Gå til innhold

Anbefalte innlegg

alpha squid

Hei.

Jeg har i flere måneder (siden mars-april) hatt tørre og litt rødlige øyne. Av øyelege fikk jeg tips om å bruke Systane øyedråper. Senere har jeg av min fastlege fått Spesallerg, som jeg nå har brukt i 7 dager. Spesallerg ser bare ut til å virke minimalt. Jeg er skeptisk til videre bruk, da det i pakningsvedlegget heter at det skal være påvist allergi (legen så nesten ikke på øynene mine) og produsent opplyser at en ikke bør bruke det på tørre øyne (http://www.novartis.no/produkter/lib/spersallerg.shtml).

Er det poeng i videre bruk dersom det ikke synes å virke?

Jeg har også pådratt meg grå stær, og er derfor litt redd for synet. Kan alt dette ha sammenheng med høy bruk av data (programmerer)? [http://www.naturaleyecare.com/study.asp?s_num=124]

Fortsetter under...

Prøv å ta hyppige pauser, der du ser i taket, ser til høyre, venstre osv.

Når man stirrer på en dataskjerm hele tiden, så blunker man sjeldnere enn normalt, og får minimal bevegelse av øynene, og også minimal "smøring" av naturlig tårevæske.

Noe så enkelt som reseptfrie Drop-It kan hjelpe for å fukte øynene litt innimellom og unngå sårhet, men minipauser er nok det lureste. Det er også bra for muskulatur i armer, skuldre osv.

På jobb har jeg et program som heter MiniPaus som minner meg på å ta slike småpauser innimellom. Hvis du trenger en liten påminnelse med regelmessige mellomrom, så kan du jo finne et sånt program (finnes sikkert andre freeware-varianter på nett) som gjør det lettere å huske å ta disse pausene.

Ørkenvandreren

Det har faktisk vært en del forskning på dette. Røde/tørre øyne og databruk har lite med allergi å gjøre. Man trodde bl.a at det hadde noe med brent svevestøv fra de elektroniske komponentene å gjøre. Men det viste seg at hovedårsaken er at blunkefrekvensen faktisk går ned ved utstrakt skjermbruk - man får "stirrende øyne". Øyne som ikke blunker blir ikke vætet av tårevæske, og blir dermed røde og tørre. To "ting" kan bøte på problemet; Skaffe (reseptfrie) dråper til å væte øyet (vet ikke hva de heter). Senk skjermen - hvis den står på pulten idag, vil du få en gevinst (dvs du vil blunke oftere) dersom skjermen senkes (du må ha et spesialbord for å få til det).

Det har faktisk vært en del forskning på dette. Røde/tørre øyne og databruk har lite med allergi å gjøre. Man trodde bl.a at det hadde noe med brent svevestøv fra de elektroniske komponentene å gjøre. Men det viste seg at hovedårsaken er at blunkefrekvensen faktisk går ned ved utstrakt skjermbruk - man får "stirrende øyne". Øyne som ikke blunker blir ikke vætet av tårevæske, og blir dermed røde og tørre. To "ting" kan bøte på problemet; Skaffe (reseptfrie) dråper til å væte øyet (vet ikke hva de heter). Senk skjermen - hvis den står på pulten idag, vil du få en gevinst (dvs du vil blunke oftere) dersom skjermen senkes (du må ha et spesialbord for å få til det).

Drop-it er en type reseptfrie øyedråper som fungerer fint til dette formålet. Det er saltvannsoppløsning, kun vann og salt, ikke "skumle" kjemikalier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...