Gjest Kvinne Skrevet 3. april 2001 Del Skrevet 3. april 2001 Jeg registrerer at de fleste legene er veldig imot tobakk og alkohol. Greit nok, men jeg finner lite om f.eks. dagens matvaner blant folk som kan virke inn på f.eks hjertet. Er det ikke forsket på hva all denne ferdigmaten kan gjøre vondt? Livsstil, chips og annet godteri og ikke minst all overvekten og mangelen på mosjon, hva gjør ikke det med helsa? Jeg synes å ha husket å lest at det var like farlig å være overvektig og ikke å trimme som det å røyke med trimmen var. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23970-r%C3%B8yking-og-hjerteproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Svar til Kvinne. Rent hjertemessig tar du feil. Hvis vi ser på overvekt og røyking som isolerte faktorer, vil røykingen være relatert til en betydelig større risiko for utvikling av hjertesykdom. Denne risikoen vil bli ytterligere uttalt hvis det i tillegg kommer andre risikofaktorer, f.eks. høyt kolesterol, arvelig belastning, etc. Overvekt er også forbundet med adskillige sykelige tilstander, som sekundært (etter en stund) vil ha negative følger for hjertet. Det er f.eks. høyt blodtrykk, utvikling av sukkersyke, og uheldig effekt på blodets fettstoffer. Når det gjelder kolesterol er imidlertid ikke sammenhengen så stor som man vil tro. Her spiller arvelige faktorer en større rolle. Dagens matvaner er egnet til stor bekymring. Den norske 40-åring har øket sin vekt med 9 kilo de siste 15 år, i det alt vesentligste p.g.a. manglende mosjon og mye junkfood. Vi ser at den økende overvekten medfører debut av type-2-sukkersyke i ganske ung alder, høye blodtrykk og skremmende utrente unge voksne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/23970-r%C3%B8yking-og-hjerteproblemer/#findComment-102150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.