Gå til innhold

Trenger vi plastisk kirurgi for å overgå hverandre?


John Gunnar Oppheim, Instruktør

Anbefalte innlegg

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Synes vi at samfunnet vårt trenger plastist kirurgi for å "pusse opp" kjønnslepper og ansiktstrekk? Er det viktig å kunne få bedret utseendet og størrelsen på puppene?

Ok, så lenge vi snakker om tilfeller hvor utgangspunktet sikkert kan sies å avvike sykelig fra det normale. Det kan jeg være med på. Men friske og normale jenter, som er ute etter å fikse på selvbildet sitt? Ikke tale om. Ikke tale om.

Jeg kan ikke se disse ønskene i et annet lys enn konkurranseinstinktet og trangen til forbedring- eller framgang. Og sånn sett er det jo greit nok, alle vil bli bedre. Men et sted må vel grensen gå?

Ville det ikke være viktig å få ungdommer til å forstå at et vaklende selvbilde kan rettes opp på alle livets konkurrerende arenaer? Og at problemet de ser i en del av kroppen, bare er et symptom- en gnagg hvor mistilferdsheten henges på?

Tenk om en god utdannelse er bedre for selvbildet enn to oppkutta pupper med nedsatt følsomhet og kald brystvorte?

Tenk om en tandemhopp i fallskjerm hjelper mer enn 0,3 cm. kortere kjønnslepper?

Hvis ikke samfunnet setter en stopper for den storindustrien som vi nå ser vokse fram, med reklame som skremmer og sprer usikkerhet og frykt, ja da må vi vel bare spørre: Hva blir det neste?

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lex Lea

Fint å se slike holdninger komme fra DOL! Kunne ikke vært mer enig. Syns også utviklingen er skremmende, særlig med tanke på ungene mine som vokser opp med disse idealene hengende over seg. Den gangen i steinalderen når jeg var ungdom (80-åra) var det selvfølgelig et pes med utseendefixering, men ikke i nærheten av slike proporsjoner som det er nå.

Jeg vet ikke hva som skal til for å endre dette, det JEG kan gjøre er å nekte å være med på at det er så viktig, og å styrke selvtilliten til ungene mine. Hvem skaper slike holdninger? Kyniske reklamefolk? Mote/kosmetikkbransjen? Penger er nok dessverre stikkordet, og da spørs det om det er noe vi "vanlige" kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del tok plastisk kirurgi kun for min egen del. Absolutt ikke for noen andre i hele samfunnet.

Inngrepet ble vellykket og det har lettet psyken min enormt.

Jeg vil også tilføye at jeg har høyere utdannelse, i tillegg til at min brystvorter fortsatt har følelser og er absolutt ikke kalde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, men løser vi problemet ved å forby plastisk kirurgi? Er ikke det i så fall bare symptombehnadling på linje med å knaske hodepinetabletter når man er stiv i nakken?

Det er jo en grunn til at folk føler at noen runder med kniven gjør selvbildet bedre, og å frata dem ( i alle fall teoretisk) muligheten) til å operere seg selvsikre og fornøyde med seg selv, hjelper jo ikke på selvbildeproblemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke nå nei

Det virker av innlegget ditt at det er kun ressurssvake mennesker som tar kirurgiske inngrep (?)

Litt om meg selv:

Høyere øk.utdannelse 3 år ved universitetet i Colorado, USA.

Årsinntekt kr. 670.000,-

Har også 150 timer i fallskjerm.(siden du nevnte det)

Jeg har fikset på både nese og bryster fordi jeg selv ville det. Betalt hele "stasen" selv, og ser ikke noe galt i det.

Hvorfor kan ikke folk få lov til å bruke sine egne penger til å fikse på hva de vil? Noen fikser på huset, kjøper store biler, jeg bruker mine penger til hva jeg vil uten å skulle stå til rette om hvorvidt det er moralsk betenkelig.

Hvor vil du med innlegget ditt egentlig, det lukter moralens vokter lang vei, spør du meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nå!

Jeg er så enig så enig!!!

Nå er jeg imidlertid en "voksen dame" med rundt 10 års universitetsutdanning i humanistisk retning, så jeg har nok blitt immun mot sånt ytre press, tror jeg :-)

Men jeg har døtre som skal vokse opp til å bli kvinner i dette samfunnet.

Jeg tror at utdanning kan gi selvtillit, men det har ikke samme gjennomslagskraft i et samfunn som er så fiksert på ytre overflate....dessverre!

