Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 26 år som har vært plaget i 5 år med vond lukt fra penis. For 1,5 år siden dro jeg til urolog som gav meg en 3 ukers antibiotika kur. Lukta forsvant under kuren, men kom fort tilbake. Dro så til en annen urolog. Han undersøkte meg og mente det var tarmbakterier som hadde kommet inn i prostata. Jeg var litt plaget med forstoppelse og hard avføring på den tiden problemet begynte. Han gav meg antibiotika og stikkpiller som jeg skulle ta kveld og morgen og han ba meg spise mye fiber og sunn mat for å unngå hard avføring og blødning. Det virket som problemet avtok litt i gode perioder, men kom sterkere tilbake hvis jeg en dag hadde hard og vond avføring. Har vært på kontroll, og sædprøvene viser dårlig kvalitet. Mye sædceller, men de beveger seg dårlig pga mye puss.

Legen sider jeg bare må fortsette og være veldig nøye med stikkpiller og avføring, og at prostata da vil klare å kvitte seg med bakteriene selv, så lenge det ikke blir tilført nye. I de siste 6 mdn har det vært mye bedre. Har vært veldig nøye med å holde avføringa myk. Men i det siste har lukta kommet tilbake uten at jeg skjønner hvorfor. Det eneste er at jeg har badet ganske mye, og hatt på meg våt boxershorts under badeshortsen.

Begynner å bli veldig bekymret for at jeg aldri skal bli kvitt problemet. Er litt redd for antibiotika og. Har jo hatt to lange kurer de siste 1,5 året og et par mindre kurer før det. Hvis bakteriene har blitt resistente, betyr det at de ikke kan fjernes?

Sånn det ligger an nå er det vel liten sjans at jeg blir far på naturlig måte, men finnes det andre metoder?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240045-bakterier-i-prostata/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg skjønner godt at du er bekymret og det er ikke så lett å trille frem løsninger. Kronisk prostatitt er en meget kjedelig sykdom. Bakteriene som forårsaker denne infeksjonen er ofte vanskelig tilgjengelig; de er vanskelig å påvise, identifisere og bestemme deres forhold til antibiotika. Det er allikevel verdt å prøve å ta urinprøver, helst etter prostatamassasje (du skriver ikke noe om det er blitt gjort). Finner man ut hvilke bakterier som finnes der er det lettere å velge antibiotika, som ikke samtidig påvirker mange andre bakterier som vi har behov for i kroppen. Det er helt riktig at noen av de aktuelle b akterier har tendens til å bli resistente under langvarig antibiotikabehandling. Dette er omtrent det nærmeste jeg kan foresloå. Man bør også tenke på muligheten av sopp (candida).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240045-bakterier-i-prostata/#findComment-1855199
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...