Gå til innhold

Gode bøker

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tenkte jeg skulle bestille noen bøker, men jeg er tom for idèer.

Noen som kan gi meg noen gode boktips?

Styr unna det mest kjente. Jeg har sikkert lest det. Jeg vil ikke lese krim, så det er ingen grunn til å anbefale noe innen den genren.

Det er fint hvis bøkene er så gamle at de finnes i paperback. Jeg gidder ikke betale 350 kroner for en bok.

Vel, fyr løs! Gi meg noen gode boktips, gjerne (helst) norsk, men styr unna de største forfatterne.

Det hadde vært kult å finne gode bøker av for meg ukjente forfattere.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

17

• ShitDiddelyDo

14

• Babette

10

• hare1365380455

10

Gjest prust
Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget Tom Egeland. Har lest Sirkelens ende og Ulvenatten. Men det er jo litt krim da...

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede, er en av mine favoritter (ikke krim). Husker ikke forfatter, men han er norsk.

Er også på jakt etter flere bøker nå, så jeg skal se hva slags forslag du får!

Har også sans for Jo Nesbø, men det er jo krim. Prøver å fullføre Zahir av Poul Cohelo, men den er kjedelig :-(

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har nettopp oppdaget Tom Egeland. Har lest Sirkelens ende og Ulvenatten. Men det er jo litt krim da...

Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede, er en av mine favoritter (ikke krim). Husker ikke forfatter, men han er norsk.

Er også på jakt etter flere bøker nå, så jeg skal se hva slags forslag du får!

Har også sans for Jo Nesbø, men det er jo krim. Prøver å fullføre Zahir av Poul Cohelo, men den er kjedelig :-(

Har nettopp lest Ulvenatten. Det var grei skuring.

Er Sirkelens Ende også ok?

hare1365380455
Skrevet

Jeg har ikke lest den selv enda, men jeg har fått den anbefalt (og har den i bokhyllen): "Snø vil falle over snø som har falt" av Levi Henriksen. David Lodge "Nice work" (jeg leste den på engelsk så jeg har ikke den norske tittelen).

Skrevet

Har du lest Maskeblomstfamilien og annet av Lars Saabye Christensen? Kan anbefales. Jeg tror du har sansen for humoren i den boka.

Finnes i paperback.

Gjest prust
Skrevet

Har nettopp lest Ulvenatten. Det var grei skuring.

Er Sirkelens Ende også ok?

Den er helt annerledes. Litt daVinci-kode inspirert, men den kom ut et par år før daVinci-koden. Syntes den var ganske OK. Ikke krim, men litt spenning.

Gjest Shira12
Skrevet

Slenger meg på Babette sitt forslag om Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen, den er bra.

Utenom det har jeg nok ikke noen tips, siden jeg er en ihuga krimfan!

Leser orkestergraven av Unni Lindell nå, er den er kjempespennendes (for meg som liker slikt da) :o)

Skrevet

Personlig så elsker jeg å lete i antikvariater, der kan man finne virkelige litterære godbiter. Har du lest noe av Vaino Linna? Han er mest kjent for Ukjent Soldat, men det er bare en av bøkene hans.

Jeg liker også Tarjei Vesaas veldig godt, litteratur som setter tankene i virksomhet.

Berglot Hobæk Haff er en nosk forfatter som har skrevet mye spennende. Sigbrits bålferd er en spennende historisk roman, men hun har også skrevet ting som ikke er historiske.

Britt Karin Larsen er også en undervurdert norsk forfatter.

Diana Gabaldon er i pocket i dagligvarehandelen nå igjen så jeg. Varme følsomme bøker med romantikk, magi og skotske slag krysset med moderne nåtid. Vet det høres merkelig ut, men det er tidsreiser inne i bildet.

Skrevet

"Den uekte"/"The impressionist" av Hari Kunzru er fantastisk synes jeg. (Til tross for dårlig norsk tittel.)

Finnes i paperback både på norsk og engelsk til rundt 100-lappen.

Skrevet

antikvariat.net

Her finner du det meste, søkbart over mange antikvariat i hele skandinavia.

Skrevet

Jeg vil anta at du kommer til å like P. G. Woodhouse. Passe absurd og tørr britisk humor.

Ellers så vil jeg nesten på pur faen anbefale Herr Tristam Shandys liv og meninger av Laurence Sterne. Boken er utrolig fascinerende, men ekstremt vanskelig å lese.

Blant annet er følgende sagt om romanen:

"hele romanen er et vanvittig virvar av løse tråder, antydede grisevitser, halvveise anekdoter, henvendelser til leseren, omveier, digresjoner, nekrologer og i det hele tatt alt som kan komme i veien for historien om Tristram Shandys liv."

hare1365380455
Skrevet

Slenger meg på Babette sitt forslag om Maskeblomstfamilien av Lars Saabye Christensen, den er bra.

Utenom det har jeg nok ikke noen tips, siden jeg er en ihuga krimfan!

Leser orkestergraven av Unni Lindell nå, er den er kjempespennendes (for meg som liker slikt da) :o)

Jeg elsker også krim! :D

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg elsker også krim! :D

Jeg leser annet også, men setter stor pris på en god krimbok :o)

Har akkurat lest Arsenikktårnet av Anne .B. Ragde, den var ganske bra. Handlet om hvordan man blir preget av ting i livet, som gjør oss den den vi blir, og hvordan andre oppfatter oss.

Skrevet

Jeg holdt også på å le meg i hjel av "Fordeler og ulemper ved å være til" av Vigdis Hjorth. Den finnes også i paperback, men den appellerer muligens mest til kvinner.

Ja, og så har alle bøkene til Anne B. Ragde kommet i paper. Du har sikkert allerede lest Berlinerpoplene og Eremittkrepsene. Anbefales kan også Zona Frigida.

Jeg har veldig god erfaring med å plukke med meg bøker av ukjente forfattere fra flyplasser, kiosker, bensinstasjoner osv. Repertoaret har blitt betraktelig utvidet av dette.

hare1365380455
Skrevet

Jeg leser annet også, men setter stor pris på en god krimbok :o)

Har akkurat lest Arsenikktårnet av Anne .B. Ragde, den var ganske bra. Handlet om hvordan man blir preget av ting i livet, som gjør oss den den vi blir, og hvordan andre oppfatter oss.

Den har jeg ikke lest. Jeg leser nok nesten bare krim, men jeg har også lest noe av Jodi Picoult som jeg syntes var bra. :)

Gjest Shira12
Skrevet

Den har jeg ikke lest. Jeg leser nok nesten bare krim, men jeg har også lest noe av Jodi Picoult som jeg syntes var bra. :)

Jeg har ikke lest noe av Jodi Picoult, men kanskje jeg skal prøve det neste gang :o)

hare1365380455
Skrevet

Jeg har ikke lest noe av Jodi Picoult, men kanskje jeg skal prøve det neste gang :o)

Jeg likte Den enkle sannhet og Heksene i Salem Falls!

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg likte Den enkle sannhet og Heksene i Salem Falls!

Da noterer jeg meg det bak øret til neste gang jeg skal shoppe bøker. Jeg har noen slike runder innimellom og kjøper en del når jeg først er i gang.

Men idag har jeg svidd av endel penger på en Nintendo DS til guttungen, så bøker til meg er utsatt litt ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...