Gå til innhold

Psychatry sucks

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Det er utrolig trist når feilvurderinger medfører at de som kunne ha blitt hjulpet ikke får hjelp.

I så måte er det vel muligens bedre at man hjelper en for mye enn en for lite?

Det oppstår for meg en del forundring rundt det at a survivor er så sikker i sin sak, i lang tid har uttrykket at han ikke ville ha hjelp, og så når han blir tvunget til det er det tvangen som er problemet - ikke hjelpen.

Kanskje familien/omgangskretsen så hjelpen som et preserende behov, og foretrekker at han fokuserer på tvangsbruken nå fremfor det han ble behandlet for?

At det faktisk er et skritt i riktig retning?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 120
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• sheba

6

• frosken

3

• sammfunnskritiker

3

• nattsvermeren1365380995

3

Gjest Mirandolina
Skrevet

Det er korrekt. Problemet er at sjansen for å vinne er minimal.

På de fleste punktene vil man kunne si at legene brukte sitt skjønn, eller at de der og da vurderte ulempene som mindre enn fordelene ved tiltakene.

Dersom man ikke begår tydelrige formelle feil, så kan egentlig loven uttrykkes slik:

Legens ord og legen skjønn er lov.

Da har man lite å komme med.

Skjønt, det kan tenkes at en formell feil helt innledningsvis ble begått i min sak. Da har jeg med ett en sterkere sak. Så takk for at du minnet meg på det.

Et par tusenlapper for et par samtaler med en dyktig advokat kan nok lønne seg. Om ikke annet for å sondere.

Jeg har også allerede luftet det kort, men jeg manglet litt dokumentasjon, som jeg nå har fått, så det kan være at det er nært forestående at jeg kontakter advokat. Men det er noe man ikke akkurat ser frem til.

Av natur ønsker jeg å ordne opp gjennom samtaler med motparten, det er også derfor dette har tatt så lang tid. For jeg har ennå ikke tørt møte dem under fire øyne, av frykt for at jeg skal legge frem mine ting med så masse følelser og intensitet at de tvangsinnlegger meg. Men ting går i rett retning, så kanskje tar jeg mot til meg.

Takk for påminnelsen.

Ja - det kan absolutt gi meg økt ro dersom jeg får vedtatt at det aldri skulle vært begått tvangsvedtak mot meg.

Sjansene er små. Men jeg har jo blitt rammet av annet som sjansene er små for også, så hvem vet.

Og økt fred.

Tusen takk.

Hvis de har begått lovbrudd,har du loven på din side :)

Lykke til!

Gjest a survivor
Skrevet

Men hvorfor?

Er det pga ting du sier,ringer du psykologen da?

Er det noe de ser på deg,at du er dårlig og sliten da?

Jeg kan ut på byen, prate usammenhengende og med stor taleflom med en politimann, og så trekke inn noen assosiasjoner,eksempelvis sorte/hvite, slik som jeg skriver her på DOL.

Politiet vil da, ufaglærte og omsorgsfulle som de er, som mange her på DOL, tenke at jeg må jo være syk. Jeg har jo fått høre det noen ganger her på DOL.

Vel, politiet transporter meg samarbeidsvillig til legevakten. Legen der kommer frem til det samme. Ja, endog forumets psykiater ville mistenkt mani.

Og vips en telefon fra legevakten til et sykehus. Forhåpentligvis uten et opphold i glattcelle pga plassmangel på akutten, bærer det så videre med den taleflommende survivor videre til sykehuset, med politieskorte selv om jeg bare prater og ellers kanskje spaserer litt rastløst frem og tilbake.

Presis som det skjedde ifjor.

Og så er jeg kommet med på statistikken for iår også.

Og så protesterer jeg mot at de gjør tvangsvedtak, for jeg kan gjerne være der frivillig, men jeg vil ikke ta medisiner. For jeg har masse å fortelle.... fortelle at det de gjør nå er galt og det de gjorde før var galt... men nei... du er jo manisk... er jo derfor du prater, ikke pga at du har vært utsatt for traumatisk tvangsbruk...

...and then we are back in business again.

Ja, man skal ikke harselere me det. For det er realiteter.

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg bare lurer på en ting;

Det er jo tydelig at du har et eller annet problem av psykisk art, uten at jeg skal spekulere i hvilket.

Hvordan kan du si så sikkert at du ikke trengte hjelp? For alt vi vet (og kanskje relativt sett du også) var du kanskje "verre" før? Eller mer hjelpetrengende eller hvordan man skal forklare det?

