JohnMartin Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Hei! Jeg har vært hos legen idag og fått vite at jeg har kyssesyken, så heldig som jeg er. Det ble masse frem og tilbake hos legen. Jeg var hos han igår, og da fikk han mistanke om at det var kyssesyken jeg kunne ha. Så jeg fikk time hos lab'n for blodprøve idag. Etter en god del venting så kom svarene og jeg gikk inn hos legen igjen. Jeg hadde egentlig ikke time, så jeg ble bare presset inn imellom 2 avtaler. Det som gjør at jeg er usikker har vell litt med kommunikasjonen å gjøre. Samtlige faste leger på legekontoret her har sommerferie, så det er bare sommervikarer her. Og legen som jeg var hos, var en svenske med arabisk bakgrunn, så var ikke så lett å forstå han. Men det jeg egentlig lurer på er det med leverprøver. Igår når jeg hadde time hos han, så sa han at vi måtte ta leverprøver og forskjellige andre tester/prøver hvis blodprøven var positiv. Men det sa han ikke noe om idag. Fikk bare beskjed om å gå hjem(å ta det med ro), ta med sykemeldingen og komme tilbake om 3 uker.... ????? Er det ikke nødvendig å ta flere prøver nå da? I å med at jeg var presset imellom 2 avtaler så gikk det jo ganske fort i svingene. Men fikk med meg at det ikke var noe form for behandling. Men lurer også på om det ikke er noe i det hele tatt jeg kan ta for halsen min? Den er potte tett og det gjør utrolig vondt hver gang jeg svelger. Må liksom bare spenne kroppen og svelge raskest mulig for å få det overstått. Er værst om morgenen. Men er ille hele dagen. Å få fast føde ombord er heller ikke lett. Så hadde det bare vært noe jeg kunne tatt? Jeg tar nå 1 paracet og 1 Ibumetin 400g med jevne mellomrom for å prøve å lindre smertene, i blant annet halsen. Det jeg også lurer litt på er hvor bokstavelig talt skal jeg ta det når man skal ta det med ro. Har lest at milten kan sprekke hvis man gjør for mye, men er det sånn at jeg skal ligge i sengen 24/7 til jeg blir friskmeldt, eller kan jeg vandre litt rundt i huset, sitte i sofaen og se på tv, ha gjester på besøk o.l.? Og det jeg kanskje lurer mest på, inkl kjæresten min. Stemmer det at vi nå ikke kan kysse hverandre på flere mnd før jeg er blitt helt frisk og vell så det? Har lest på nettet at det ikke er fare å smitte andre etter at sykdommen har brutt ut. Og vi har jo kysset hverandre lenge, helt frem til igår. Når jeg fikk beskjed om at det kunne være kyssesyken. Ble en masse spørsmål i ganske rotete form her, men håper du kan gi meg noen svar. Føler at jeg fikk meget lite ut av timen hos legen idag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239694-usikkerhet-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-diagnosen-mononucleose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Det var mange spørsmål! Jeg opfatter det slik at legen hadde mistanke på kyssesyke etter klinisk undersøkelse. Når dette bekreftes av laboratorieprøven nurde diagnosen være klar og det skulle ikke være nødvendig med flere prøver. Det er en relativt grei diagnose. Du har helt rett i at det ikke finnes noe effektiv behandling, det er bare å sørge for at du får nok næring og ikke minst nok væsketilførsel. Den markerte hevelsen og smertene i halsen varer vanligvis bare noen få dager og det gir seg selv i løpet av en uke eller mindre. Jeg synes at det er rimelig at du kan ta smertestillende tabletter. Du kan knuse dem og svelge med vann hvis det er vanskelig å svelge. Nei, du behøver ikke å være sengeliggende hele tiden, du kan trygt bevege deg hvis du har lyst. Poenget er å unngå anstrengelse. Det er ingen fare med besøk. FDe fleste voksne har vært insisert med EB- virus og bærer viruset for resten av livet. De kan ikke smittes påny. Jeg tror at hvis kjæresten din er mottagelig for smitte har hun allerede blitt smittet av deg. Faren for overføring er størst i sykdommens tidlige faser og avtar etterhvert. Håper dy har fått svar på de fleste spørsmålene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239694-usikkerhet-etter-%C3%A5-ha-f%C3%A5tt-diagnosen-mononucleose/#findComment-1851812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.