Gå til innhold

Uregelmessig fosterlyd

Anbefalte innlegg

Skrev til deg for en uke siden ang. uregelmessig fosterlyd og fikk forsåvidt beroligende svar. Situasjonen da var at fosteret hadde "ekstrasystoler" av og til, som hørtes ut som om hjertet hoppet over et slag. Jeg roet meg med at dette var "normalt". Ved kontroll i dag var disse systolene svært hyppige og mellom dem og like etter var fosterlyden helt nede i 100 slag i minuttet. Jeg fikk komme til sykehuset for ny CTG og den viste stort sett normal fosterlyd (140-160), men med jevne, ganske hyppige mellomrom kom disse ekstraslagene, gjerne 3-4 i hver "serie". Fosterlyden gikk da noe ned, men stabiliserte seg igjen etter litt. Ultralyd viste at hjertet "stoppet opp" et øyeblikk før det begynte å slå igjen. Får hele tiden høre at det er normalt, men jeg klarer ikke å roe meg med dette. Det må vel stresse barnet? Har hørt med andre som har vært gravide, men ingen har opplevd dette. Jordmor på sykehuset hørte den uregelmessige rytmen, men legen fikk aldri høre dem, hun sa bare at alt var normalt på utskriften av CTG'en. For meg høres dette ikke normalt ut, og det virker som om "tilstanden" er blitt verre den siste uken. Da kom det bare et ekstraslag av og til, nå kom de oftere og i "serier" i tillegg til at fosterlyden gikk ned i forbindelse med dem. Håper du igjen kan si noe om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24029-uregelmessig-fosterlyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Tullerull.

Det er, som tidligere anført, store, normale variasjoner i rytmen og tendensen til ekstraslag hos fostre.

Det blir så godt som alltid en liten "pause" etter et ekstraslag, det er et helt normalt fenomèn.

Disse ekstraslagene stresser ikke barnet på noen måte, men derimot moren i betydelig grad.

Hjerteaksjon på 100 hos et foster er i laveste laget, og varte vel neppe lenge. Det kan være at måleapparatet oppdaterer seg så ofte at det kan vise 100 i korte øyeblikk i forbindelse med ekstraslag-virksomhet.

Jeg regner med at du ikke bruker noen medikamenter eller stoffer som kan påvirke fosterets hjerteaksjon.

Slapp av med dette, og følg opp de vanlige kontrollene dine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/24029-uregelmessig-fosterlyd/#findComment-101654
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...