Dory Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Det er en del skriverier om bjørn og ulv i avisene om dagen. Hva mener DU om bjørn og ulv? Jeg er for rovdyr. Dette fordi jeg mener vi må innrette oss naturen, vi kan ikke bare drive å utrydde arter, for at vi skal ha det bedre med oss selv. At sauer blir tatt er selvfølgelig trist, men slik er naturens gang. Dyr har til alle tider spis dyr. Det er helt naturlig at en bjørn spiser det den kommer over av mat. Her mener jeg løsning er at folk må passe på saunene, og innrette seg etter at det er kommet mer rovdyr de siste årene. (Hurra) Når det gjelder mennesker og dyr: Både bjørn og ulv er egentlig redd mennekser. Dersom de ser oss, kommer de antaggeligvis til å rygge før vi ser de. Unntaket er om man kommer mellom binne og barn. Eller en skadeskutt bjørn. Jeg mener vi bør ta vare på alle arter. Og at vi ikke har rett til å utrydde arter. Jeg bor i by, og er ikke "utsatt" for rovdyr til daglig. Men jeg går en del i skog og mark der det kan dukke opp. Se også www.wwf.no Vennlig hilsen, 0 Siter
flisa Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 jeg er FOR elefanter -men ikke i hagen ...om det sa deg noe. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Du skriver at bjørn og ulv egentlig er redde for mennesker. Er det derfor bjørnen går og lusker langsmed gjerdet på barnehagen og skolen i Lierne? Og hvorfor skal nå bjørnen, gaupa og jerven nødvendigvis bare drepe sauen - og ikke spise den? Hvordan skal bøndene ha råd til gjetere? Skal de gjete dem selv, og dermed ikke få gjort noe annet på gården? Jeg tror du bør ta deg en tur til noen av de områdene der det er myyye rovdyr og snakke litt med befolkningen. Hadde du følt deg trygg om du møtte en bjørn når du gikk til jobben. Eller om dere risikerte å møte bjørn når du går med barna dine til skolen? 0 Siter
Gjest vegard p Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Du skriver at bjørn og ulv egentlig er redde for mennesker. Er det derfor bjørnen går og lusker langsmed gjerdet på barnehagen og skolen i Lierne? Og hvorfor skal nå bjørnen, gaupa og jerven nødvendigvis bare drepe sauen - og ikke spise den? Hvordan skal bøndene ha råd til gjetere? Skal de gjete dem selv, og dermed ikke få gjort noe annet på gården? Jeg tror du bør ta deg en tur til noen av de områdene der det er myyye rovdyr og snakke litt med befolkningen. Hadde du følt deg trygg om du møtte en bjørn når du gikk til jobben. Eller om dere risikerte å møte bjørn når du går med barna dine til skolen? enn hvis staten kommer med støtte til å dekke litt av utgiften til å ha gjetere,som forebyggende tiltak i steden for å betale erstatninger i ettertid til de som får sauene sine spist? eller:de kunne også sysselsatt folk gjennom helse-og velferd (som mottar sosialstønad)til slikt arbeid(gratis arbeidskraft) 0 Siter
petter smart Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Det er lett å være for rovdyr når du slipper alle konsekvensene. Det er ikke lønnsomt med gjetere for alle sauer. Videre synes jeg det er litt ironisk at du mener det er naturlig at dyr dreper dyr, men at det ikke er greit for mennesker å drepe dyr. Er rovdyr mer verdt enn f.eks. sauer? Ved å drepe 1 bjørn kan man spare hundrevis av sauer. De store rovdyrene har dessverre ikke en plass i store deler av den norske naturen. Hvorfor er det så viktig å bevare alle dyr? Dette er mot naturen. Gjennom hele historien har millioner av arter forsvunnet. Uten at noen lider noen nød av den grunn. Vi ser også at enkelte arter utkonkurerer andre. Er det også galt? Eller er det kun galt dersom mennesker står bak? 0 Siter
bouenas Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Jeg er for rovdyr. Men ikke midt i blant oss. Sauer er ikke dumme dyr. Det er IKKE ok at de blir revet til døde. At de ofte må pines i timevis, fordi bjørnen var ferdig å leke. Gadd ikke drepe sauen, "bare" spise innvoller - mens den fremdeles lever. Nei takk. Skyt bjørnen med bedøvelsespil, og frakt den til en svær (nasjonal)park, hvor den kan færdes uten å gjøre skade på andre. Mat den med kadaver, f.eks elg som har blitt påkjørt av tog, osv. 0 Siter
