Gjest vegard p Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Tja, kommer jo an på det da. Ikke alle er egnet til å ta vare på dyra, og ikke hadde de hatt noe å stille opp med om en diger Bjørn skulle komt traskende heller... Men dog to Pyrineere, burde alle sauebonder hatt... de kan og gjete og de klarer å skremme bort bjørn og ulv, det er derfor de ble avlet;) (med skikkelig trening) men så langt gidder ikke bøndene å tenke engang, nei de vil heller ha milionene til staten de... det burde kanskje bli slutt på å "øse ut penger",og heller tenke besparelser. kanskje de ikke har så mange kreative hjerner i blant seg... 0 Siter
Mistera Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 det burde kanskje bli slutt på å "øse ut penger",og heller tenke besparelser. kanskje de ikke har så mange kreative hjerner i blant seg... MHM... nå er ikke staten synonymt med Hjerne da, så vidt jeg har skjønt, de tar bare det enkelste løsningene og befinner seg med det:) 0 Siter
bouenas Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Hvor vil du ha den nasjonalparken da? Eh.., det vet jeg ikke. Måtte jo være et område stort nok til å dekke noe av bjørnens vandrer-behov. Finnmark-vidda høres stort ut:-) Ellers finnes det endel ubebodde områder på nord-østlandet. Gjør det ikke..? Vet svaret mitt ble dumt her, for jeg vet rett og slett ikke hvor det finnes et stort nok, egnet område til en slik park. Vet du? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Jeg er fra landet og vet dette med store arealer. Og hos oss er det sånn at bøndene som oftest tar turen opp på fjella flere ganger om dagen. Og ja, de burde ansette en gjeter, eller i det minste ha en hund ( pyrinèer egner seg godt til dette) som gjeter dem... Bøndene er uansett for dårlige til å ta vare på dyra når de er i utmarka. Ja, de går på fjellet for å sjekket dyra, men det er ikke mulig å sjekke alle. De går jo ikke sammen alle sammen! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Eh.., det vet jeg ikke. Måtte jo være et område stort nok til å dekke noe av bjørnens vandrer-behov. Finnmark-vidda høres stort ut:-) Ellers finnes det endel ubebodde områder på nord-østlandet. Gjør det ikke..? Vet svaret mitt ble dumt her, for jeg vet rett og slett ikke hvor det finnes et stort nok, egnet område til en slik park. Vet du? Nei, jeg vet ikke om noe område som er stort nok. Både ulven og bjørnen går jo i både Norge og Sverige - rimelig stort område altså. På nord-østlandet er det jo både ulv og bjørn allerede, og de er ikke særlig fornøyde de som bor der. Finnmarksvidda er jo stor, men jeg tviler på at reinen ville like å få bjørn og ulv dit. Dessuten, hvordan sikrer man at dyra holder seg inne i et slikt område? 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Det er ikke bedre, det er likestilt, men dyr gjør det for å overleve, vi trenger ikke drepe dem på en bestalskialsk måte bare for å kle oss med dem, den tida er over. Og i gamle dager så tviler jeg på at de var så opptatt av hvordan skinnet såg ut... og dreit vel oppi kvaliteten på den:) Men om ikke mennesker dreper visse dyr, så blir det alt for mange av dem. Og det vil igjen gå ut over resten av økosystemet. Det er ikke spesielt svart-hvitt dette temaet her 0 Siter
bouenas Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Nei, jeg vet ikke om noe område som er stort nok. Både ulven og bjørnen går jo i både Norge og Sverige - rimelig stort område altså. På nord-østlandet er det jo både ulv og bjørn allerede, og de er ikke særlig fornøyde de som bor der. Finnmarksvidda er jo stor, men jeg tviler på at reinen ville like å få bjørn og ulv dit. Dessuten, hvordan sikrer man at dyra holder seg inne i et slikt område? Enig mht reinen. Tenkte ikke så langt. Og uansett må det jo bli på et veldig øde område. Finnes det ikke i vårt langstrakte land? Ang. sikring, så tror jeg at det også bør overlates til folk som virkelig har greie på slikt. I Dyreparken, f.eks., der har de jo tigre..! Kostnadene ville nok vært høye, men det ville også blitt spart betydelige forsikringssummer. 0 Siter
