puttelull Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 En onsdag for noen uker siden, ble jeg oppringt av en bekjent. Hun skulle gifte seg den påfølgende lørdag, og hadde ordnet med spelemann til kirka, men denne hadde meldt avbud, og bekjenten spurte om jeg kunne ta det på meg. Som den dumsnille jeg er, sa jeg ja. Og da ble det egenøving, øving med den andre spelemannen, øving i kirka med organisten, og 2 timer av den knallfine lørdagen gikk tapt. Jeg trodde at honorar var en selvfølge, og da det tikket inn en sms søndagskvelden, tenkte jeg at hun kom til å spørre etter kontonr. eller no sånt. Nei, da! "TAkk for at du spilte for oss!" Siden har jeg truffet henne flere ganger på butikken, og nå har jeg tenkt å sende regning. Skulle selvfølgelig ha avtalt honorar på forhånd, det vet jeg. Men jeg har spilt i maaaaaaange bryllupp, og honorar i en eller annen form har vært en selvfølge! Jeg pleier å ta 1000,- for et bryllup, og da inkluderer det kjøring, øving og barnevakt-betaling (øvinga skjer jo på kveldstid på hverdag, og det er ikke alltid pappa'n kan være hjemme!) Vi spilte 2 vanskelige brudemarsjer, som jeg måtte øve kjempemye på, og dette var jo da midt i ferien.... Jeg har utdannelse innen musikk/folkemusikk, og er etter det andre sier ganske så god... Det er med andre ord snakk om en "vare" som blir solgt, ikke en vennetjeneste. Hvordan skal jeg gå fram? Kan jeg bare sende en regning til vedkommende brudepar?! Hun var så eplekjekk i telefonen; "Nå må du redde en brud i nød!" Jeg og den andre spelemannen har tenkt å sende regning begge to, men vi er veldig i tvil! Jeg trodde at honorar var avtalt på forhånd, jeg steppet jo inn på 3 dagers varsel... 0 Siter
Gjest Debra irl Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Du trodde honorar var avtalt på forhånd? Ikke med deg direkte, men at hun uoppfordret skulle sende deg penger? Vel- du kan jo velge å se det som en glipp. Kanskje hun faktisk har glemt det? Eller så anser hun, men ikke du, det som en vennetjeneste. Send regning. Men hvis hun trodde det var en tjeneste, kan du risikere hun blir sur når hun får regning. Er det lettere å prate med henne først? Betalt bør du nå få uansett! 0 Siter
Gjest GA Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Send regning, det hadde jeg gjort. Legg gjerne på litt ekstra siden det kom så brått på også ;-) Du har jo lagt ned mange timer med jobb. Typisk at folk regner med at man bare kan stille opp og spille gratis bare fordi man er bekjente. "du tar vel med deg instrumentet" sier de når man blir bedt et sted... -hvis du får trøbbel går det an å kontakte Musikernes Fellesorganisasjon, de gir god hjelp. (men man må nok melde seg inn) http://www.musikerorg.no/ 0 Siter
Babette Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Det var en tabbe å ikke avtale honorar på forhånd. Jeg ville ha latt saken gå uten å kreve noe i ettertid, men minnet meg selv om at neste gang må slike ting være avtalt. Jeg ville altså ikke ha sendt regning. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Jeg synes nok at du bør få betalt, men hadde det vært meg, så hadde jeg sikkert ikke turt sende regning. Men jeg er redd for og såre, og er vel til tider dumsnill! Kjenn på magefølelsen din du, og send regning om du føler for det. Kan godt hende at hun tar det helt fint og blir småflau over at hun ikke har tatt opp betaling selv. Eller hun kan bli sur... Dette vet jo ikke vi som ikke kjenner henne. Men jeg mener at du har rett på betaling altså. Litt enklere kanskje om du og han andre sendte regning sammen? 0 Siter
Osiris Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Du må jo gjøre det du selv syns er riktig. Du skriver jo at det er en bekjent så det er sikkert ikke et stort tap dersom de blir sure på deg? Det er dessverre slik at folk tror at kulturarbeidere kan leve av gleden ved utøvelsen. Kanskje det er en ide å slå av litt på prisen og si til henne at vanligvis tar jeg x kroner, men til dere tar jeg y kroner. Da kan hun jo umulig bli sint? 0 Siter
