Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Dette har ingenting med hverken rovdyrpolitikk, sauehold eller noen ting av det vi diskuterer å gjøre! Dette er en dyrevernsak, et klart overtramp, spør du meg! Slike bønder bør ikke få lov til å ha dyr. Og det er slike saker som ødelegger for oss seriøse gårdbrukere, og som av uvitende sjeler blir brukt mot oss gang på gang. JA! Det finnes folk som ikke skulle hatt dyr, og JA! JA! Det finnes absolutt folk som ikke skulle formert seg og fått unger! Nei vet du, jeg tror faktisk ikke det. Jeg har sett mere enn Jævlige ting i dyrehold som medlem av dyrevernet i et av norges fylker der bonden har blitt sett på som både real og god mot dyrene, men når alt kommer til alt så misligholder de dem når de er på beite uansett. Men jeg sier ikke alle er sånn. For det vet jeg også! 0 Siter
Dory Skrevet 4. august 2006 Forfatter Skrevet 4. august 2006 Hehehe... Du skyver bare skylden forran deg du også bare innrømm det! Ikke jobber jeg i noen kantine i staten, og ikke jobber jeg i staten i det hele tatt, hvor jeg har mine opplysninger fra det sier jeg heller ikke, men jeg har dem, og det er det som teller:D Så som jeg sa, har selv vokst opp på gården til bestemor, og var med i alle de år på driften. så jeg vet hva jeg snakker om. Lammene ble tatt av reven, og gaupa, sauene ble tatt at jerven, og ja en og annen katt ble også revet i fillebiter av samme dyrene, MEN jeg klarer å skjønne at dette er faktisk naturens råskap! Hva skal de leve av da? rovdyrene som finnest? Hva mener du de skal leve av? Men du vil bare skyte dem du, og drive jakt! Når vi føder oss på deres føde, så må de fødes på våre. Og store flokker med rovdyr finnest ikke i norge. Det vet du like godt som meg. Godt sagt.. Jeg er ikke flink til å diskutere, så jeg ville bare si min mening. Har derfor trukket meg ut av diskusjonen;) Men leser med stor iver. Du har gode argument. 0 Siter
Babette Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Hvorfor er det bedre at dyr mishandler dyr enn at mennesker gjør det? Fordi menneskene burde vite bedre. Dyrene følger instinktene sine, vi har litt mere enn instinkter å benytte oss av. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Fordi menneskene burde vite bedre. Dyrene følger instinktene sine, vi har litt mere enn instinkter å benytte oss av. Men som jeg svarte noen andre, hvis vi ikke høster av dyra, så vil hele økosystemet vårt bli forskrudd. Er det riktig da? 0 Siter
Babette Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Men som jeg svarte noen andre, hvis vi ikke høster av dyra, så vil hele økosystemet vårt bli forskrudd. Er det riktig da? Nei, jeg er ikke i mot jakting og husdyrhold til matbruk. Dette regner jeg ikke som mishandling. Oppdrett av pelsdyr, derimot, er jeg i mot. Og når det gjelder selve utførelsen av mishandlingen synes jeg det menneskene gjør er verre, fordi de er utstyrt med evne til fornuftig resonnement. 0 Siter
Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Godt sagt.. Jeg er ikke flink til å diskutere, så jeg ville bare si min mening. Har derfor trukket meg ut av diskusjonen;) Men leser med stor iver. Du har gode argument. Takk for det:) Rovdyrsaker er noe jeg brenner for, og mener at bøndene har sin skyld i hele opplegget. Jeg har vært med på aksjoner i norge for å værne de få stammene av rovdyr som er igjen, og derfor har jeg endel kunnskap fra begge sider som den bygdejenta jeg har vært og fortsatt er. Og at noen kan ha annet syn på saken enn det andre har bør man bare godta istendefor å kverrulere og komme med noe som ikke hjelper i det hele tatt, som jeg mener Puttelull gjør i denne saken her, at mannen hennes har vært sauebonde i 5 år teller ikke for meg. Iogmed jeg har masse mer erfaring en den hun kommer med her. Jeg kjemper like mye for sauen som jeg gjør for rovdyra og ikke minst alle saker som handler om dyr i det hele tatt. Men når det er snakk om å tjene penger på dem, og ikke til eget livs opphold og sauer blir det jo født 100000 av i året, det gjør det ikke med rovdyra, for de skytes jo ned før man rekker å la dem få noen kull. Klar det, man må da kunne få beskytte seg når det er det som gjelder, men fordi det lusker en og annen Bjørn eller Ulv i området, som mest sannsynligvis er borte etter noen dager, da blir saken noe helt annet:) 0 Siter
