Gå til innhold

Da bestilte jeg meg tur til Praha

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men det er en ting jeg lurer på.

Og det er helt sikkert et dumt spørsmål.

Jeg bestilte flyturen gjennom lavprisfly.no, og fikk beskjed om å bruke Reiseruten som billett.

Jeg printet derfor ut siden jeg fikk som heter "Reiserute for NN".

Men så klikket jeg meg inn på ordet "Reiserute", og fikk da opp noe som heter "Din Reiseplan".

Her står det litt mer detaljer om reisen.

Hvilken av disse to arkene er det jeg skal vise fram ved innsjekkinga?

Og sånn ellers: Noen tips til ting jeg må se eller gjøre i Praha? Skal kun være der fra onsdag til fredag, så jeg får to hele dager der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger bare det der referansenummeret står.

Skrevet

Helgarder og print ut begge to.

To dager i Praha...da rekker du det viktigste. Drikke deg snydens to ganger på verdens beste øl. Leie etpar snerte tjekkiske horer, samt og bli lurt\plyndret av noen av de mange sigøynerne der.

God tur!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Helgarder og print ut begge to.

To dager i Praha...da rekker du det viktigste. Drikke deg snydens to ganger på verdens beste øl. Leie etpar snerte tjekkiske horer, samt og bli lurt\plyndret av noen av de mange sigøynerne der.

God tur!

Skal finne et hotell sentralt nå, og da er det vel egentlig bare å rusle rundt, se de viktigste turistattraksjonene og drikke øl på alle fristende kneiper.

Men er det noe spesielt jeg bør tenke på å kjøpe der? På alle nettsider jeg er innom står det at jeg må kjøpe krystall (!), men ... vel, det er vel ingen overhengende fare for at jeg går berserk i en eller annen krystallforretning.

Er klær billig der borte?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du trenger bare det der referansenummeret står.

Jeg var litt rask. Så det nå.

Men jeg tar med begge to sånn just in case.

Skrevet

hei, ser du allerede har fått svar på det du spurte om:-)

Denne turen vil du ikke angre på, det er en fantastisk by;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

hei, ser du allerede har fått svar på det du spurte om:-)

Denne turen vil du ikke angre på, det er en fantastisk by;)

Det er din skyld at jeg drar. :)

Tok det jo rimelig på sparket.

Penger og sånn: Må jeg veksle til CTZ (eller hva det heter), eller duger Euro? Jeg ble litt usikker på det etter at vi snakka i går. For jeg finner ingen steder på nettet som sier at Euro duger.

Skrevet

Skal finne et hotell sentralt nå, og da er det vel egentlig bare å rusle rundt, se de viktigste turistattraksjonene og drikke øl på alle fristende kneiper.

Men er det noe spesielt jeg bør tenke på å kjøpe der? På alle nettsider jeg er innom står det at jeg må kjøpe krystall (!), men ... vel, det er vel ingen overhengende fare for at jeg går berserk i en eller annen krystallforretning.

Er klær billig der borte?

For å si det slik. Alt som er prudusert i vestlige land er det lite å spare på å handle, altså internasjonale merkevarer.

Billig er fake av alle slag, og ting som er produsert i Tsjekkia og omkringliggende land i det tidligere Øst-Europa herunder krystall som alt nevnt, ellers håndverk av alle slag, lærvarer og sko og selvsagt de obligatoriske dukkene med tråder som nærmest er å regne for landets nasjonalsouvenir.

Skrevet

Det er din skyld at jeg drar. :)

Tok det jo rimelig på sparket.

Penger og sånn: Må jeg veksle til CTZ (eller hva det heter), eller duger Euro? Jeg ble litt usikker på det etter at vi snakka i går. For jeg finner ingen steder på nettet som sier at Euro duger.

Får ikke vekslet til Korun her i Norge. Bruk Visa e.l. og minibanker. Tsjekkia er et veldig moderne land nå og lite som minner om det grå og triste som engang avr.

ShitDiddelyDo
Skrevet

For å si det slik. Alt som er prudusert i vestlige land er det lite å spare på å handle, altså internasjonale merkevarer.

Billig er fake av alle slag, og ting som er produsert i Tsjekkia og omkringliggende land i det tidligere Øst-Europa herunder krystall som alt nevnt, ellers håndverk av alle slag, lærvarer og sko og selvsagt de obligatoriske dukkene med tråder som nærmest er å regne for landets nasjonalsouvenir.

Ja, gode skokjøp leste jeg også at det var mulig å gjøre.

Lær, ja. Kanskje jeg kan gjøre et godt skinnjakkekjøp.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Får ikke vekslet til Korun her i Norge. Bruk Visa e.l. og minibanker. Tsjekkia er et veldig moderne land nå og lite som minner om det grå og triste som engang avr.

Ok. Og minibankene der nede er forståelige for engelskspråklige?

Skrevet

Ok. Og minibankene der nede er forståelige for engelskspråklige?

Ja, kommer språkvalg når kortet stikkes inn.

Skrevet

Ja, gode skokjøp leste jeg også at det var mulig å gjøre.

Lær, ja. Kanskje jeg kan gjøre et godt skinnjakkekjøp.

Ja, det er det mulig å gjøre. Bruk en seriøs butikk og sjekk opphavslandet på jakka. Pass på at den er hjemmeprodusert.