Mistera Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 enn hvis staten kommer med støtte til å dekke litt av utgiften til å ha gjetere,som forebyggende tiltak i steden for å betale erstatninger i ettertid til de som får sauene sine spist? eller:de kunne også sysselsatt folk gjennom helse-og velferd (som mottar sosialstønad)til slikt arbeid(gratis arbeidskraft) Staten kommer med mer enn nok støtte til bøndene i forsikringer hver år, hvert år så blir det brukt flerfoldige milliarder i forsikringsutbetaling til bønder som påstår at dyrene deres har blitt utsatt for rovdyrangrep, men som rett og slett har blitt Neglisjert av bønder som ikke gidder å passe på dyra sine i Utmark. Grunnen til dette er at staten ikke gidder ta seg bryet med å følge opp desse forsikringssakene som er i hundretusenvis tall, derfor så store forsikringsummer som bøndene tjener gode penger på! 0 Siter
Gjest vegard p Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Staten kommer med mer enn nok støtte til bøndene i forsikringer hver år, hvert år så blir det brukt flerfoldige milliarder i forsikringsutbetaling til bønder som påstår at dyrene deres har blitt utsatt for rovdyrangrep, men som rett og slett har blitt Neglisjert av bønder som ikke gidder å passe på dyra sine i Utmark. Grunnen til dette er at staten ikke gidder ta seg bryet med å følge opp desse forsikringssakene som er i hundretusenvis tall, derfor så store forsikringsummer som bøndene tjener gode penger på! ok.men det siste jeg skrev,kunne ikke det være en løsning? 0 Siter
Dory Skrevet 1. august 2006 Forfatter Skrevet 1. august 2006 Jeg er for rovdyr. Men ikke midt i blant oss. Sauer er ikke dumme dyr. Det er IKKE ok at de blir revet til døde. At de ofte må pines i timevis, fordi bjørnen var ferdig å leke. Gadd ikke drepe sauen, "bare" spise innvoller - mens den fremdeles lever. Nei takk. Skyt bjørnen med bedøvelsespil, og frakt den til en svær (nasjonal)park, hvor den kan færdes uten å gjøre skade på andre. Mat den med kadaver, f.eks elg som har blitt påkjørt av tog, osv. Hmm, lurt! Dette med nasjonalpark var ikke dumt. Da kan vi bevare rovdyra... I sverige har de en stor nasjonalpark med mye bjørn. (Husker ikke navnet, men i nærheten av Jokkmokk) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 enn hvis staten kommer med støtte til å dekke litt av utgiften til å ha gjetere,som forebyggende tiltak i steden for å betale erstatninger i ettertid til de som får sauene sine spist? eller:de kunne også sysselsatt folk gjennom helse-og velferd (som mottar sosialstønad)til slikt arbeid(gratis arbeidskraft) Absolutt gode tiltak, men jeg har mine tvil om at det kommer til å bli en realitet. Håpet har jeg enn så lenge. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Staten kommer med mer enn nok støtte til bøndene i forsikringer hver år, hvert år så blir det brukt flerfoldige milliarder i forsikringsutbetaling til bønder som påstår at dyrene deres har blitt utsatt for rovdyrangrep, men som rett og slett har blitt Neglisjert av bønder som ikke gidder å passe på dyra sine i Utmark. Grunnen til dette er at staten ikke gidder ta seg bryet med å følge opp desse forsikringssakene som er i hundretusenvis tall, derfor så store forsikringsummer som bøndene tjener gode penger på! Har du en god plan for hvordan bøndene skal passe på sauene i utmarka da? Det er snakk om stooooore arealer dette. Og hva med husdyr som blir drept av rovdyr på inngjerdet innmark??? 0 Siter
bouenas Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 ok.men det siste jeg skrev,kunne ikke det være en løsning? Likte bedre min løsning! Sjekk den ;-) 0 Siter
bouenas Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Hmm, lurt! Dette med nasjonalpark var ikke dumt. Da kan vi bevare rovdyra... I sverige har de en stor nasjonalpark med mye bjørn. (Husker ikke navnet, men i nærheten av Jokkmokk) Flott du likte ideen. Tror dette kunne blitt mulig, helt reelt. Kanskje vi kan kalle den Dol- Nasjonalpark ;-) 0 Siter