Dory Skrevet 4. august 2006 Forfatter Skrevet 4. august 2006 Takk for det:) Rovdyrsaker er noe jeg brenner for, og mener at bøndene har sin skyld i hele opplegget. Jeg har vært med på aksjoner i norge for å værne de få stammene av rovdyr som er igjen, og derfor har jeg endel kunnskap fra begge sider som den bygdejenta jeg har vært og fortsatt er. Og at noen kan ha annet syn på saken enn det andre har bør man bare godta istendefor å kverrulere og komme med noe som ikke hjelper i det hele tatt, som jeg mener Puttelull gjør i denne saken her, at mannen hennes har vært sauebonde i 5 år teller ikke for meg. Iogmed jeg har masse mer erfaring en den hun kommer med her. Jeg kjemper like mye for sauen som jeg gjør for rovdyra og ikke minst alle saker som handler om dyr i det hele tatt. Men når det er snakk om å tjene penger på dem, og ikke til eget livs opphold og sauer blir det jo født 100000 av i året, det gjør det ikke med rovdyra, for de skytes jo ned før man rekker å la dem få noen kull. Klar det, man må da kunne få beskytte seg når det er det som gjelder, men fordi det lusker en og annen Bjørn eller Ulv i området, som mest sannsynligvis er borte etter noen dager, da blir saken noe helt annet:) Så flott:) Jeg er "nyfrelst" ang dette med miljø dyrevern osv. Synes derfor det er morro å lære en del nytt. Har akkurat meldt meg inn i WWF - norge nå(Og fremtiden i våre hender). Men jeg synes denne argumentasjonen om at jeg ikke kan utale meg, fordi jeg ikke bor i typsike rovdyrstrøk osv er helt feil... Jeg må få lov til å mene, selv om jeg bor i by:) Dessuten, det er farligere å gå en tur på byen, enn en tur i skogen tror jeg. Med tanke på trafikkuhell, blind vold osv... Har lært mye av deg i denne diskusjonen, tusen takk!! 0 Siter
mil1365380270 Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Jeg synes forskerne skal holde seg unna rovdyrene etter å ha sett filmen som viser hvor lite folkesky de blir etter å ha blitt bedøvet og håndtert av mennesker. Om det kommer av bedøvelsen eller opplevelsen er ikke interessant, forutsetningen for å ha de gående rundt, er at de er folkesky. Hvert år sender bøndene sauene på beite, vel vitende om at 6% av de 2 mill sauene ikke overlever. 1,5% av disse 2 mill. blir tatt av rovdyr, resten av de som blir borte dør av benbrekking, de velter og kommer ikke opp, infeksjoner i sår, går seg fast i myrer etc. En langsom død..... Akkurat som når de blir revet av rovdyr. Som ofte er gaupe- og jerveunger. Men de er det ikke like mye bråk om. Hvorfor det? Jeg tror det er fordi vi ikke er like redde for dem. Og det skal vi ikke kimse av. Man skal respektere at foreldre ikke vil ha ulv rundt huset. Man skal respektere at folk vil ha bikkja ute uten å være redd for den også. Jeg tror det største problemet nå er mangelen på vilje til forståelse mellom partene. Det er så mye propaganda (tror jeg faktisk, ja), at man blir usikker på hva som egentlig er sant. Er ulven farlig for småunger? Hvem skal vi tro? Bøndene må passe bedre på dyrene. Bruk penger på bøter til de som ikke driver på en bra måte. Ta de som snylter på rovdyrforsikringen. Skyt ulv som trasker rundt huset til folk. Infilterer miljøet og jakt på de som snikjakter rovdyr. Ta svinene i begge leire og vis respekt for de som skal leve med ulven og bjørnen i nærheten. Tror det er det eneste riktige å gjøre, ikke utrydde alle rovdyrene våre. 0 Siter