Jeg er enig i at man må søke å begrense storkapitalen som får ture fram med slike reklamebilder, markedsliberalismen er umettelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker av innlegget ditt at det er kun ressurssvake mennesker som tar kirurgiske inngrep (?)

Litt om meg selv:

Høyere øk.utdannelse 3 år ved universitetet i Colorado, USA.

Årsinntekt kr. 670.000,-

Har også 150 timer i fallskjerm.(siden du nevnte det)

Jeg har fikset på både nese og bryster fordi jeg selv ville det. Betalt hele "stasen" selv, og ser ikke noe galt i det.

Hvorfor kan ikke folk få lov til å bruke sine egne penger til å fikse på hva de vil? Noen fikser på huset, kjøper store biler, jeg bruker mine penger til hva jeg vil uten å skulle stå til rette om hvorvidt det er moralsk betenkelig.

Hvor vil du med innlegget ditt egentlig, det lukter moralens vokter lang vei, spør du meg.....

Det er ingen grunn til at du ikke skal få lov til å bruke dine inntekter på puppene dine. Som du sier- det er dine penger og ditt liv. Dessuten har du jo både høy inntekt, utdannelse fra Usa og hopper i fallskjerm, så da blir det jo hver fall sykt å nekte deg dette....

Spørsmålet er vel heller hvordan man skal forholde seg til den eventuelle påvirkningen og konsekvensen på f.eks. unge mennesker, av summen av din og alle andres operasjoner i kampen for skjønnhet, selvtillit og et bedre liv. Alle ønsker å være vakre til perfeksjonen, og standarden legges ikke av gjennomsnittet, men av, nettopp, den vakreste.

Når man ikke lenger anses å komme i nærheten av idealet uten enten gudebenådet flaks og streng disiplin eller diverse operasjoner, så "flytter man listen" for alle.

Spørsmålet er hvordan man unngår slike uønskede effekter av enkeltmenneskers utøvelse av sin rett, og for noen om det økede behovet for slike operasjoner egentlig er et sykdomstegn for både samfunn og individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si at det er forferdelig med all utseendefokuseringa i samfunnet. Likevel er plastiske operasjoner så uendelig mye mer enn silikoninnlegg for folk som vil gå fra B til C-cup i BH-størrelse!

Jeg synes det blir farlig hvis vakre, freshe, glatte, strømlinjeformede, spenstige mennesker sier "vi trenger variasjonen, tenk så kjedelig hvis alle hadde vært like!" Etter det jeg har sett, er det alltid de som er vellykka som etterlyser denne variasjonen. Skal vi ha "variable" mennesker slik at de lekre kan se enda lekrere ut? Det er enkelt for folk som allerede har en flott kropp fra naturens side, å kritiskere plastikk-kirurgi.

Det du sier om selvtillit er selvfølgelig viktig. Men er det ikke også slik at vi speiler oss i andres syn på oss? Hva hjelper det hvis jeg har tonnevis med selvtillit, hvis andre ikke takler slik jeg ser ut? Mange mennesker får selvtillit på grunn av tilbakemeldingene de får fra andre mennesker.

Selvfølgelig er det feil å dømme mennesker ut fra utseendet. Selvfølgelig er det tragisk når 15-åringer ikke er fornøyde med kroppen sin. Selvfølgelig burde det ikke vært sånn. Men de som virkelig burde blitt angrepet i en slik diskusjon, er media. Det er der vi får idealene våre fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig så enig!!!

Nå er jeg imidlertid en "voksen dame" med rundt 10 års universitetsutdanning i humanistisk retning, så jeg har nok blitt immun mot sånt ytre press, tror jeg :-)

Men jeg har døtre som skal vokse opp til å bli kvinner i dette samfunnet.

Jeg tror at utdanning kan gi selvtillit, men det har ikke samme gjennomslagskraft i et samfunn som er så fiksert på ytre overflate....dessverre!

Jeg er enig i at man må søke å begrense storkapitalen som får ture fram med slike reklamebilder, markedsliberalismen er umettelig....

Hva i all verden har dette med markedsliberalismen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nå!

Hva i all verden har dette med markedsliberalismen å gjøre?

Stikkord: "helse" som vare, private klinikker, fullstendig frislepp av reklame.

Dessuten konsekvensene for den oppvoksende slekts holdninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samos

Det er ingen grunn til at du ikke skal få lov til å bruke dine inntekter på puppene dine. Som du sier- det er dine penger og ditt liv. Dessuten har du jo både høy inntekt, utdannelse fra Usa og hopper i fallskjerm, så da blir det jo hver fall sykt å nekte deg dette....