Er den billig og produsert i vest er det mest sannsynlig fake. Er den lagd i Tyrkia eller Kina kan man gjøre like godt og bedre kjøp på den andre steder.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, kommer språkvalg når kortet stikkes inn.

Ok. Thanks. Da har jeg rimelig god kontroll.

Gjest God tur !
Skrevet

Bydel 5 (Smìchov) er desidert billigst i Praha når det gjelder drikke, mat og handling (ifølge vår tsjekkiske norsktalende guide).

Vi lå på et Ibis hotell (tlf.nr. +420 221 701 700)der. Det var helt topp, god frokost, gangavstand til puber, restauranter, kjøpesentre (klær og sko, vi var i det "berømte" skohuset inne i sentrum, her var prisene høyere enn i bydel 5) o.l. Her kan du hoppe på trikk nr 9 (flere også, men vi brukte nr 9, den stopper rett ved kjøpesenteret som ligger like ved hotellet, vi kjørte gratis trikk i to dager før vi skjønte systemet med betalingen der ;), kjøpte oss etterhvert buss/trikkekort på en stasjon) å komme fort og greit inn til sentrum.

Vi brukte kun Visa/minibank, hadde kun litt kontanter i lommene. Tok ut valutaen der fra minibanken.

Bruk frisøren i Praha ! Billig klipp, striping/farging, og så blir du så fin :).

ShitDiddelyDo
Skrevet

Bydel 5 (Smìchov) er desidert billigst i Praha når det gjelder drikke, mat og handling (ifølge vår tsjekkiske norsktalende guide).

Vi lå på et Ibis hotell (tlf.nr. +420 221 701 700)der. Det var helt topp, god frokost, gangavstand til puber, restauranter, kjøpesentre (klær og sko, vi var i det "berømte" skohuset inne i sentrum, her var prisene høyere enn i bydel 5) o.l. Her kan du hoppe på trikk nr 9 (flere også, men vi brukte nr 9, den stopper rett ved kjøpesenteret som ligger like ved hotellet, vi kjørte gratis trikk i to dager før vi skjønte systemet med betalingen der ;), kjøpte oss etterhvert buss/trikkekort på en stasjon) å komme fort og greit inn til sentrum.

Vi brukte kun Visa/minibank, hadde kun litt kontanter i lommene. Tok ut valutaen der fra minibanken.

Bruk frisøren i Praha ! Billig klipp, striping/farging, og så blir du så fin :).

Det var et godt tips. Jeg må klippe meg før et bryllup om et par uker. Klipping skal bli. Selv om det vel er begrensa hvor mye en mann kan spare på å klippe seg. :)

Jeg er ikke spesielt interessert i å bo utenfor bykjernen. Det blir for mye pes med taxier og kollektivtransport. Og siden jeg ikke eier retningssans og skal dra helt alene, kan det bli litt skummelt.

Hotellene i byen er mye dyrere enn utenfor. Det billigste jeg fant sentralt lå på nesten 800 per natt. Jeg økte dog med 200 kroner og fikk et femstjerners hotell som ser riktig så snasent ut. Tok litt av. :)

Men i forhold til 800-kronershotellene, er det hotellet jeg nettopp bestilte betraktelig bedre, så det er forhåpentligvis verdt de 400 kronene ekstra det kostet meg.

Det ble litt dyrere enn beregnet, men jeg satser på å spare utrolig mye penger på billig øl. :)

nattsvermeren1365380995
Skrevet

Det var et godt tips. Jeg må klippe meg før et bryllup om et par uker. Klipping skal bli. Selv om det vel er begrensa hvor mye en mann kan spare på å klippe seg. :)

Jeg er ikke spesielt interessert i å bo utenfor bykjernen. Det blir for mye pes med taxier og kollektivtransport. Og siden jeg ikke eier retningssans og skal dra helt alene, kan det bli litt skummelt.

Hotellene i byen er mye dyrere enn utenfor. Det billigste jeg fant sentralt lå på nesten 800 per natt. Jeg økte dog med 200 kroner og fikk et femstjerners hotell som ser riktig så snasent ut. Tok litt av. :)

Men i forhold til 800-kronershotellene, er det hotellet jeg nettopp bestilte betraktelig bedre, så det er forhåpentligvis verdt de 400 kronene ekstra det kostet meg.

Det ble litt dyrere enn beregnet, men jeg satser på å spare utrolig mye penger på billig øl. :)

ber deg om unnskyldning,også.dere slipper å høre mye fra meg framover,da jeg blir mye opptatt. takk for at du alltid var så hyggelig og grei mot meg:)og god natt

ShitDiddelyDo
Skrevet

ber deg om unnskyldning,også.dere slipper å høre mye fra meg framover,da jeg blir mye opptatt. takk for at du alltid var så hyggelig og grei mot meg:)og god natt

Jeg er alltid hyggelig og grei. Nesten. :)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg hadde nok printet ut begge jeg, sånn just in case.

God tur da! Vi var der i fjor og storkoste oss! Drakk masse øl :o) Tuslet rundt og tittet, og tok ofte småturer innom pubene.

hare1365380455
Skrevet

Jeg har aldri vært i Praha, men en arbeidskollega har vært der noen ganger og skryter! God tur! :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...