Gå til innhold

kan legen tvinge meg(med foreldres tillatelse)?


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

kan legen tvinge meg opp i vekt til en vekt xx som gir en bmi på 17,5 for at jeg skal komme i puberteten,har slittet med sf i flere år,med innleggelser o.s.v.?

for jeg vet at jeg ikke trenger det, jeg trenger å ta av meg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis din bmi er mindre enn 17,5 trenger du ikke å ta av. Da er du undervektig, og bør legge på deg.

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om. Er det om du kan tvinges til å gå opp uten at du blir innlagt på sykehus? Du blir ikke tvangsforet utenfor sykehus. Da er legens eneste pressmiddel at hvis du ikke går opp i vekt/fortsetter å gå ned, vil du bli innlagt enten du vil det eller ikke.

Lurer du på om du kan bli innlagt på sykehuset uten at du selv vil det? I så fall er svaret ja. Det er heller ikke nødvendig at foreldrene dine samtykker.

Hvor gammel er du? Vilkårene for "tvangsinnleggelse" er forskjellige, avhengig av om du er fylt 16 eller ikke. Er du ikke 16 er det foreldrene dine som eventuelt skal samtykke i en innleggelse. Så lenge de samtykker regnes det da ikke som en tvangsinnleggelse. Men hvis du er over 12 år, og ikke samtykker selv også, skal spørsmålet om innleggelse bringes inn for kontrollkommisjonen. Det de skal vurdere er om en innleggelse er til ditt beste, også tatt i betraktning at du selv motsetter deg innleggelsen. Og det vil det i praksis ofte være, når legene og foreldrene dine er enige om det.

Er du fylt 16 år, kan du tvangsinnelegges hvis de vanlige vilkårene er oppfylt. Da er det ikke nødvendig at foreldrene dine samtykker i innleggelsen. Det er to typer tvangsinnleggelse, for det første innleggelse til observasjon i inntil ti dager, for det andre innleggelse på ubestemt tid. For å bli innlagt på ubestemt tid må du for det første ha en "alvorlig sinnslidelse", for det andre må du oppfylle ett av tre tilleggsvilkår. Ved spiseforstyrrelser er nok "fare for seg selv" mest aktuelt. Om disse vilkårene er oppfylt avhenger av hvor alvorlig spiseforstyrrelsen er, hvor lite du veier og hvor mye mat du greier å få i deg, og også på resultatet av blodprøver etc.

Jeg håper du forstår hva jeg mener. Hvis ikke får du bare spørre, så skal jeg prøve å forklare det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Hvis din bmi er mindre enn 17,5 trenger du ikke å ta av. Da er du undervektig, og bør legge på deg.

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om. Er det om du kan tvinges til å gå opp uten at du blir innlagt på sykehus? Du blir ikke tvangsforet utenfor sykehus. Da er legens eneste pressmiddel at hvis du ikke går opp i vekt/fortsetter å gå ned, vil du bli innlagt enten du vil det eller ikke.

Lurer du på om du kan bli innlagt på sykehuset uten at du selv vil det? I så fall er svaret ja. Det er heller ikke nødvendig at foreldrene dine samtykker.

Hvor gammel er du? Vilkårene for "tvangsinnleggelse" er forskjellige, avhengig av om du er fylt 16 eller ikke. Er du ikke 16 er det foreldrene dine som eventuelt skal samtykke i en innleggelse. Så lenge de samtykker regnes det da ikke som en tvangsinnleggelse. Men hvis du er over 12 år, og ikke samtykker selv også, skal spørsmålet om innleggelse bringes inn for kontrollkommisjonen. Det de skal vurdere er om en innleggelse er til ditt beste, også tatt i betraktning at du selv motsetter deg innleggelsen. Og det vil det i praksis ofte være, når legene og foreldrene dine er enige om det.

Er du fylt 16 år, kan du tvangsinnelegges hvis de vanlige vilkårene er oppfylt. Da er det ikke nødvendig at foreldrene dine samtykker i innleggelsen. Det er to typer tvangsinnleggelse, for det første innleggelse til observasjon i inntil ti dager, for det andre innleggelse på ubestemt tid. For å bli innlagt på ubestemt tid må du for det første ha en "alvorlig sinnslidelse", for det andre må du oppfylle ett av tre tilleggsvilkår. Ved spiseforstyrrelser er nok "fare for seg selv" mest aktuelt. Om disse vilkårene er oppfylt avhenger av hvor alvorlig spiseforstyrrelsen er, hvor lite du veier og hvor mye mat du greier å få i deg, og også på resultatet av blodprøver etc.

Jeg håper du forstår hva jeg mener. Hvis ikke får du bare spørre, så skal jeg prøve å forklare det bedre.

er snart 16 år

.

med strenge kontroller å hvis ikke jeg går opp så blir jeg innlagt på ubestemt tid(men kan jo ikke bli tvangsmatet,er ikke døden nær)

har hatt den diskusjonen....alt virker håpløst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er snart 16 år

.

med strenge kontroller å hvis ikke jeg går opp så blir jeg innlagt på ubestemt tid(men kan jo ikke bli tvangsmatet,er ikke døden nær)

har hatt den diskusjonen....alt virker håpløst....

Frem til du er 16 er det foreldrene dine, i samråd med legen, som bestemmer hva slags behandling du skal få. Selvfølgelig må de ta med i vurderingen hva du selv mener, og i hvilken grad du er villig til å samarbeide om et behandlingsopplegg. Men det er foreldrene dine som bestemmer, og som eventuelt må samtykke i en sykehusinnleggelse.

Etter at du er fylt 16 er det du selv som må samtykke i en eventuell sykehusinnleggelse, gjør du ikke det må vilkårene for tvang være oppfylt.

Men jeg håper du snart forstår at du er altfor tynn, og at du fortsatt vil være veldig tynn med en bmi på 17,5. Hva vil du selv? Er det veldig viktig for deg å fortsette å gå ned i vekt, eller kan du akseptere å bli værende der du er? Kanskje dere kan komme frem til et kompromiss, f.eks. at du de neste tre månedene skal prøve å holde vekten stabil? Når de tre månedene er gått, kan du vurdere om du er moden for å øke vekten litt, eller om du fortsatt "bare" vil holde den stabil. (En slik løsning forutsetter jo at du ikke veier så lite at det allerede nå utgjør en helsefare for deg.)

Men jeg tror faktisk at hvis du skal bli frisk, må det skje i ditt tempo. Prøv å snakke med foreldrene dine og legen din om det. En spiseforstyrrelse dreier seg jo om veldig mye mer enn hvor mye du spiser og hva du veier. Vet du hvorfor legen vil at du skal komme i puberteten? Hvis ikke bør du kanskje spørre om det. Det er jo egentlig ikke noe mål i seg selv å få mensen. Men for alt jeg vet kan du få alvorlig problemer senere i livet, kanskje med å få barn eller med benskjørhet, hvis du ikke kommer i puberteten snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Anonymous! Ditt spørsmål er ikke helt enkelt å svare kort på , da det er flere faktorer som spiller inn i forhold til hva foreldrene skal vite ( mye avh. av din alder) og din medisinske tilstand. Det er bare dersom du er innlagt på en tvangsparagraf i henhold til Lov om psykisk helsevern på en psykiatrisk avd. eller medisinsk avd. at du kan behandles mot din vilje- når det f.eks er fare for liv og helse. Jeg råder deg til å snakke med legen din om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...