Mistera Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Så flott:) Jeg er "nyfrelst" ang dette med miljø dyrevern osv. Synes derfor det er morro å lære en del nytt. Har akkurat meldt meg inn i WWF - norge nå(Og fremtiden i våre hender). Men jeg synes denne argumentasjonen om at jeg ikke kan utale meg, fordi jeg ikke bor i typsike rovdyrstrøk osv er helt feil... Jeg må få lov til å mene, selv om jeg bor i by:) Dessuten, det er farligere å gå en tur på byen, enn en tur i skogen tror jeg. Med tanke på trafikkuhell, blind vold osv... Har lært mye av deg i denne diskusjonen, tusen takk!! Jeg mener alle har rett til å uttale seg selv om de er fra byen, de har sett og opplevd sin del, så bare se bort ifra det:) Ja vet at det er endel vold i storbyer, har selv bodt der og bor nå i en by der det er flere mennesker i selve byen enn hva det er i hele norge... Det er flott at du har begynt å engasjere deg, for ildsjeler er noe alle organisasjoner trenger... Fint at jeg har kunne klart å lært deg noe:) 0 Siter
puttelull Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Nei vet du, jeg tror faktisk ikke det. Jeg har sett mere enn Jævlige ting i dyrehold som medlem av dyrevernet i et av norges fylker der bonden har blitt sett på som både real og god mot dyrene, men når alt kommer til alt så misligholder de dem når de er på beite uansett. Men jeg sier ikke alle er sånn. For det vet jeg også! Da bør du også holde deg for god til å komme med slike antydninger som du gjør. 0 Siter
puttelull Skrevet 4. august 2006 Skrevet 4. august 2006 Takk for det:) Rovdyrsaker er noe jeg brenner for, og mener at bøndene har sin skyld i hele opplegget. Jeg har vært med på aksjoner i norge for å værne de få stammene av rovdyr som er igjen, og derfor har jeg endel kunnskap fra begge sider som den bygdejenta jeg har vært og fortsatt er. Og at noen kan ha annet syn på saken enn det andre har bør man bare godta istendefor å kverrulere og komme med noe som ikke hjelper i det hele tatt, som jeg mener Puttelull gjør i denne saken her, at mannen hennes har vært sauebonde i 5 år teller ikke for meg. Iogmed jeg har masse mer erfaring en den hun kommer med her. Jeg kjemper like mye for sauen som jeg gjør for rovdyra og ikke minst alle saker som handler om dyr i det hele tatt. Men når det er snakk om å tjene penger på dem, og ikke til eget livs opphold og sauer blir det jo født 100000 av i året, det gjør det ikke med rovdyra, for de skytes jo ned før man rekker å la dem få noen kull. Klar det, man må da kunne få beskytte seg når det er det som gjelder, men fordi det lusker en og annen Bjørn eller Ulv i området, som mest sannsynligvis er borte etter noen dager, da blir saken noe helt annet:) Som den seriøse dyreverneren du er, bør du forholde deg _saklig_ til informasjon du får, - og ikke minst: LES INNLEGGENE FØR DU KVERULERER PÅ DEM! Har mannen min vært gårdbruker i 5 år!? 0 Siter
Mistera Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Som den seriøse dyreverneren du er, bør du forholde deg _saklig_ til informasjon du får, - og ikke minst: LES INNLEGGENE FØR DU KVERULERER PÅ DEM! Har mannen min vært gårdbruker i 5 år!? "Gubben var sauegjeter i 5 somrer, men vet du hva?" Var det jeg siktet til... Og 5 år mener jeg absolutt er lite i forhold til hvor lenge jeg gjetet sauer. Det var du som startet med truslene her, hadde du latt være å komme med slike lavmåls komentarer som du gjorde i alle av dine innlegg "Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt kjeft! Du har ingen anelse om hvordan bøndene har det. Jeg er sauebonde, og håret reiser seg på absolutt alle kroppsdeler når jeg leser slikt navlebeskuende grevlingskalle pjatt. " Jeg gidder ikke diskutere mere med lavmål som deg, hold deg til diskusjonen, og ikke gå til personlig angrep på de som vet bedre. 0 Siter
Mistera Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Da bør du også holde deg for god til å komme med slike antydninger som du gjør. Det burde så sagtens du også gjøre, om du er et voksnet mennesker, noe jeg betviler 0 Siter