Spørsmålet er vel heller hvordan man skal forholde seg til den eventuelle påvirkningen og konsekvensen på f.eks. unge mennesker, av summen av din og alle andres operasjoner i kampen for skjønnhet, selvtillit og et bedre liv. Alle ønsker å være vakre til perfeksjonen, og standarden legges ikke av gjennomsnittet, men av, nettopp, den vakreste.

Når man ikke lenger anses å komme i nærheten av idealet uten enten gudebenådet flaks og streng disiplin eller diverse operasjoner, så "flytter man listen" for alle.

Spørsmålet er hvordan man unngår slike uønskede effekter av enkeltmenneskers utøvelse av sin rett, og for noen om det økede behovet for slike operasjoner egentlig er et sykdomstegn for både samfunn og individ.

"....økende behov for operasjoner, egentlig et sykdomstegn for samfunn og individ...."

Ja, du er vel egentlig inne på noe der, men jeg ser ikke helt forskjellen på ha hus med svømmebasseng og bil til 1 mill. Det er liksom greit det, men så fort noen vil fikse på sitt eget utseende er det liksom moralsk forkastelig....(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkord: "helse" som vare, private klinikker, fullstendig frislepp av reklame.

Dessuten konsekvensene for den oppvoksende slekts holdninger!

Men, disse stikkordenen har da ingenting med markedsliberalisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"....økende behov for operasjoner, egentlig et sykdomstegn for samfunn og individ...."

Ja, du er vel egentlig inne på noe der, men jeg ser ikke helt forskjellen på ha hus med svømmebasseng og bil til 1 mill. Det er liksom greit det, men så fort noen vil fikse på sitt eget utseende er det liksom moralsk forkastelig....(?)

Det er ingen forskjell på om jåleri og snobberi og ens behov for å "føle seg bedre enn andre" har sitt utspring i utseende eller fine ting. Jåleri er det åkkesom...

Men, det blir for smalt å betrakte det bare fra denne vinkelen, fordi tanken bak det å "jåle" seg med fine ting, er at disse tingene er en konsekvens av at man er flink til etter annet. "Se på meg, jeg er så flink til X, at jeg har råd til finere bil og hus enn folk flest.."

Forutesetningen er altså at man er flink til noe, hvilket som oftest innebærer et utvalg gode egenskaper, disiplin og hardt arbeid.

Unntaket er at man låner over evne, slik at man bare fremstår som flink uten å være det. Men akkurat debatten om bankenes utlånsiver, er jo helt parallell med debatten om annonseringen osv til kirurgene..

Å jåle seg med utseende, er i utgangspunktet noe som ikke krever så mye av jålebukken. Man er heldig med sine gener, og that's it. Etterhver blir selvfølgelig trenging, kosthold osv viktig, men utganspunktet for om jåleriet lykkes er ikke egenskaper men tilfeldigheter og flaks.

Plastisk kirurgi blir derfor analogt med å låne over pipa, man har egentlig ikke det som kreves for å jåle seg, så man jukser.

At det skal være så veldig attraktivt, skjønner ikke jeg. Selvbedrag er det- begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Samos

Det er ingen forskjell på om jåleri og snobberi og ens behov for å "føle seg bedre enn andre" har sitt utspring i utseende eller fine ting. Jåleri er det åkkesom...

Men, det blir for smalt å betrakte det bare fra denne vinkelen, fordi tanken bak det å "jåle" seg med fine ting, er at disse tingene er en konsekvens av at man er flink til etter annet. "Se på meg, jeg er så flink til X, at jeg har råd til finere bil og hus enn folk flest.."

Forutesetningen er altså at man er flink til noe, hvilket som oftest innebærer et utvalg gode egenskaper, disiplin og hardt arbeid.

Unntaket er at man låner over evne, slik at man bare fremstår som flink uten å være det. Men akkurat debatten om bankenes utlånsiver, er jo helt parallell med debatten om annonseringen osv til kirurgene..

Å jåle seg med utseende, er i utgangspunktet noe som ikke krever så mye av jålebukken. Man er heldig med sine gener, og that's it. Etterhver blir selvfølgelig trenging, kosthold osv viktig, men utganspunktet for om jåleriet lykkes er ikke egenskaper men tilfeldigheter og flaks.

Plastisk kirurgi blir derfor analogt med å låne over pipa, man har egentlig ikke det som kreves for å jåle seg, så man jukser.

