Gå til innhold

Jeg puster amoniakk..

Anbefalte innlegg

Til legen eller andre som er kjent med dette:

Traff en kar for en stund siden.

Han kom med følgende historie: Han sier han har vært alkoholiker. Siste store fyllekule varte i 14 dager, hvor han til slutt endte på sykehus for å få B-vitaminsprøyter. Det var vel i fjor sommer en gang. Deretter gikk alt bra, helt til jul.

Nå etter jul, har han hatt 3 store 5-dagers fester, og han blir svært utslitt etter disse. For de to første festene har han fått utstedt sykemeldinger, for "fraværet" fra jobb. Han går til legen, beskriver at han har problemer med samborerforhold og påfølgende depresjon. (Hvilket også er sant da).

Den siste av de 3 festene, er han i ferd med (tror jeg) i avslutte i disse dager. Likevel sier han noe som jeg ikke helt forstår, og som jeg nå sitter å lurer på:

Han sier selv, at ånden eller pusten hans inneholder amoniakk (skrives sikkert ikke sånn, men du vet), og han fortsetter med å forklare at det kommer av at leveren hans ikke fungerer helt som den skal...

Er det sammenheng mellom amoniakk og leverskade? Eller hva er dette?

I mellom disse fyllekulene sine, er han ellers flittig å arbeide, har høy utdannelse og en godt betalt jobb. Hans nåværende arbeidsgiver (et stort konsern), er ikke kjent med hans alkoholproblemer ettersom han begynte der i høst. Men de begynner å bli irriterte over fraværet, samtidig som dem trenger han på jobb. Det virker som at han kan gå lenge uten alkohol, men når han tar av er det "sikkelig"?

Kan han være alkoholiker eller bare periodedranker? Er det å være periodedranker, så veldig ille??

Lurer fælt på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23982-jeg-puster-amoniakk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om det å puste ammoniakk, men jeg vet litt om at det å være periodedranker er virkelig ille.

Det kan tilogmed være bedre å drikke jevnt og trutt enn å ha jevnlige "fyllekuler", dette blant annet fordi man våkner opp til virkeligheten etter noen dager i rus og får problemer med angst, lav selvfølelse og fysiske skader. Det er som å sette igang et hjul, det spinner fortere og fortere og det er morro så lenge det står på. Underveis kan man døyve samvittigheten hvis den dukker opp, man kan drikke seg forbi den plagsomme følelsen av å ha tapt, men den innhenter deg til fulle når rusen har knekt en både fysisk og psykisk og kroppen må hente seg inn igjen. Da ser man tilbake på hva som var, på alt det man gjorde som man kanskje ikke skulle gjort osv. Og periodedrankere drikker skjelden slik at de er middels berusede mens det pågår. Det er ofte snakk om skikkelig "rotbløyte" med påfølgende fylleangst.

I tillegg til at det er ille for alkoholikeren å være periodedranker og miste kontrollen over seg selv, er det ille for omgivelsene. Det er ille å bli gående og lure på når neste "kule" kommer. De nærmeste blir utrygge, man er ikke til å stole på.

Det er ille å være periodedranker og etter hver runde skal man slutte. Et par pils, full tenning og samme kjøret er igang igjen. Fortsetter det, mister man kanskje både famile, jobb og venner... ille

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/23982-jeg-puster-amoniakk/#findComment-100780
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...