Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en kvinne på 30 som har en alvorlig astma som beskrives som svært vanskelig å behandle. Jeg har hatt svært mange sykehusopphold de siste årene, og har blitt respiratorbehandlet 3 ganger i løpet av de siste 1,5 årene. Jeg går på mye medisiner, forsøverapperat med atrovent og bricanyl, singulair, theodur,symbicort og jeg går fast på 30 mg prednison til dagen.

Jeg ønsker å bli gravid og vil slutte med prednisonen så snart som mulig har begynt å trappe ned selv, men merket straks økte symptomer. Jeg er fast bestemt på å komme meg av prednisonen slik at vi endelig kan starte fammilie.

Er det noen andre medisiner jeg kan bruke som ikke er så skadelig for fosteret? Innser at jeg også må slutte på flere av de andre medisinene hvis jeg nå skulle bli gravid. Er ellers litt undervektig men ellers i bra form.

Alle råd mottas med takk, vil ikke vente lenger nå!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/240218-slutte-p%C3%A5-prednison/
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei! Jeg har ikke astma, men en annen kronisk sykdom og jeg tar prednisolon nå. Begynte med 40 mg for et år siden og er nå nede i 5 mg. Tidligere måtte jeg ta det i tre år, så trappet jeg rolig ned og trengte ikke ta noe. Hadde vært medisinfri i to år før jeg ble gravid. jeg ville være medisinfri som deg da jeg ble gravid, og siden sykdommen var rolig og jeg ikke trengte medisner så førsøkte vi da og fikk klaff. :) Etter graviditeten har sykdommen blusset opp og jeg måtte begyunne med prednisonlon igjen. Var på sykeshuset forrige uke, og vi snakket om en ny graviditet (legen spurte om jeg ville ha flere barn), og det vil jeg. Så legen sa at det er bedre for deg og barnet å heller ta lav dose medisin enn å kutte helt ut og kanskje bli kjempedårlig under graviditeten for så å måtte bli proppa full av andre sterke medisiner + prednisonlon. Så han mente det er bedre å holde sykdommen i sjakk under graviditeten, enn å ikke ta noe å plutselig bli kjempedårlig.

Så ville bare si det. :) For det er jo en liten trøst.. Uansett så er det ikke lurt å trappe ned selv. Man må trappe ned bittelitt av gangen over lengre tid. Er snart 10 år siden jeg fikk sykdommen min, så har trappa ned på det noen ganger nå. :)

Snakk med legen din før du gjør noe som helst. Trapp ned på prednisonlonen og hold astmaen mest mulig i sjakk før du prøver å bli gravid. Husk at fosteret heller ikke er tjent med at mor er syk når barnet ligger i mors liv.

Lykke til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...