Roccutane? Det er siste utvei. Bare de med store problemer får det har jeg hørt. Er visst rene rottegiften. Tørker ut alle slimhinner. Det er helt uaktelt for henne på det nåværende tidspunkt. "Jeg synes det er rart at man ikke forsøker med preparater som er til å smøre på huden før man gir antibiotika. At det gis p-piller er en litt annen sak, da mange leger tenker at man dermed "slår to fluer i en smekk" mht at prevensjon dermed allerede er etablert den dagen det blir aktuelt" Vel, hun har ikke bruk for p-piller i det hele tatt, men jeg kan ikke skylde på legen heller. Han anbefalte tetracyklin fra første legebesøk han. Det var jeg som insisterte på at hun skulle ha det. Hadde lest om det på nettet jeg vet du og var veldig innstilt på å forsøke det, da jeg hadde tro på at det skulle hjelpe. Men noen ganger lønner det seg å høre på legen. Er litt sta jeg skjønner du:) Når det gjelder kremer og den slags, har jeg dårlige erfaringer. Jeg hadde samme problemer selv i den alderen og jeg forsøkte alt mulig. Jeg kastet bort en formue i kremer og den slags. Og det det vil hele tiden oppstå nye kviser uansett hva slags kremer som brukes. Herregud, som jeg styrte i den alderen til liten nytte. Bodde vel omtrent forran speilet. Jeg ønsker ikke at hun skal ha det slik som jeg hadde det. Det er så ødeleggende. Dette kommer jo av hormoner som herjer, og må behandles innenifra, tror jeg;) Broren min fikk ikke rocutane, men et annet preparat. Enig i at rocutane laaaangt fra bør være førstevalg. Han har av hudlege fått ordinert en form for "rollon" til å bruke i ansiktet. Husker ikke navnet dessverre. Mens han gikk på tabletter fikk han beskjed om å kombinere tablettene med lokalbehandling (og måtte også gå til en hudpleier som legen samarbeidet med). Etter at han sluttet med tablettene, bruker han fortsatt disse preparatene til å ha på huden i perioder hvor kvisene blusser opp igjen. Grunnen til at jeg foreslo at du kanskje kunne spørre hudlegen her på dol, er fordi jeg synes han gir gode svar og såvidt jeg forstår er ansett for å være svært kompetent. Broren min slet i årevis med leger som fortalte ham at han nok snart ville vokse av seg problemene... Først da han var ferdig med vgs fikk han kompetent hjelp, og han var dessverre svært plaget (i tillegg til ansiktet var hele ryggen hans nærmest en "kjøttkake"). Han gikk flere år på tetracyclin uten effekt - men fikk heldigvis heller ingen bivirkninger. Kan godt hende at tetracyclin fortsatt er ansett som det beste førstevalget mht behandling. 0 Siter
dolores83 Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Jeg fikk beskjed av legen min at det kunne ta inntil et halvt år før kvisene forsvant ved bruk av Diane, og det stemte bra i mitt tilfelle i hvert fall. Jeg hadde MASSE kviser på ryggen, og det aller, aller meste forsvant til slutt. Ønsker datteren din lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.