Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei alle dere,

er det noen som har et godt råd til min 14 år gamle datter ang. kviser?

Hun fikk mensen som 12 åring og i den forbindelse fikk hun masse betente byller i pannen spesielt,men

også rundt nesen og på haken. Hun prøvde Basiron og det hjalp endel

Problemet er nå røde flekker (arr?)

etter de tidligere betente områdene.

Hun har også masse sorte prikker og

talgklumper i t-sonen + fortsatt tendens til betente byller.

Hun styrer på med sterke ansiktsmask

-er og peelingkremer, noe jeg tror irriterer mer enn det hjelper.

Hun bruker masse dekkstift, noe som er forståelig. Er hun for ung til å

gå til hudpleiebehandlinger? Håper det er noen der ute som kan gi oss noen gode råd. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23977-kvisemarerittet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første må datteren din kutte ut å bruke peeling på kvisene/de betente byllene, dette skaper bare arr og gjør alt vondt verre. Videre er det viktig at hun renser hudne morgen og kveld og bruker en god fuktighetskrem- gjerne fra hudpleiesalong. Datteren din er så visst ikke for ung til å gå til hudpleiesalonger, men det er en ting jeg vil fraråde dere, nemlig fruktsyrebehandling, spesielt med MD. formulations. Det gjorde alt verre for meg, og jeg har endt opp med sitrus og generelt fruktsyreallergi (hvilket ikke er det spor morsomt ettersom jeg elsker frukt!!). Selv får jeg for tiden Spirulinamaske ca. hver tredje uke, men dersom huden min er urolig pleier hudpleieren min å bytte ut denne med en beroligende maske i stedet. Bruker produkter fra Dermalogica, som har hjulpet veldig, både til å få en myk hud igjen uten så mye rødt, og til å minke mengden kviser. I tillegg går jeg til akupunktur en gang i uken for å få fart i blodsirkluasjonen min igjen. nå har jeg et ganske stort problem, men dette er mine råd.... . Lykke til!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23977-kvisemarerittet/#findComment-100775
Del på andre sider

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei Rasv !

Det finnes mange gode og effektive behandlingsmuligheter for kviser, og det er nok gode muligheter for at datteren din i vesentlig grad kan få redusert sine plager. Mitt råd er at hun kontakter sin lege. Han kan vurdere om hun vil ha nytte av å bli henvist til en hudlege.

Det er viktig å igangsette behandling tidlig for å forebygge arrdannelser da disse vil være vanskelig å fjerne senere.

Se for øvrig:

http://www.doktoronline.no/pub/articles/skin/300052.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23977-kvisemarerittet/#findComment-100805
Del på andre sider

For det første må datteren din kutte ut å bruke peeling på kvisene/de betente byllene, dette skaper bare arr og gjør alt vondt verre. Videre er det viktig at hun renser hudne morgen og kveld og bruker en god fuktighetskrem- gjerne fra hudpleiesalong. Datteren din er så visst ikke for ung til å gå til hudpleiesalonger, men det er en ting jeg vil fraråde dere, nemlig fruktsyrebehandling, spesielt med MD. formulations. Det gjorde alt verre for meg, og jeg har endt opp med sitrus og generelt fruktsyreallergi (hvilket ikke er det spor morsomt ettersom jeg elsker frukt!!). Selv får jeg for tiden Spirulinamaske ca. hver tredje uke, men dersom huden min er urolig pleier hudpleieren min å bytte ut denne med en beroligende maske i stedet. Bruker produkter fra Dermalogica, som har hjulpet veldig, både til å få en myk hud igjen uten så mye rødt, og til å minke mengden kviser. I tillegg går jeg til akupunktur en gang i uken for å få fart i blodsirkluasjonen min igjen. nå har jeg et ganske stort problem, men dette er mine råd.... . Lykke til!!

Jeg har hatt det samme problemet selv, og det eneste som hjalp for meg var p-pillen Diane. Jeg brukte ikke denne pillen som prevansjon, men kun for huden - den hjalp utrolig godt! Jeg vet ikke om det er "for tidlig" å bruke Diane når datteren din er 14 år, men jeg kan ikke tro det. Det burde en lege kunne uttale seg om.

Det er ikke for tidlig for din datter og oppsøke hudpleiesalong. Men resultatet behøver ikke å bli vellykket - og det koster flesk! Jeg har selv fått fruktsyrebehandling, den samme som englendin nevner og den hjalp ikke meg. Det kunne kanskje vært lurt å forsøke den behandlingen engledin nevner.

Men ikke gi opp fordi om ikke legen din kan/vil hjelpe, mange leger er utrolig "slappe"/kan lite om dette emnet. Oppsøke da en privat hudlege som virkelig kan faget sitt.

Lykke til :-)

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23977-kvisemarerittet/#findComment-102127
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...