Du kan da umulig klare å se dine egne problemer så objektivt? Det er svært få mennesker som selv innser sine laster og problemer som er å så påtrengende art etter hva jeg vet.

...mitt innlegg under overskriften "faktum".

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg lar meg stort sett ikke irritere, og gidder heller ikke bruke tid på å svare deg vanligvis.

Men; den sammenligningen er litt drøy!

Måten du irriterer på er som noen om prikker deg i pannen konstant, eller vifter foran ansiktet mens de sier "lufta er for alle".

Den "irritasjonen" du sammenligner dette med er langt mer en provokasjon enn en irritasjon.

Man lar seg ikke irritere av svarte som kjemper for sin rett - man lar seg evnt. provosere.

Du provoserer ikke - du bare irriterer...

Jeg kjemper for min rett til å være psykisk syk uten å bli fratatt friheten av den grunn.

Jeg ønsker overhodet ikke å irritere.

Jeg er en utslått mann som roper.

Gjest a survivor
Skrevet

Du har jo blitt stilt spørsmål flere ganger - men det er du selv som ikke vil svare.

Kan du gjenta spørsmålet.

Jeg prøver å svare etter beste evne på innleggene dere skriver. Men det er faktisk ganske mye å svare på.

Jeg lærer mye av det selv også.

Beklager dersom jeg misoppfatter enkelte spørsmål. Still dem da på nytt.

Gjest a survivor
Skrevet

Hvis de har begått lovbrudd,har du loven på din side :)

Lykke til!

Problemet er jo at loven er tilpasset psykiatrien.

De begår sjeldent lovbrudd.

Man ønsker å utsette folk for tvang fordi man mener at ulempene ved det er mindre smertefull enn tilstanden.

Men kanskje en formell feil innledningsvis for sju år siden.

Men ikke ihøst.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Jeg kan ut på byen, prate usammenhengende og med stor taleflom med en politimann, og så trekke inn noen assosiasjoner,eksempelvis sorte/hvite, slik som jeg skriver her på DOL.

Politiet vil da, ufaglærte og omsorgsfulle som de er, som mange her på DOL, tenke at jeg må jo være syk. Jeg har jo fått høre det noen ganger her på DOL.

Vel, politiet transporter meg samarbeidsvillig til legevakten. Legen der kommer frem til det samme. Ja, endog forumets psykiater ville mistenkt mani.

Og vips en telefon fra legevakten til et sykehus. Forhåpentligvis uten et opphold i glattcelle pga plassmangel på akutten, bærer det så videre med den taleflommende survivor videre til sykehuset, med politieskorte selv om jeg bare prater og ellers kanskje spaserer litt rastløst frem og tilbake.

Presis som det skjedde ifjor.

Og så er jeg kommet med på statistikken for iår også.

Og så protesterer jeg mot at de gjør tvangsvedtak, for jeg kan gjerne være der frivillig, men jeg vil ikke ta medisiner. For jeg har masse å fortelle.... fortelle at det de gjør nå er galt og det de gjorde før var galt... men nei... du er jo manisk... er jo derfor du prater, ikke pga at du har vært utsatt for traumatisk tvangsbruk...

...and then we are back in business again.

Ja, man skal ikke harselere me det. For det er realiteter.

Takk for at du delte det,det syns jeg var tøft gjort av deg.

Jeg har lært meg at det er ikke alt som er "lurt" å snakke høyt om...

Men snakker her hjemme da,men samboeren min er lojal,og har sverget på at han aldri skal skrive under på noen papirer.

Får han "lurer på meg" og sliter med meg til tider,men jeg skal jo kanskje innlegges om ikke så lenge...frivillig,da blir det vel til at jeg "prater om ting" kanskje.

Men ser ikke på meg selv som syk,men ser at jeg ikke fungerer godt nok.

Men jeg har andre problemer enn deg,men siden du delte,ville jeg dele med deg også :)

Gjest a survivor
Skrevet

Takk for at du delte det,det syns jeg var tøft gjort av deg.

Jeg har lært meg at det er ikke alt som er "lurt" å snakke høyt om...

Men snakker her hjemme da,men samboeren min er lojal,og har sverget på at han aldri skal skrive under på noen papirer.

Får han "lurer på meg" og sliter med meg til tider,men jeg skal jo kanskje innlegges om ikke så lenge...frivillig,da blir det vel til at jeg "prater om ting" kanskje.

