Gå til innhold

Hva gjør man?


Gjest Smurfen

Anbefalte innlegg

Gjest Smurfen

Hei!

Jeg har ei venninne som betyr mye for meg og som jeg er veldig glad i, men dessverre har hun hatt en del problemer med bulimi. Hun har hatt normal vekt det siste året og ser sunn ut. Jeg ante ikke at hun hadde hatt slike problemer, men hun fortalte det til meg i dag. Krevde sikkert ganske mye for å fortelle noe slikt...

Jeg bare lurer på hvor vanlig det er med tilbakefall, og hva man kan gjøre som venn for å hjelpe og evt. merke et tilbakefall..

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest suselusa

Hei Smurfen,

De fleste bulimikere er som regel ganske normalvektige, og derfor er det desto vanskeligere for omverdenen å forstå at det er noe galt... Men nå som du vet at venninnen din sliter med bulimi, så tror jeg det beste du kan gjøre er å fortelle henne at du er der for henne hvis hun har lyst/mot til å snakke om noe, og at du er glad i henne og støtter henne hvis hun trenger det. Mange med spiseforstyrrelser liker ikke at andre kommer inn på sf-"territoriet" deres, og derfor er det ofte mye løgner ute og går, så det kan kanskje være vanskelig for deg å se at hun har tilbakefall hvis hun ike sier detselv.

I tillegg har jeg erfaring av at det ikke er særlig bra for en med sf å få høre stadig at hun ikke er tykk eller at hun er altfor tynn osv... For inni hodet er hun opptatt av det 24 timer i døgnet, og da hjelper det ikke at omverdenen også fokuserer på dette hele tiden.. (Hvertfall gjorde/gjør det ikke _meg_ noe bedre å høre at jeg var/er for tynn, jeg tok/tar det som et kompliment...)

Jeg vet ikke om jeg har svart på spørsmålet ditt, og du må huske at dette er min individuelle mening, så kanskje det ike er riktig engang... men det viktigste er iallefall at du er der for henne, og det virker det jo absolutt som du er! Tenk på at hun har vist deg en veldig stor tillitt ved å fortelle deg dette, det skal du ta til deg..:)

Lykke til med dere begge, håper dette ordner seg....

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celina

Hei Smurfen,

De fleste bulimikere er som regel ganske normalvektige, og derfor er det desto vanskeligere for omverdenen å forstå at det er noe galt... Men nå som du vet at venninnen din sliter med bulimi, så tror jeg det beste du kan gjøre er å fortelle henne at du er der for henne hvis hun har lyst/mot til å snakke om noe, og at du er glad i henne og støtter henne hvis hun trenger det. Mange med spiseforstyrrelser liker ikke at andre kommer inn på sf-"territoriet" deres, og derfor er det ofte mye løgner ute og går, så det kan kanskje være vanskelig for deg å se at hun har tilbakefall hvis hun ike sier detselv.

I tillegg har jeg erfaring av at det ikke er særlig bra for en med sf å få høre stadig at hun ikke er tykk eller at hun er altfor tynn osv... For inni hodet er hun opptatt av det 24 timer i døgnet, og da hjelper det ikke at omverdenen også fokuserer på dette hele tiden.. (Hvertfall gjorde/gjør det ikke _meg_ noe bedre å høre at jeg var/er for tynn, jeg tok/tar det som et kompliment...)

Jeg vet ikke om jeg har svart på spørsmålet ditt, og du må huske at dette er min individuelle mening, så kanskje det ike er riktig engang... men det viktigste er iallefall at du er der for henne, og det virker det jo absolutt som du er! Tenk på at hun har vist deg en veldig stor tillitt ved å fortelle deg dette, det skal du ta til deg..:)

Lykke til med dere begge, håper dette ordner seg....

Klem,

Du kan ihvertfall prøve å være litt oppmerksom når dere er sammen og f.eks har spist. Går hun raskt på do etter maten? Hvis hun gjør det hører man jo ganske lett hvis noen spyr da, og det kan jo tyde på tilbakefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fdgdfg

Du kan ihvertfall prøve å være litt oppmerksom når dere er sammen og f.eks har spist. Går hun raskt på do etter maten? Hvis hun gjør det hører man jo ganske lett hvis noen spyr da, og det kan jo tyde på tilbakefall...

man trenger slett ikke gå på do rett etter at man har spist, og det trenges slettes ikke å høres lett heller du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Smurfen! Det er dessverre svært ofte at vi ser tilbakefall. Dette gjelder ofte de som ikke har fått snakket om sine spiseproblemer, men holdt mye av problemene for seg selv. Det er flott når du bryr deg. Det beste du kan gjøre er å fortelle at du er bekymret og at du ønsker å hjelpe dersom din venninne ønsker dette. Det er ofte en tålmodighetsprøve , da mange som har en spiseforstyrrelse selv ikke innser, skjønner at de har et problem. Mange har fått gode råd ved å kontakte selvhjelperorganisasjonene for spiseforstyrrelser. Snakk med din venninne om dette, kanskje du kan hjelpe henne på veien videre til å søke hjelp, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...