Gå til innhold

Hva er dette? Fantomspark


Gjest fersk mamma

Anbefalte innlegg

Gjest fersk mamma

Jeg fødte en nydelig datter for ganske nøyaktig 8 mnd'er siden. Jeg ammer ca 4 ganger daglig (ikke natt) og har ikke fått igjen mensen ennå. For sikkerhetsskyld har jeg innimellom tatt noen graviditetstester. Siste tok jeg for ca. 1 - 2 mnd'er siden. Alle har vært negative. Det rare er at den siste uka har jeg kjent "fantomspark" i magen. Er dette vanlig etter et svangerskap? De kjennes helt like ut som de første sparkene til datteren min. Jeg har kjent dem når jeg sitter stille og f.eks. leser, dvs. når jeg er opptatt av andre ting enn å kjenne etter. Jeg kan ikke tro at jeg er gravid igjen, siden alle testene har vært negative. Riktignok har jeg lagt på meg over magen, men det tilskriver jeg all sjokoladespisingen:-) Magen kjennes mye dvaskere ut nå enn da jeg var gravid.

Et annet spørsmål: Er det evt. mulig å teste positiv etter uke 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg tviler på at du er gravid i.o.m. at alle gravitestene du har tatt, viser negativt resultat. Jeg skjønner hva du mener med at usikkerheten er der, siden du ikke har fått mensen tilbake, og dermed heller ikke vet hvorvidt du kan ha hatt eggløsning. Dette du beskriver som fantomspark må sansynligvis være noe annet enn fosterbevegelser. Husk at de små først begynner å sparke så man kjenner rundt uke 18-20. Da må du ha blitt befruktet for svært lenge siden, og det ville du helt sikkert ha oppdaget på andre tind. Hvis du ligger på ryggen, ville du kjent en hard kant, som om du hadde en liten melon i magen, hvis du hadde vært så langt som du frykter. Uansett, testene i dag er svært gode, og du kan stole på dem med nesten 100 % sikkerhet.

Fosterbevegelser kan ofte kjennes som luftbobler. Kanskje er det eggløsning du kjenner, eller evt. luft fra tarmen. Får du litt slimete utflod innen noen dager, kan du regne med at du har fått eggløsning, og da vil du også sansynligvis få menstruasjon innen 14 dager. Dette blir egentlig spekulasjoner, men jeg vet at mange kjenner det når de får eggløsning, og det kan faktisk kjennes som bobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg hatt etter begge mine svangerskap, og jeg har også hørt om andre som har hatt det.

Jeg tror nok dette er helt vanlige "bevegelser" i magen, som luft o.l. og at dette er noe som én alltid har hatt.

Før én har vært gravid, derimot, legger én ikke merke til det (er vel ikke så fiksert på alt som skjer i magen), men etter et svangerskap forbinder man disse "bevegelsene" med spark fra barnet, og det føles veldig likt.

Det er nå min teori...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...