Men ser ikke på meg selv som syk,men ser at jeg ikke fungerer godt nok.

Men jeg har andre problemer enn deg,men siden du delte,ville jeg dele med deg også :)

Alt kan prates om.

For dersom du tar medisiner som de ønsker så går det så bra så.

Medisiner løser jo alle problemer.

Ja, medisiner er vel nærmest en psykiaters tåtesmokk.

Da går alt så bra så.

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg forsto deg slik at du hevdet at psykiatrien overså selvmordskandidater, og at du kritiserte dette.

Det er vel en offentlig kjensgjerning at psykiatrien noen ganger feiler i sine farevurderinger.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Alt kan prates om.

For dersom du tar medisiner som de ønsker så går det så bra så.

Medisiner løser jo alle problemer.

Ja, medisiner er vel nærmest en psykiaters tåtesmokk.

Da går alt så bra så.

Var det ironi?

Fikk en ekkel følelse nå,vil ikke ta medisiner egentlig..men hva ellers skal jeg gjøre....

Men hadde den innstillingen jeg også,tenkte det du sier nå.

Gjest a survivor
Skrevet

Jeg forsto deg slik at du hevdet at psykiatrien overså selvmordskandidater, og at du kritiserte dette.

Mitt fokus er behandlingstvang, ikke faretvang.

Jeg har ikke kapasitet til å gå i dybden på annet.

Gjest a survivor
Skrevet

Var det ironi?

Fikk en ekkel følelse nå,vil ikke ta medisiner egentlig..men hva ellers skal jeg gjøre....

Men hadde den innstillingen jeg også,tenkte det du sier nå.

Det er nok ikke så svart/hvitt som jeg fremstiller det. Så slapp av.

Jeg prater jo bare om mine egne erfaringer, og da er det sant.

Men din situasjon er en annen en min.

Men jeg kan ikke prate for andre enn meg selv.

Og beklager at jeg gav deg en ekkel følelse. Var ikke meningen.

Din situasjon er en annen en min.

Jeg burde latt være å skrive det innlegget.

Beklager.

Gjest Mirandolina
Skrevet

Det er nok ikke så svart/hvitt som jeg fremstiller det. Så slapp av.

Jeg prater jo bare om mine egne erfaringer, og da er det sant.

Men din situasjon er en annen en min.

Men jeg kan ikke prate for andre enn meg selv.

Og beklager at jeg gav deg en ekkel følelse. Var ikke meningen.

Din situasjon er en annen en min.

Jeg burde latt være å skrive det innlegget.

Beklager.

Neida,ikke tenk på det...

Liker ikke medisiner jeg heller...men klarer ikke "stenge av" selv,det er det medisinene skal "hjelpe" meg med..men har ikke bestemt meg enda.

Men tenker på ungene også da,skulle gjerne ha fungert bedre for deres del..

Ellers kunne jeg jo bare holdt på med astral-reiser,tarot,pendel,ånder..osv døgnet rundt :)

nattsvermeren1365380995
Skrevet

Neida,ikke tenk på det...

Liker ikke medisiner jeg heller...men klarer ikke "stenge av" selv,det er det medisinene skal "hjelpe" meg med..men har ikke bestemt meg enda.

Men tenker på ungene også da,skulle gjerne ha fungert bedre for deres del..

Ellers kunne jeg jo bare holdt på med astral-reiser,tarot,pendel,ånder..osv døgnet rundt :)

går det bedre med deg,Mirandolina? klem fra meg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg kjemper for min rett til å være psykisk syk uten å bli fratatt friheten av den grunn.

Jeg ønsker overhodet ikke å irritere.

Jeg er en utslått mann som roper.

Greit nok - men sammenlikningen ble likevel feil.

Gjest Persille
Skrevet

Kan du gjenta spørsmålet.

Jeg prøver å svare etter beste evne på innleggene dere skriver. Men det er faktisk ganske mye å svare på.

Jeg lærer mye av det selv også.

Beklager dersom jeg misoppfatter enkelte spørsmål. Still dem da på nytt.

Jeg har ikke stilt deg noen - men det er flere her inne som har bedt deg forklare hva som har skjedd, hvorfor og i det hele tatt forklare oss hvorfor du oppfører deg som du gjør.

Gjest Persille
Skrevet

...mitt innlegg under overskriften "faktum".

Du svarte ikke på det jeg spurte om der heller.

Hvordan kan du være så sikker på at du har rett? Hvordan kan du tro at du er så objektiv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...