At det skal være så veldig attraktivt, skjønner ikke jeg. Selvbedrag er det- begge deler...

Jeg er faktisk helt enig med deg, det ene er hverken bedre enn det andre.

Jeg er så glad for at jeg er perfekt, jeg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker av innlegget ditt at det er kun ressurssvake mennesker som tar kirurgiske inngrep (?)

Litt om meg selv:

Høyere øk.utdannelse 3 år ved universitetet i Colorado, USA.

Årsinntekt kr. 670.000,-

Har også 150 timer i fallskjerm.(siden du nevnte det)

Jeg har fikset på både nese og bryster fordi jeg selv ville det. Betalt hele "stasen" selv, og ser ikke noe galt i det.

Hvorfor kan ikke folk få lov til å bruke sine egne penger til å fikse på hva de vil? Noen fikser på huset, kjøper store biler, jeg bruker mine penger til hva jeg vil uten å skulle stå til rette om hvorvidt det er moralsk betenkelig.

Hvor vil du med innlegget ditt egentlig, det lukter moralens vokter lang vei, spør du meg.....

670 000 i lønn og enda så klarer du ikke å trekke ut pittelitt av essensen i Oppheim sitt innlegg?

Et samfunn i forfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke nå, nei

670 000 i lønn og enda så klarer du ikke å trekke ut pittelitt av essensen i Oppheim sitt innlegg?

Et samfunn i forfall!

Hva har min årslønn med essensen i Oppheims innlegg å gjøre?

Som vanlig er du bare arrogant, Jacob. Finn noe annet henge deg opp i du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Gunnar Oppheim, Instruktør

Det virker av innlegget ditt at det er kun ressurssvake mennesker som tar kirurgiske inngrep (?)

Litt om meg selv:

Høyere øk.utdannelse 3 år ved universitetet i Colorado, USA.

Årsinntekt kr. 670.000,-

Har også 150 timer i fallskjerm.(siden du nevnte det)

Jeg har fikset på både nese og bryster fordi jeg selv ville det. Betalt hele "stasen" selv, og ser ikke noe galt i det.

Hvorfor kan ikke folk få lov til å bruke sine egne penger til å fikse på hva de vil? Noen fikser på huset, kjøper store biler, jeg bruker mine penger til hva jeg vil uten å skulle stå til rette om hvorvidt det er moralsk betenkelig.

Hvor vil du med innlegget ditt egentlig, det lukter moralens vokter lang vei, spør du meg.....

Hei,

du måtte vel fikse opp puppene til fellesbadstuen på Østra Æra, ja :-)

(du bretter ikke ned hoppdressen når du pakker, vel)

:-) Fleiper

Nei, her tar du ikke debatten på det nivået jeg siktet meg inn på. En ting er hva enkeltmennesket gjør, en annen ting er det et helt samfunn gjør. Samfunnets oppgave er å holde i tøylene og bremse individenes grenseløse lyst og trang til forbredring, å vinne og føle seg bedre- i ditt tilfelle, enda bedre.

Tenk om brystforstørring var så vanlig blant alle jenter at man etterhvert ikke var "bra nok" dersom dette ikke var blitt gjort.

Da går alle norske jenter rundt med store pupper, flotte som bare det. Og så kommer du, hvor store må du ha dine da, før de blir bra nok? Her kunne det fort blitt snakk om trillebår. Stikkord er samfunn og grensesetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høha

Hei,

du måtte vel fikse opp puppene til fellesbadstuen på Østra Æra, ja :-)

(du bretter ikke ned hoppdressen når du pakker, vel)

:-) Fleiper

Nei, her tar du ikke debatten på det nivået jeg siktet meg inn på. En ting er hva enkeltmennesket gjør, en annen ting er det et helt samfunn gjør. Samfunnets oppgave er å holde i tøylene og bremse individenes grenseløse lyst og trang til forbredring, å vinne og føle seg bedre- i ditt tilfelle, enda bedre.

Tenk om brystforstørring var så vanlig blant alle jenter at man etterhvert ikke var "bra nok" dersom dette ikke var blitt gjort.

Da går alle norske jenter rundt med store pupper, flotte som bare det. Og så kommer du, hvor store må du ha dine da, før de blir bra nok? Her kunne det fort blitt snakk om trillebår. Stikkord er samfunn og grensesetting.

Herregud, det er nesten for dumt....hurra for Janteloven, den slipper visst aldri taket, ikke engang i deg JGO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...