puttelull Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 "Gubben var sauegjeter i 5 somrer, men vet du hva?" Var det jeg siktet til... Og 5 år mener jeg absolutt er lite i forhold til hvor lenge jeg gjetet sauer. Det var du som startet med truslene her, hadde du latt være å komme med slike lavmåls komentarer som du gjorde i alle av dine innlegg "Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt kjeft! Du har ingen anelse om hvordan bøndene har det. Jeg er sauebonde, og håret reiser seg på absolutt alle kroppsdeler når jeg leser slikt navlebeskuende grevlingskalle pjatt. " Jeg gidder ikke diskutere mere med lavmål som deg, hold deg til diskusjonen, og ikke gå til personlig angrep på de som vet bedre. Hæ!?!? Nei, nå... *Jubler av henrykkelse! Du er virkelig ubetalelig!* 0 Siter
puttelull Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Hæ!?!? Nei, nå... *Jubler av henrykkelse! Du er virkelig ubetalelig!* Hvis sauegjeter og sauebonde er det samme, bekrefter du det jeg allerede vet... 0 Siter
puttelull Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Jeg synes forskerne skal holde seg unna rovdyrene etter å ha sett filmen som viser hvor lite folkesky de blir etter å ha blitt bedøvet og håndtert av mennesker. Om det kommer av bedøvelsen eller opplevelsen er ikke interessant, forutsetningen for å ha de gående rundt, er at de er folkesky. Hvert år sender bøndene sauene på beite, vel vitende om at 6% av de 2 mill sauene ikke overlever. 1,5% av disse 2 mill. blir tatt av rovdyr, resten av de som blir borte dør av benbrekking, de velter og kommer ikke opp, infeksjoner i sår, går seg fast i myrer etc. En langsom død..... Akkurat som når de blir revet av rovdyr. Som ofte er gaupe- og jerveunger. Men de er det ikke like mye bråk om. Hvorfor det? Jeg tror det er fordi vi ikke er like redde for dem. Og det skal vi ikke kimse av. Man skal respektere at foreldre ikke vil ha ulv rundt huset. Man skal respektere at folk vil ha bikkja ute uten å være redd for den også. Jeg tror det største problemet nå er mangelen på vilje til forståelse mellom partene. Det er så mye propaganda (tror jeg faktisk, ja), at man blir usikker på hva som egentlig er sant. Er ulven farlig for småunger? Hvem skal vi tro? Bøndene må passe bedre på dyrene. Bruk penger på bøter til de som ikke driver på en bra måte. Ta de som snylter på rovdyrforsikringen. Skyt ulv som trasker rundt huset til folk. Infilterer miljøet og jakt på de som snikjakter rovdyr. Ta svinene i begge leire og vis respekt for de som skal leve med ulven og bjørnen i nærheten. Tror det er det eneste riktige å gjøre, ikke utrydde alle rovdyrene våre. Sitat: "Jeg tror det største problemet nå er mangelen på vilje til forståelse mellom partene. Det er så mye propaganda (tror jeg faktisk, ja), at man blir usikker på hva som egentlig er sant. Er ulven farlig for småunger? Hvem skal vi tro?" Bare se på diskusjonen mellom meg og Mistera... Der er det uvitenhet ute å går, ingen tvil om det! 0 Siter
puttelull Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Hehehe... Du skyver bare skylden forran deg du også bare innrømm det! Ikke jobber jeg i noen kantine i staten, og ikke jobber jeg i staten i det hele tatt, hvor jeg har mine opplysninger fra det sier jeg heller ikke, men jeg har dem, og det er det som teller:D Så som jeg sa, har selv vokst opp på gården til bestemor, og var med i alle de år på driften. så jeg vet hva jeg snakker om. Lammene ble tatt av reven, og gaupa, sauene ble tatt at jerven, og ja en og annen katt ble også revet i fillebiter av samme dyrene, MEN jeg klarer å skjønne at dette er faktisk naturens råskap! Hva skal de leve av da? rovdyrene som finnest? Hva mener du de skal leve av? Men du vil bare skyte dem du, og drive jakt! Når vi føder oss på deres føde, så må de fødes på våre. Og store flokker med rovdyr finnest ikke i norge. Det vet du like godt som meg. Nei, det er ikke likegyldig hvor du har din informasjon ifra! Det er stor forskjell på Se og Hør og Natur og vitenskap, det burde du som den "voksne" personen (du ser det ihvertfall slik selv...) du er. 0 Siter