Mistera Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Jeg er for rovdyr. Men ikke midt i blant oss. Sauer er ikke dumme dyr. Det er IKKE ok at de blir revet til døde. At de ofte må pines i timevis, fordi bjørnen var ferdig å leke. Gadd ikke drepe sauen, "bare" spise innvoller - mens den fremdeles lever. Nei takk. Skyt bjørnen med bedøvelsespil, og frakt den til en svær (nasjonal)park, hvor den kan færdes uten å gjøre skade på andre. Mat den med kadaver, f.eks elg som har blitt påkjørt av tog, osv. Det samme gjør katten med musa før de spiser den. Det samme gjør løvene, jakten er en lek for den, på samme måte som jakten er noe de må gjøre for å overleve. De sliter ut både seg selv og byttet før de sakte dreper det, og det er ikke alltid byttet deres heller er dødt før det fortæres. Ikke er vi mennesker noe bedre heller, som stikker en eletrisk stav oppi rompa på minken, før vi vrenger pelsen av dem og kler oss med den. Og sånn som i kina, der de river pelsen av katter og hunder før de er døde, for å kle oss i dem! Ikke det, jeg er ikke FOR at sauene lider før de dør, men jeg skjønner jo at dette er naturensråskap. Det å føre dem til en nasjonalpark er ingen dum idè MEN rovdyra er driftere, og de kan gå lange distanser på kort tid. så det er ingen sikkerthet at de ikke drifter, for de drifter dit maten er. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Det samme gjør katten med musa før de spiser den. Det samme gjør løvene, jakten er en lek for den, på samme måte som jakten er noe de må gjøre for å overleve. De sliter ut både seg selv og byttet før de sakte dreper det, og det er ikke alltid byttet deres heller er dødt før det fortæres. Ikke er vi mennesker noe bedre heller, som stikker en eletrisk stav oppi rompa på minken, før vi vrenger pelsen av dem og kler oss med den. Og sånn som i kina, der de river pelsen av katter og hunder før de er døde, for å kle oss i dem! Ikke det, jeg er ikke FOR at sauene lider før de dør, men jeg skjønner jo at dette er naturensråskap. Det å føre dem til en nasjonalpark er ingen dum idè MEN rovdyra er driftere, og de kan gå lange distanser på kort tid. så det er ingen sikkerthet at de ikke drifter, for de drifter dit maten er. Hvorfor er det bedre at dyr mishandler dyr enn at mennesker gjør det? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Jeg er for rovdyr. Men ikke midt i blant oss. Sauer er ikke dumme dyr. Det er IKKE ok at de blir revet til døde. At de ofte må pines i timevis, fordi bjørnen var ferdig å leke. Gadd ikke drepe sauen, "bare" spise innvoller - mens den fremdeles lever. Nei takk. Skyt bjørnen med bedøvelsespil, og frakt den til en svær (nasjonal)park, hvor den kan færdes uten å gjøre skade på andre. Mat den med kadaver, f.eks elg som har blitt påkjørt av tog, osv. Hvor vil du ha den nasjonalparken da? 0 Siter
Mistera Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Har du en god plan for hvordan bøndene skal passe på sauene i utmarka da? Det er snakk om stooooore arealer dette. Og hva med husdyr som blir drept av rovdyr på inngjerdet innmark??? Jeg er fra landet og vet dette med store arealer. Og hos oss er det sånn at bøndene som oftest tar turen opp på fjella flere ganger om dagen. Og ja, de burde ansette en gjeter, eller i det minste ha en hund ( pyrinèer egner seg godt til dette) som gjeter dem... Bøndene er uansett for dårlige til å ta vare på dyra når de er i utmarka. 0 Siter
Mistera Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Hvorfor er det bedre at dyr mishandler dyr enn at mennesker gjør det? Det er ikke bedre, det er likestilt, men dyr gjør det for å overleve, vi trenger ikke drepe dem på en bestalskialsk måte bare for å kle oss med dem, den tida er over. Og i gamle dager så tviler jeg på at de var så opptatt av hvordan skinnet såg ut... og dreit vel oppi kvaliteten på den:) 0 Siter
Mistera Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 ok.men det siste jeg skrev,kunne ikke det være en løsning? Tja, kommer jo an på det da. Ikke alle er egnet til å ta vare på dyra, og ikke hadde de hatt noe å stille opp med om en diger Bjørn skulle komt traskende heller... Men dog to Pyrineere, burde alle sauebonder hatt... de kan og gjete og de klarer å skremme bort bjørn og ulv, det er derfor de ble avlet;) (med skikkelig trening) men så langt gidder ikke bøndene å tenke engang, nei de vil heller ha milionene til staten de... 0 Siter
Mistera Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 jeg er FOR elefanter -men ikke i hagen ...om det sa deg noe. Vel du kunne jo bruke den som en liten dysj da, om du tok en stamp og fylte den med vann på varme sommerdager;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.