puttelull Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Staten kommer med mer enn nok støtte til bøndene i forsikringer hver år, hvert år så blir det brukt flerfoldige milliarder i forsikringsutbetaling til bønder som påstår at dyrene deres har blitt utsatt for rovdyrangrep, men som rett og slett har blitt Neglisjert av bønder som ikke gidder å passe på dyra sine i Utmark. Grunnen til dette er at staten ikke gidder ta seg bryet med å følge opp desse forsikringssakene som er i hundretusenvis tall, derfor så store forsikringsummer som bøndene tjener gode penger på! Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt kjeft! Du har ingen anelse om hvordan bøndene har det. Jeg er sauebonde, og håret reiser seg på absolutt alle kroppsdeler når jeg leser slikt navlebeskuende grevlingskalle pjatt. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 Enig mht reinen. Tenkte ikke så langt. Og uansett må det jo bli på et veldig øde område. Finnes det ikke i vårt langstrakte land? Ang. sikring, så tror jeg at det også bør overlates til folk som virkelig har greie på slikt. I Dyreparken, f.eks., der har de jo tigre..! Kostnadene ville nok vært høye, men det ville også blitt spart betydelige forsikringssummer. I dyreparker er jo dyrene inngjerdet. En naturpark er ikke det. Dessuten. Skal man gjerde inn bjørn og ulv sammen? Hva skal de leve av? Skal vi fore dem opp? Er det da god rovdyrpolitikk? 0 Siter
bouenas Skrevet 1. august 2006 Skrevet 1. august 2006 I dyreparker er jo dyrene inngjerdet. En naturpark er ikke det. Dessuten. Skal man gjerde inn bjørn og ulv sammen? Hva skal de leve av? Skal vi fore dem opp? Er det da god rovdyrpolitikk? Okay, okay, innrømmer at det var lite tenkt.., og har ikke svar på alt rundt. Men mener fortsatt at en slik park ville vært midt i blinken. Og mulig. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Okay, okay, innrømmer at det var lite tenkt.., og har ikke svar på alt rundt. Men mener fortsatt at en slik park ville vært midt i blinken. Og mulig. Jeg er helt enig. Det er bare at det er så vanskelig å få det til. Men tanken er kjempegod! 0 Siter
Mistera Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Ja, de går på fjellet for å sjekket dyra, men det er ikke mulig å sjekke alle. De går jo ikke sammen alle sammen! Nei det er sant, men man må også være klar over den faren når man er bonde, og også være klar over at Rovdyra finnes. Det er ikke bare Bjørn og Ulv som tar livet av sauene osv... Det er like mye Jerv, gaupe osv som må ha føde... Og veiene dreper også endel av bestanden hvert år, og da mener jeg en god del mer enn hva Rovdyra gjør. 0 Siter
Mistera Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Men om ikke mennesker dreper visse dyr, så blir det alt for mange av dem. Og det vil igjen gå ut over resten av økosystemet. Det er ikke spesielt svart-hvitt dette temaet her Neid et er sant:) det er ikke svart- hvit;) og det er derfor det er bra at noen bryr seg om det:) Joda det er mange dyr som det er overflod av, men akkurat det kan ikke norge skryte av å ha, ikke når det gjelder Bjørn og Ulv og Gaupe... Klart dette er farlige dyr, og at man ikke vil ha dem nært hjemmene sine, barnehagen o.l men de er også sky, og holder seg mest i skogen og på fjellet. og kommer gjerne nærmere når det ikke er nok mat (hjort, elg osv) i skogene. 0 Siter
Mistera Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt kjeft! Du har ingen anelse om hvordan bøndene har det. Jeg er sauebonde, og håret reiser seg på absolutt alle kroppsdeler når jeg leser slikt navlebeskuende grevlingskalle pjatt. Neivel, har jeg ikke det? Hvordan vet du det da igrunnen? Jeg er selv oppvoskt på landet, jeg har selv gått hver sommer på fjellet for å gjete sauene, og jeg har selv jobbet på bondegården til besteforeldra mine. Så ikke kom å snakk om at jeg skal holde kjeften, for det klarer du ikke, ikke gidder jeg å rette meg etter trussler heller. Innlegget ditt er kun eder og galle som jeg bryr meg lite om. Kom heller med noe konstruktivt enn å sitte å rakke ned på en som du vet har rett! 0 Siter
jubalong70 Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Neid et er sant:) det er ikke svart- hvit;) og det er derfor det er bra at noen bryr seg om det:) Joda det er mange dyr som det er overflod av, men akkurat det kan ikke norge skryte av å ha, ikke når det gjelder Bjørn og Ulv og Gaupe... Klart dette er farlige dyr, og at man ikke vil ha dem nært hjemmene sine, barnehagen o.l men de er også sky, og holder seg mest i skogen og på fjellet. og kommer gjerne nærmere når det ikke er nok mat (hjort, elg osv) i skogene. Heldigvis er de fleste ikke særlig nærgående. Men det er alt for mange tilfeller av nærgående rovdyr, både bjørn og ulv. Gaupa er mer snikende og kommer helst på natta. Men den har tatt endel sau på innmark. Jerven er vel den som er mest sky. Her jeg bor er det nesten daglig noen som har sett bjørn. Lenger nord har de flere tilfeller av både ulv og bjørn som streifer ved barnehager og skoler. Klart bønder er klare over at noe tap blir det. Men det må jo være visse grenser. Men jeg er helt for at de kan få tilskudd til forebyggende tiltak. 0 Siter
