Krykkje Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 Hei! Jeg har epilepsi og bruker orfiril og lamictal, lav dose. Dersom jeg jobbet VELDIG mye en periode, sov lite, var stresset, spiste uregelmessig og hadde menstruasjon, så vet jeg at sjangsen for å få anfall er meget stor. Dersom jeg da fikk et anfall på grunn av dette, men etterpå fikk slappet av og startet på en normal hverdag, måtte jeg da ha ventet et år før jeg kunne kjøre igjen? Dette vil ha vært et tilfelle utenom det vanlige og jeg hadde sist anfall for 8 år siden. ps. Fant ingen fagpersoner om epilepsi, derfor valgte jeg om hjertesykdommer... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239852-epilepsi-og-f%C3%B8rerkort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Svar til Krykkje. Regelverket er meget strengt på dette punktet. Hvis du får et epileptisk anfall under pågående medikamentell behandling, vil du garantert få en karantene (d.v.s. være uten sertifikat) i minst et halvt år, vanligvis et helt. Det vil ikke tas hensyn til at det muligens var spesielle omstendigheter som medførte at du fikk et nytt anfall. Hvis du kjenner ditt eventuelle anfallsmønster så godt som du gir inntrykk av, vil jeg anbefale deg at du for enhver pris ungår situasjoner og perioder som vil kunne utløse epileptisk aktivitet. Det virker som om du har klart det i 8 år. Du bør selv også ta konsekvensen av at du selvsagt har et ansvar overfor samfunnet når det gjelder din kjøredyktighet. For fremtiden gjør du klokt i å anse enhver form for epileptisk aktivitet for diskvalifiserende når det gjelder bilkjøring, og reglene forlanger et års anfallsfrihet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/239852-epilepsi-og-f%C3%B8rerkort/#findComment-1872929 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.