per82 Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hei, jeg har en masse symptomer. Det som plager meg mest er at jeg foler meg slapp nesten konstant. Jeg har veldig liten energi til og gjore ting. Jeg har ogsaa saar hals, stiv nakke, litt hovne mandler. Dette har vart i ca. 4 maaneder. Jeg fikk symptomene etter ett opphold i Ost Europa. (ca. 3-4 dager etter). Det kan legges til at jeg hadde tilfeldig sex, men med bruk av kondom. (paa under hele samleie.) Jeg gikk til legen ca. 2 maaneder etter oppholdet. Tok tester for kyssesyke og strep. Begge var negative. Jeg fikk alikevel en sterk antibiotikakur. Dette hjalp ingenting. Fikk ny antibiotikakur som skulle dekke et storre spekter. Dette hjalp heller ingenting. Etter ca. 2,5 maaneder tok jeg blodtester for HIV og Hepatitt + mye annet som jeg ikke har peiling paa. Saa bare en masse kryss for forskjellige tester paa et ark. Testene ble sendt til sentral sykehuset i Stavanger. Jeg ringte 10 dager senere og fikk beskjed om at alt var i orden. Jeg ble ogsaa henvist til en ore nese hals spesialist et par uker etter det siste legebesoket. Han fant heller ikke ut hva det var. Tok bakterie test av halsen, fant ingenting. Han foreslo at jeg kunne fjerne mandlene. I det siste har jeg ogsaa merket hoy hvilepuls. Jeg har faatt tabletter for magesyre. Saa det er det heller ikke. Kan jeg utelukke HIV, evt andre kjonnsykdommer? Forslag til hva det kan vaere? Candida? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240279-saar-hals-trett-hovne-mandler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Svar til Per82. Det synes som om de fleste aktuelle infeksjonsårsakene er vurdert og funnet OK hos deg. Man skal imidlertid være klar over at endel av testene ikke har 100 % sensitivitet. Det vil si at noen kan være falsk negative, eller også at det tar lengre tid før kroppens immunforsvar får svart såpass sterkt at det vises på testene. Du bør ta opp med din lege hva du egentlig fikk antibiotika for. En eller annen grunn må ha foreligget; det er bakterielle infeksjoner som behandles med antibiotika. Det eneste symptomet du har frembudt synes å være sår hals, men det er tvilsomt om tilstanden ble oppfattet som tonsillitt (mandelbetennelse) ved begge anledningene. Den siste behandlingen burde eventuelt være gitt på grunnlag av en påvist mikrobe i hals (eller annet sted). Du anfører at symptomene debuterte få dager etter at du kom hjem fra Øst-Europa, hvor du bl. a. hadde tilfeldig sex (dog med bruk av kondom). Det er slett ikke sikkert at dine symptomer har noe med dette å gjøre, men mer tilfeldig startet på det tidspunktet. Det finnes andre årsaker til de symptomer du beskriver enn reelle infeksjoner, og du bør få din lege til å vurdere dem, hvis alle prøver og kliniske funn hos deg er negative med henblikk på infeksjon. Hvis man ikke kommer til et resultat, er det mulig at en videre vurdering ved medisinsk poliklinikk på Sentr.sykehuset i Stavanger vil være på sin plass (jeg oppfatter at det er i den regionen du bor). Å filosofere over hva dette eventuelt kan dreie seg om vil du ikke være tjent med. Prøv heller å få reell klarhet i dette gjennom en fornyet undersøkelse og vurdering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/240279-saar-hals-trett-hovne-mandler/#findComment-1872960 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.