puttelull Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Skrevet 31. juli 2006 Du må jo gjøre det du selv syns er riktig. Du skriver jo at det er en bekjent så det er sikkert ikke et stort tap dersom de blir sure på deg? Det er dessverre slik at folk tror at kulturarbeidere kan leve av gleden ved utøvelsen. Kanskje det er en ide å slå av litt på prisen og si til henne at vanligvis tar jeg x kroner, men til dere tar jeg y kroner. Da kan hun jo umulig bli sint? Mmm, det var en god ide, ja!;-) Takk! 0 Siter
puttelull Skrevet 31. juli 2006 Forfatter Skrevet 31. juli 2006 Jeg synes nok at du bør få betalt, men hadde det vært meg, så hadde jeg sikkert ikke turt sende regning. Men jeg er redd for og såre, og er vel til tider dumsnill! Kjenn på magefølelsen din du, og send regning om du føler for det. Kan godt hende at hun tar det helt fint og blir småflau over at hun ikke har tatt opp betaling selv. Eller hun kan bli sur... Dette vet jo ikke vi som ikke kjenner henne. Men jeg mener at du har rett på betaling altså. Litt enklere kanskje om du og han andre sendte regning sammen? Ja, vi tenkte å sende regning sammen,ja! Og så kan vi slå litt av på prisen, kanskje.. Jeg kjenner ikke dama veldig godt, har bare jobba sammen med henne i 6 mnd, dvs. på samme skolen. Men jeg blir så irritert over den holdningen folk har! Spiller du et instrument, er det så lettvint og greit, liksom! Betalinga får være at noen gidder høre på! Fa... heller! 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Ja, vi tenkte å sende regning sammen,ja! Og så kan vi slå litt av på prisen, kanskje.. Jeg kjenner ikke dama veldig godt, har bare jobba sammen med henne i 6 mnd, dvs. på samme skolen. Men jeg blir så irritert over den holdningen folk har! Spiller du et instrument, er det så lettvint og greit, liksom! Betalinga får være at noen gidder høre på! Fa... heller! Da synes jeg at du sender regning! Det er jo klart at en skal ha betaling for en spillejobb! Det er jo ikke bare den stunden du spiller, men som du sier, alt på forhånd også, barnevakt osv. Send en felles regning dere, med god samvittighet! 0 Siter
petter smart Skrevet 31. juli 2006 Skrevet 31. juli 2006 Ikke send regning. Det blir kaldt og hun vil garantert bli sur på deg. Du kommer mye lenger med å prate med henne. Fortell hvor mye arbeid du hadde med dette og at du forventet å få betalt. Si at siden hun er en bekjent får hun det billigere enn andre. Sammenlign gjerne med andre yrkesgrupper. Du ber ikke en bekjent rørlegger om å fikse opp badet ditt gratis. 0 Siter
Gjest girl with no name Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Jeg ville tatt det her på egen tabbekonto! Neste gang sier du klart ifra at du kun spiller mot betaling, hvis det er det som er tilfellet. 0 Siter
puttelull Skrevet 1. august 2006 Forfatter Skrevet 1. august 2006 Jeg ville tatt det her på egen tabbekonto! Neste gang sier du klart ifra at du kun spiller mot betaling, hvis det er det som er tilfellet. Jo, da. Men da jeg snakket med den andre spelemannen, sa han at vi fikk 1000,- for jobben, - hver! Men så kunne ikke han spille likevel, jeg trodde at avtalen var i boks,- men så viser det seg altså at vi kun får en takk pr. sms.. That's it! Jeg kan da godt ta dette på min tabbekvote, - men det som _provoserer_ meg, er at folk virkelig kan ta så lett på det!? Er ikke brudemarsj inn og ut av kirka noe å betale for? Tror de at vi, i likhet med organisten, får betaling fra staten, eller?! Jeg blir så innmari provosert! 0 Siter
puttelull Skrevet 7. august 2006 Forfatter Skrevet 7. august 2006 Det var en tabbe å ikke avtale honorar på forhånd. Jeg ville ha latt saken gå uten å kreve noe i ettertid, men minnet meg selv om at neste gang må slike ting være avtalt. Jeg ville altså ikke ha sendt regning. Det var avtalt honorar, men jeg steppet inn på veldig kort varsel for den det var avtalt med, og får bare en takk pr. sms. Han jeg tok over for, skulle få 1000,-, han hadde god tid til å øve, både alene, sammen med den andre spelemannen og organisten, men jeg fikk 2 kvelder på meg.. Tabben var at jeg sa ja i det hele tatt. At jeg aldri lærer. Men nå er regning sendt... Hun hadde jo ikke kontonummeret mitt, heller! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.