puttelull Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Jeg mener alle har rett til å uttale seg selv om de er fra byen, de har sett og opplevd sin del, så bare se bort ifra det:) Ja vet at det er endel vold i storbyer, har selv bodt der og bor nå i en by der det er flere mennesker i selve byen enn hva det er i hele norge... Det er flott at du har begynt å engasjere deg, for ildsjeler er noe alle organisasjoner trenger... Fint at jeg har kunne klart å lært deg noe:) Jeg mener også at alle har rett til å uttale seg! For all del! Men den tonen Mistera angir her, som ikke gir rom for diskusjon i det hele tatt, bare ute for å "ta meg", forid jeg ikke er for rovdyr, den er fordummende. Hun er bygdejente, sier hun, og all hennes erfaring er mye mer verd enn min. Hvilken erfaring hun har, og hovr hun har informasjonen sin fra, vilhun ikke si. Men alt det _jeg_ sitter inne med av kunnskap, klubber hun ned før hun vet hvem hun snakker med! Det er altså ikke saken som provoserer meg, men måten Mistera håndterer dette på. Siden hun er kvass og nedlatende, svarer jeg med samme mynt, og _det_ henger hun seg opp i. Sier du A får du jaggu si B. 0 Siter
Mistera Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Nei, det er ikke likegyldig hvor du har din informasjon ifra! Det er stor forskjell på Se og Hør og Natur og vitenskap, det burde du som den "voksne" personen (du ser det ihvertfall slik selv...) du er. Å herre jemen, virkelig voksent svar fra deg da gitt... Siden jeg jobbet i dyrevernsnemda så sier det vel seg sjøl hvor jeg har informasjoen min fra? Eller klarer du ikke å tenke så langt? Som jeg har sagt tidligere, siden du ikke klarer å komme med noe konstruktivt så kan det bare være det samme, ser hvor du vil hen... Gla skolen begynner igjen snart, så ungdomsskole elevene får noe annet å drive på med. 0 Siter
Mistera Skrevet 7. august 2006 Skrevet 7. august 2006 Jeg mener også at alle har rett til å uttale seg! For all del! Men den tonen Mistera angir her, som ikke gir rom for diskusjon i det hele tatt, bare ute for å "ta meg", forid jeg ikke er for rovdyr, den er fordummende. Hun er bygdejente, sier hun, og all hennes erfaring er mye mer verd enn min. Hvilken erfaring hun har, og hovr hun har informasjonen sin fra, vilhun ikke si. Men alt det _jeg_ sitter inne med av kunnskap, klubber hun ned før hun vet hvem hun snakker med! Det er altså ikke saken som provoserer meg, men måten Mistera håndterer dette på. Siden hun er kvass og nedlatende, svarer jeg med samme mynt, og _det_ henger hun seg opp i. Sier du A får du jaggu si B. Om du leser tråden riktig så er det du som begynte med den nedlatene tonen.. viser til det innlegget der du sier at jeg ikke aner noen ting, og du kommer med trusler... Skjønner du da ikke at du ikke får det samme tilbake? Det var du som startet den tonen som du klager over at jeg har tatt her, og da må du TÅLE å få det samme tilbake må du ikke? Sier seg selv det da! Det eneste du har gjort i denne tråden her er å disse ned på mine meninger og det jeg har av kunnskap, jeg kan godt klippe ut og lime inn det første innlegget mitt, som jeg mener legger an til denne tonen du påstår er min feil! "Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt kjeft! Du har ingen anelse om hvordan bøndene har det. Jeg er sauebonde, og håret reiser seg på absolutt alle kroppsdeler når jeg leser slikt navlebeskuende grevlingskalle pjatt." Jeg gidder ikke beklage meg i det hele tatt for noe som helst når jeg får sånt slengt i trynet, det var du som begynte med at jeg ikke aner hva jeg snakker om, men vi har da forskjellige meninger, og det er jo greit! Men du må ikke komme å syte når det var du som la an tonen til dette... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.