Gå til innhold

Kutte ut hvetemel

Gjest skal prøve en liten periode

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å få mindre migrene bør du regulere blodsukkeret ditt, da kan du begynne med å kutte ut kjappe karbohydrater først. Dvs. raffinert (hvit) hvete og sukker, ris og pasta, poteter osv.

Hvis du mistenker intoleranse, kan det være så mangt. Hvetegluten, proteiner, gliadin osv. Eller det kan være så enkelt som at det er gjær i bakst du reagerer på. Men da er det nok candida inne i bildet.

Hvis det er gluten i hvete du reagerer på, skal du være obs på at det finnes gluten i andre kornsorter også.

Jeg jobber med testing av slike ting, så det er derfor jeg kan svare deg. Men jeg gjør det også fordi det kan være et stort prosjekt å prøve seg frem.

Du må lese ingredienslister og sjekke at ting ikke inneholder bestanddeler av den matvaren du ønsker å kutte ut. Ellers kan du teste det i en uke, deretter provosere frem en reaksjon ved å spise små mengder av noe av det du har holdt deg unna, for å se reaksjonen. Lykke til.

Eller man kan bare ta en allergiprøve... :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Aina E
Skrevet

Eller man kan bare ta en allergiprøve... :-)

Desverre, det kan man ikke.

Når man måler allergier, måler man IGE antistoffer.

Det man måler ved intoleranser er IGG.

Det er en ganske stor forskjell.

Skrevet

Desverre, det kan man ikke.

Når man måler allergier, måler man IGE antistoffer.

Det man måler ved intoleranser er IGG.

Det er en ganske stor forskjell.

Hva er forskjell på allergi og intoleranse da?

Tanta mi var på et eller annet institutt og tok blodprøve for å sjekke hvilke matvarer hun burde holde seg unna.

Gjest Aina E
Skrevet

Hva er forskjell på allergi og intoleranse da?

Tanta mi var på et eller annet institutt og tok blodprøve for å sjekke hvilke matvarer hun burde holde seg unna.

Forskjellen er at;

En intoleranse er det det som ligger forut for en allergi.

...men det er allikevel ikke sikkert at du utvikler allergi for nøyaktig den samme matvaren som du har hatt intoleranse ovenfor.

Når kroppen danner IGE antistoffer, får du en mer akutt reaksjon, som; kløe, utslett og hevelse.

Ved IGG-reaksjoner, er plagene mer diffuse og vanskeligere å oppdage, men gjør mer skade på sikt.

Skrevet

Forskjellen er at;

En intoleranse er det det som ligger forut for en allergi.

...men det er allikevel ikke sikkert at du utvikler allergi for nøyaktig den samme matvaren som du har hatt intoleranse ovenfor.

Når kroppen danner IGE antistoffer, får du en mer akutt reaksjon, som; kløe, utslett og hevelse.

Ved IGG-reaksjoner, er plagene mer diffuse og vanskeligere å oppdage, men gjør mer skade på sikt.

Takk for svar!

Skrevet

Les litt her, så kan du kontakte en terapeut i området der du bor. De står oppført under "tester - oppføgingsterapeuter".

Da reklamerer jeg ihvertfall ikke for meg selv :-)

http://www.eubiotek.net/No/

Meget nyttig informasjon.

Er dette seriøst? Hva koster det?

Skrevet

Jeg aner ikke hva jeg evt. reagerer på, siden migrene kan ha så mange årsaker. Men jeg har lest at noen får det av hvetemel. Ser det kan bli vanskelig å kutte ut, siden så mye inneholder hvetemel. Tusen takk for svar.

En i familien min får migrene av sjokolade. Det kan jo være verdt et forsøk å kutte det ut, hvis det KAN tenkes at det er det som har utløst anfallene dine. I alle fall enklere å starte med å kutte ut enn hvetemel.

Gjest Aina E
Skrevet

Er dette seriøst? Hva koster det?

Det er seriøst, ja.. Det er en del av utdanninga mi.

Det spørs på hva du skal teste. En vanlig intoleransetest inkl. en konsultasjon med veiledning skal ligge på 1950,- kroner.

Skrevet

Det er seriøst, ja.. Det er en del av utdanninga mi.

Det spørs på hva du skal teste. En vanlig intoleransetest inkl. en konsultasjon med veiledning skal ligge på 1950,- kroner.

Men det er vel rimeligere å ta den testen hos legen? 2000 høres mye ut....

Gjest Aina E
Skrevet

Hvis du skal teste IGG antistoffer på 96 matvarer, tror jeg Furst laboratoriene tar ca 130,- kr pr. matvare. Det dekker ikke egenandelen så vidt jeg vet... Da kan du jo regne ut selv.

Gjest Aina E
Skrevet

En ting til... Jeg har forresten hørt en annen ting også, men vet ikke om det stemmer. Jeg tror bare legen måler generell IGG reaksjon. Dvs. om du har en forhøyet immunreaksjon i øyeblikket. De tester normalt ikke opp mot spesielle matvarer.

Da tester de kun IGE, som forøvrig er allergi og ikke intoleranse.

Hadde vært gøy om en lege kunne svare for moro skyld...

Skrevet

Hvis du skal teste IGG antistoffer på 96 matvarer, tror jeg Furst laboratoriene tar ca 130,- kr pr. matvare. Det dekker ikke egenandelen så vidt jeg vet... Da kan du jo regne ut selv.

Er det med i den prisen på 2000?

Synes du jeg bør gjøre dette for å finne ut om migrene også kan skyldes matvare?

Gjest Aina E
Skrevet

Er det med i den prisen på 2000?

Synes du jeg bør gjøre dette for å finne ut om migrene også kan skyldes matvare?

Jeg synes du skal vurdere verdien av de 2000 kronene selv. Jeg har selv gjort det og det var definitivt verdt det for min del.

Men nå jobber jeg med det her, så jeg tar jo alle tester på meg selv først.

Vedr. mirene, kan ikke jeg love deg at du blir kvitt det av å sjekke intoleranser. Det kan være mer, som nevnt tidligere ofte fordøyelsesproblemer og blodsukkersvingninger i tillegg. Men dette er jo ting du som regel får regulert samtidig med at kostholdet legges opp individuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...