Mistera Skrevet 2. august 2006 Skrevet 2. august 2006 Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt kjeft! Du har ingen anelse om hvordan bøndene har det. Jeg er sauebonde, og håret reiser seg på absolutt alle kroppsdeler når jeg leser slikt navlebeskuende grevlingskalle pjatt. http://www.bt.no/lokalt/article286106.ece Så har blir ikke dyra sett etter på over ei UKE! Er det skikkelig vett mener du? 0 Siter
puttelull Skrevet 3. august 2006 Skrevet 3. august 2006 Nei takk! Jeg går ikke inn på den nettsida, nei. Å gå tur i skog og mark, kan ikke sammenliknes med å livnære seg av jord- og skogbruk. 0 Siter
puttelull Skrevet 3. august 2006 Skrevet 3. august 2006 Neivel, har jeg ikke det? Hvordan vet du det da igrunnen? Jeg er selv oppvoskt på landet, jeg har selv gått hver sommer på fjellet for å gjete sauene, og jeg har selv jobbet på bondegården til besteforeldra mine. Så ikke kom å snakk om at jeg skal holde kjeften, for det klarer du ikke, ikke gidder jeg å rette meg etter trussler heller. Innlegget ditt er kun eder og galle som jeg bryr meg lite om. Kom heller med noe konstruktivt enn å sitte å rakke ned på en som du vet har rett! Det _du_ kommer med, er eder og galle. Og både du og jeg vet at _du_ ikke har rett. Ingen som ikke driver med jordbruk og sauehold/dyrehold vet hva det innebærer. Like lite som at jeg vet noe om hva det innebærer å være ansatt i Statens Kantiner, eller noe i den dur. Men jeg uttaler meg heller ikke om det. Det er forskjellen på deg og meg, nemlig! Gubben var sauegjeter i 5 somrer, men vet du hva? Jerven skyr mennesker, så den var ikke der gjeteren var, men i en helt annet saueflokk og forsynte seg GROVT! Det er bare så innmari naivt å tro at noen mennesker i fjellet som gjetere skal være løsningen på rovdyrproblematikken! Det er å skyve problemet foran seg, og løser ingenting på sikt. Det er greit med rovdyr, og at det er "fint" å kunne skilte med at vi har ulv, bjørn, jerv, gaupe, men det skal ikke bli for mange av dem! Det er når det er for mange av dem, at de går til angrep på sauene, og andre husdyr. Da må de felles! 0 Siter
puttelull Skrevet 3. august 2006 Skrevet 3. august 2006 http://www.bt.no/lokalt/article286106.ece Så har blir ikke dyra sett etter på over ei UKE! Er det skikkelig vett mener du? Dette har ingenting med hverken rovdyrpolitikk, sauehold eller noen ting av det vi diskuterer å gjøre! Dette er en dyrevernsak, et klart overtramp, spør du meg! Slike bønder bør ikke få lov til å ha dyr. Og det er slike saker som ødelegger for oss seriøse gårdbrukere, og som av uvitende sjeler blir brukt mot oss gang på gang. JA! Det finnes folk som ikke skulle hatt dyr, og JA! JA! Det finnes absolutt folk som ikke skulle formert seg og fått unger! 0 Siter
Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Det _du_ kommer med, er eder og galle. Og både du og jeg vet at _du_ ikke har rett. Ingen som ikke driver med jordbruk og sauehold/dyrehold vet hva det innebærer. Like lite som at jeg vet noe om hva det innebærer å være ansatt i Statens Kantiner, eller noe i den dur. Men jeg uttaler meg heller ikke om det. Det er forskjellen på deg og meg, nemlig! Gubben var sauegjeter i 5 somrer, men vet du hva? Jerven skyr mennesker, så den var ikke der gjeteren var, men i en helt annet saueflokk og forsynte seg GROVT! Det er bare så innmari naivt å tro at noen mennesker i fjellet som gjetere skal være løsningen på rovdyrproblematikken! Det er å skyve problemet foran seg, og løser ingenting på sikt. Det er greit med rovdyr, og at det er "fint" å kunne skilte med at vi har ulv, bjørn, jerv, gaupe, men det skal ikke bli for mange av dem! Det er når det er for mange av dem, at de går til angrep på sauene, og andre husdyr. Da må de felles! Hehehe... Du skyver bare skylden forran deg du også bare innrømm det! Ikke jobber jeg i noen kantine i staten, og ikke jobber jeg i staten i det hele tatt, hvor jeg har mine opplysninger fra det sier jeg heller ikke, men jeg har dem, og det er det som teller:D Så som jeg sa, har selv vokst opp på gården til bestemor, og var med i alle de år på driften. så jeg vet hva jeg snakker om. Lammene ble tatt av reven, og gaupa, sauene ble tatt at jerven, og ja en og annen katt ble også revet i fillebiter av samme dyrene, MEN jeg klarer å skjønne at dette er faktisk naturens råskap! Hva skal de leve av da? rovdyrene som finnest? Hva mener du de skal leve av? Men du vil bare skyte dem du, og drive jakt! Når vi føder oss på deres føde, så må de fødes på våre. Og store flokker med rovdyr finnest ikke i norge. Det vet du like godt som meg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.